گروه ورزش: همه چیز از حذف غیرمنتظره لیلا رجبی از مسابقات پرتاب وزنه المپیک ریو شروع شد؛ جایی که ناکامی این ورزشکار در تکرار رکورد خودش، موجب انتقاد بی‌سابقه کارشناس برنامه تلویزیونی شد. احسان مهاجر شجاعی که از پیشکسوتان دوومیدانی است و به‌عنوان کارشناس روی آنتن حاضر شده بود، در مورد رجبی گفت که او باید با غیرت و تمرکز بیشتری در رقابت‌ها حاضر می‌شد. همین استفاده آقای کارشناس از کلیدواژه ملتهب «غیرت» باعث شد موجی از اعتراض‌ها نسبت به موضوع شکل بگیرد. تنها ظرف چند ساعت، هزاران هوادار ورزش در شبکه‌های اجتماعی به موضوع واکنش نشان دادند و از صبح دیروز نوبت به چهره‌های سرشناس فرهنگی، هنری و ورزشی رسید که به انتقاد از مهاجر شجاعی بپردازند. سردار آزمون، پیمان قاسم‌خانی، عادل غلامی و خیلی‌های دیگر ظرف ساعات گذشته از رجبی پشتیبانی کرده‌اند. لیلا رجبی، اصلیت بلاروسی دارد. اسم قبلی او تاتسیانا ایلیوشچانکا بوده است. این ورزشکار در سال۸۶ با پیمان رجبی ازدواج کرد و تابعیت ایرانی گرفت.

زوج عصبانی

اظهارات مهاجر شجاعی ظرف مدت کوتاهی با واکنش بسیار تند لیلا رجبی و همسرش مواجه شد. ابتدا پیمان رجبی به خبرگزاری فارس گفت: «کسانی که حرف از غیرت می‌زنند خودشان سهمیه می‌گرفتند و می‌رفتند. شما برای ورزشکارتان چه کار کرده‌اید که به او می‌گویید بی‌غیرت است، خانم رجبی دو بار ورودی المپیک گرفته و همیشه تنها بوده است. ورزشکار در جای بزرگی می‌جنگد و با امکاناتی که داشت همین‌قدر زورش می‌رسید، کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، بررسی کنند چقدر هزینه شده است، با هیچ یک از اردوهای ما موافقت نشد، فقط ۵ ماه آخر را به ما حق ایاب و ذهاب دادند.» پیمان رجبی که مربیگری همسرش را هم بر عهده دارد ادامه می‌دهد: « اندازه پراید هزینه کرده‌اند و آن وقت توقع دارند ورزشکار از المپیک لامبورگینی بیاورد. پس از بازگشت همسرم از المپیک یک تصمیم خوب برای آینده‌مان خواهیم گرفت. من را به‌عنوان مربی به ریو اعزام نکردند و سایر موارد بماند.»

ساعتی بعد اما خود لیلا رجبی هم به ماجرا واکنش نشان داد. او گفت: «شنیدم که احسان مهاجر شجاعی در یک برنامه تلویزیونی و جلوی چشم ٧٠ میلیون ایرانی، مرا متهم به بی غیرتی کرده است، در حالی که من در این ٨ سالی که در ایران هستم، افتخارات بیشتری نسبت به احسان مهاجر کسب کرده‌ام. همیشه تلاش کرده‌ام که پرچم ایران را بالا ببرم؛ چه با مربی، چه بی‌مربی. چه با امکانات، یا بی‌امکانات. خود مهاجر شجاعی در المپیک٢٠٠٨ پکن پنجاهم شد؛ آیا فکر می‌کند با این نتیجه خودش هم بی‌غیرت است که حالا در مورد من اینطور حرف می‌زند؟ او اگر به خودش بی‌غیرت نمی‌گوید پس چطور می‌تواند جلوی تمام مردم به من توهین کند؟ گفتن بی‌غیرت به کسی، توهین بزرگی است و من از این بابت برای ایشان خیلی متاسفم. چون من همیشه ایران را کشور خودم دانسته‌ام و کم نگذاشته‌ام.»

عذرخواهی دیرهنگام

بعد از فضای به وجود آمده، مهاجر شجاعی در چند نوبت توضیح داد که منظور بدی نداشته و تنها مدعی بوده لیلا رجبی باید تلاش بیشتری می‌کرده، اما در نهایت او ناچار به عذرخواهی شد. از آنجایی که لیلا رجبی در شهر بوشهر زندگی و تمرین می‌کند، اتفاق اخیر موجب ناراحتی شدید مردم بوشهر شد. در نهایت هم رادیو بوشهر با مهاجرشجاعی تماس گرفت تا نظر او را در این مورد جویا شود. این کارشناس تلویزیونی هم گفت: « اگرچه من منظور بدی نداشتم و تنها نیتم این بود که خانم لیلا رجبی می‌توانسته تلاش بیشتری به خرج دهد، اما اگر گفته‌هایم موجب ناراحتی مردم بوشهر شده از مردم این شهر عذرخواهی می‌کنم!»