مشعل المپیک روشن شد

بالاخره مشعل المپیک برزیل روشن شد آن‌هم درمراسمی عظیم و باشکوه درورزشگاه خاطره‌انگیزه ماراکانا. این مراسم از ساعت ۳:۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران با حضور نمایندگانی از ۲۰۶ کشور جهان و بسیاری از چهره‌های ورزشی و سیاسی و همچنین کاروان ورزشی ایران آغاز شد و پس از چهار ساعت با روشن کردن مشعل المپیک به پایان رسید.پیام المپیک صلح و دوستی بود که آن را بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل قرائت کرد. از ابتدای این مراسم چهار هلی‌کوپتر و چند پهپاد به‌طور دائم بر فراز استادیوم در حال پرواز بودند و اطراف استادیوم را تا فضای چند کیلومتری زیر نظر داشتند تا مراسم تحت‌نظارت شدید امنیتی برگزار شود.ازنکات جالب آن هم حضور افراد سرشناس و البته برخی صندلی‌های خالی استادیوم بود که به‌نظر می‌رسید به‌دلیل قیمت بالای بلیت برزیلی‌ها استقبال چندانی از آن نکردند. برزیلی‌ها درطراحی افتتاحیه شکل‌گیری تاریخ خود را به تصویرکشیدند. افرادی با چرخ‌هایی بزرگ به اجرای نمایش پرداختند، این چرخ‌ها نشان‌دهنده ورود آفریقایی‌ها به این منطقه‌ بود که با زور صورت گرفت. با استفاده از این چرخ‌ها شاید خواسته شد قدرت تخریبی این قوم نشان داده شود. در ادامه با وارد شدن دو گروه نمایش در واقع مهاجرت مردم از خاورمیانه و آسیا به برزیل به تصویر کشیده شد. پرچم قرمزی که در گوشه‌ای از افتتاحیه به اهتزازدرآمد، اشاره به قرن ٢٠ و مهاجرت ژاپنی‌ها به برزیل داشت.

اولین جنجال

رژه ورزشکاران کشورهای شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک با رژه کشور یونان و سپس افغانستان آغاز شد. بعد از آن کشورهای مختلف درحالی که ورزشکارانشان لباس‌های شاد و زیبا برتن داشتند رژه رفتند. کاروان ورزشی ایران در میانه‌های مراسم افتتاحیه با پرچمداری زهرا نعمتی وارد ورزشگاه ماراکانا شد و از مقابل جایگاه رژه رفت. زهرا نعمتی ورزشکار معلول ایران موردتوجه رسانه‌های مختلف قرار داشت. بانوان ایرانی نیز با حجاب کامل در این مراسم حضور داشتند و البته لباس‌هایی که برتن کاروان ایران بود بسیار آبرومندانه‌تر از طرح اولیه به‌نظر می‌رسید. جالب اینکه اولین حاشیه کاروان ایران درالمپیک هم مربوط به همین مراسم بود؛ جایی که غیبت ستاره‌های تیم ملی والیبال ایران بسیار به چشم آمد. بعد از آن هم دو پست اینستاگرامی این غیبت را به چالشی مهم تبدیل کرد. سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران به همراه سیدمحمد موسوی و شهرام محمودی در این مراسم حضور نداشتند. این سه بازیکن در تصویری که از آنها منتشر شده است در محل اقامت خود حضور داشتند و افتتاحیه را از طریق تبلت تماشا کردند.

ساعاتی قبل از شروع مراسم افتتاحیه، سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران با انتشار متنی در اینستاگرام خود با انتقاد از مسوولان کاروان ایران عدم حضور سرپرست تیم ملی والیبال درمراسم را علت این تصمیم عنوان کردو نوشت:«سرپرستى که با وجود غم از دست دادن پدر، تیمو تنها نذاشت تا به مشکل برنخوریم و کاروانى که حتى لباس به ایشون نداد تا بتونه تو مراسم افتتاحیه شرکت کنه. اینجا به‌‌رغم وجود مدال‌هاى رنگارنگ، جاى مدال انسانیت خالی است. بدون تو حتى افتتاحیه المپیک هم براى ما معنا ندارد.» سیدمحمد موسوی در عکسی کنار سعید معروف و شهرام محمودی نوشت: «تماشای افتتاحیه با تبلت، انشالله ٢٠٢٠» اما ساعاتی بعد موسوی پست دیگری منتشر کرد و علت عدم حضور درمراسم را گردن سایز لباس انداخت. او نوشت: «دوستان عزیزم علت اصلی عدم شرکت درمراسم المپیک سایزنامناسب البسه بوده و دلیل اعتراضی نداشته است وگرنه آرزوی هرورزشکاری حضور در افتتاحیه المپیک است.» پستی که به‌نظر می‌رسد برای مهار بحران نوشته شده است چراکه پیش از این تصویری از سعید معروف با لباس رژه کاروان ورزشکاران ایرانی در صفحه رضا رودکی، جودوکار ایرانی منتشر شده بود که به نظر می‌رسید از نظر سایز و اندازه مشکلی ندارد.

بازتاب پرچمداری زهرا نعمتی

سایت Business insider در گزارشی به حضور زهرا نعمتی به‌عنوان پرچمدار کاروان ایران در مراسم رژه افتتاحیه المپیک اشاره کرد. این سایت در گزارشی درباره زهرا نعمتی نوشت: «ایران یکی از بهترین لحظه‌ها را در مراسم افتتاحیه المپیک ریو داشت. در رژه مراسم افتتاحیه زهرا نعمتی، پرچمدار کاروان ایران بود. نعمتی ورزشکار پارالمپیکی است که امسال سهمیه المپیک در رشته تیر و کمان را نیز کسب کرده است. طبق گزارش خبرنگار رادیو عمومی ملی آمریکا (NPR)، نعمتی بعد از اینکه در سال ۲۰۰۸ در یک تصادف دچار معلولیت شد، تیروکمان را آغاز کرد. او پیش از تیروکمان در ورزش تکواندو فعالیت داشت و در پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ توانست مدال طلا را کسب کند. وجود ورزشکارانی همچون نعمتی باعث می‌شود که بازی‌های المپیک پر بارتر باشد.» ورزشکاران مختلف نیز در توییتر کامنت‌هایی درباره پرچمداری نعمتی گذاشته‌اند و زهرا نعمتی را تحسین کرده‌اند.