پشت خط ماراتن!

پس از تهیه یک پیش‌تولید کوتاه از بازی سوپرجام بین تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و استقلال خوزستان از امروز سریال ۳۰ قسمتی لیگ برتر شانزدهم کلید خواهد خورد، سریالی با حضور ۱۶ تیم و ستاره‌هایی که قدم در پرفراز و نشیب‌ترین چالش باشگاهی کشور خواهند گذاشت. جابه‌جایی بازیکنان و مربیان در فصل نقل‌وانتقالات باعث می‌شود برخی هم تیمی‌ها این بار به‌عنوان رقیب دیدارها را تازه کنند، اتفاقی که به جذابیت لیگ خواهد انجامید.

تراکتورسازی تبریز - استقلال خوزستان

مسابقات با مصاف قهرمان لیگ برتر پانزدهم و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این فصل آغاز خواهد شد. تراکتورسازی که از اواسط فصل گذشته با امیر قلعه‌نویی شرایط خوبی پیدا کرده و از یک تیم معمولی در هفته‌های پایانی لیگ به یک مدعی تبدیل شد، در این فصل او را روی نیمکت خود حفظ کرد. چند بازیکن تاثیرگذار تراکتورسازی و البته بازیکنان سربازی چون بختیار رحمانی، شجاع خلیل‌زاده، علی حمودی و... از این تیم جدا شدند، اما قلعه‌نویی با جذب بازیکنانی پرآوازه جای آنها را پر کرده است، بازیکنانی چون محسن بنگر، هادی محمدی، محمد نوری، جاسم کرار، محمد ابراهیمی، لوسیانو ادینهو و... که هر کدام از آنها می‌توانند یکی از ستون‌های این فصل تراکتورسازان باشند.

در سوی دیگر میدان استقلال خوزستان، قهرمان و شگفتی‌ساز لیگ برتر پانزدهم قرار دارد که ستاره‌هایش را از دست داد و البته توانست جایگزین آنها را پیدا کند، اما باید دید این جایگزین‌ها می‌توانند شرایط فصل گذشته را برای آبی‌پوشان خوزستانی تکرار کنند یا نه؟ عبدالله ویسی، سرمربی این تیم اولین ستاره آبی‌های خوزستان بود که راهی سپاهان شد تا اکبر پورموسوی، دستیارش جای او را روی نیمکت بگیرد. فرناندو دخسوسِ برزیلی، بهترین دروازه‌بان فصل گذشته هم به گسترش فولاد تبریز رفت. موسی کولی‌بالی، مدافع اهل مالی هم با ویسی راهی سپاهان شد تا عزت‌الله پورقاز، مدافع ملی‌پوش ملوان به جای او به جمع آبی‌پوشان خوزستانی اضافه شود. این بازی بین قهرمان لیگ گذشته و یکی از مدعیان جدی قهرمانی این فصل است که می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.

استقلال - نفت تهران

روی کاغذ باید گفت که جذاب‌ترین بازی هفته اول لیگ شانزدهم دیدار استقلال و نفت تهران است. این دیدار از هر جهت که به آن نگاه کنید حساس است. از رویارویی مربیان با یکدیگر و با تیم‌های مقابل‌شان، تا رودررو شدن بازیکنان دو تیم با تیم‌هایی که سابقه پوشیدن پیراهن‌شان را داشته‌اند. جذاب‌ترین بخش این بازی هم رویارویی بازیکنان نفت با علیرضا منصوریان است که دو فصل او را سرمربی خود می‌دیدند و در پایان فصل با اتفاقاتی تلخ از یکدیگر جدا شدند. استقلال که در سالیان گذشته مربیانی چون امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و صمد مرفاوی را به خود دید، این فصل به یک مربی نسبتا جوان اعتماد کرده است، علیرضا منصوریان، کاپیتان سابق و محبوب آبی‌ها که پس از دو فصل موفق در نفت حالا سودای موفقیت با استقلال را دارد. هرچند شرایط کار کردن در تیمی چون استقلال با نفت کاملا متفاوت است.

سرمربی آبی‌ها از همراهی تماشاگرانش که برای رونمایی از استقلال او لحظه شماری می‌کنند محروم است اما آنها تنها غایبان اردوگاه آبی نیستند،استقلال در شرایطی بازی اول را باید مقابل نفت برگزار کند که کاپیتان مهدی رحمتی را هم در اختیار ندارد. با توجه به جوانی حسینی دروازه‌بان دوم آبی‌ها نگرانی در این پست کم نیست. اما آن طرف میدان هم علی دایی ایستاده که مقابل استقلال همیشه انگیزه‌های ویژه دارد. روبه‌رو شدن با تیم علی دایی قطعا سخت خواهد بود، تیمی که اگرچه تمرینات خود را دیر شروع کرد اما با انتخاب پیراهن قرمز برای این بازی توسط مالکان جدید نشان داد که تفکراتش به رقیب آبی‌ها نزدیک‌تر است.

جدا از شرایط فنی و بدنی نفتی‌ها، بازیکنان این تیم انگیزه دیگری هم مقابل استقلال خواهند داشت و آن هم رویارویی با علیرضا منصوریان است. بازیکنان فصل گذشته نفت معتقدند که سرمربی‌شان آنها را در شرایط سختی رها کرد و باید می‌ماند تا تکلیف تیم و مطالبات آنها مشخص شود. به‌همین دلیل متحد شده‌اند تا در بازی اول این موضوع را با منصوریان تلافی کنند. از سوی دیگر حضور بازیکنان سابق استقلال در تیم نفت که ایمان مبعلی، محمد قاضی، میلاد فخرالدینی و... هستند، یک انگیزه دیگر است. در استقلال هم علی قربانی حضور دارد که فصل گذشته بازیکن نفت بود و البته وریا غفوری که دو سال پیش در نفت عضویت داشت. همچنین میلاد زکی‌پور هم با حاشیه از نفت به استقلال آمده که البته شانس کمی برای حضور در ترکیب دارد. تمام این شرایط و اتفاقات می‌تواند به زیبا شدن بازی استقلال و نفت کمک کند.

برنامه کامل دیدارهای هفته اول لیگ برتر شانزدهم به شرح زیر است:

دوشنبه - 4 مردادماه 95

تراکتورسازی.................. استقلال خوزستان، ۱۸

سیاه‌جامگان ............................. ذوب‌آهن، ۱۸:۱۵

صبا ......................................... صنعت نفت، ۲۰:۴۵

استقلال................................... نفت تهران، ۲۰:۴۵

سه‌شنبه - 5 مردادماه 95

سایپا........................................ پرسپولیس، ۲۰:۴۵

گسترش فولاد................................ پیکان، ۱۸:۱۵

فولاد.................................... ماشین‌سازی، ۲۰:۴۵

سپاهان ............................................ پدیده، ۲۰:۳۰