تنها چند روز تا آغاز معتبرترین رقابت ورزشی جهان به نام المپیک زمان باقی است و باز هم کشتی به‌عنوان چشم و چراغ ورزش ایران در کانون توجه قرار دارد تا بار دیگر با کسب افتخار باعث سرافرازی ورزش ایران در جهان شود. با اعلام لیست نفرات اعزامی کشتی آزاد و فرنگی ایران به رقابت‌های المپیک بازار حرف و حدیث درخصوص انتخاب این نفرات داغ است و به سبک تمام انتخاب‌های گذشته نقد و نظر در این خصوص بسیار است. رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد از نحوه تمرینات شاگردانش ابراز رضایت کرده و از انتخاب ترکیب تیم‌های ملی برای بازی‌های المپیک دفاع کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسول خادم دیروزدر حاشیه تمرین تیم ملی کشتی آزاد اظهار کرد: «آخرین تمرینات سنگین را پیگیری می‎کنیم. دراین اردو کار تمام می‎شود. در هر صورت آزادکاران تمرینات سنگینی را پشت سر گذاشتند و تحمل خوبی داشتند. ما از زمستان تمرینات قدرتی را در دستور کار قرار دادیم. واقعا کشتی‌گیران ما با تحمل و تسلیم‌ناپذیری خاصی که دارند ما را به درخشش در المپیک امیدوار کرده‌اند.

انگیزه زیاد و بالایی در آنها می‌بینم و امیدوارم با دعای خیر مردم زحمات بچه‌ها به نتیجه برسد.» رئیس فدراسیون کشتی درخصوص اینکه تیم کشتی فرنگی نسبت به المپیک قبلی تغییرات زیادی نداشته اما کشتی آزاد دستخوش تغییراتی شده است، گفت: «در کشتی فرنگی نفرات با تجربه‌ای حضور دارند که میدان‌های مختلفی از جمله المپیک و جهانی را از نزدیک دیده‌اند. فرنگی‌کاران ما در جهان شناخته شده هستند و توانایی‌های بالایی دارند اما در آزاد ما ترکیبی از باتجربه‌ها و جوانان را داریم. باتجربه‌های ما همان شرایط باتجربه‌های فرنگی را دارند و جوانان ما از انگیزه‌های زیادی برخوردارند. درخصوص انتخاب نفرات ملی‌پوش برای بازی‌های المپیک هم باید بگویم ترکیب تیم‌ کشتی آزاد در شورای فنی بر مبنای خرد جمعی تعیین شد. اعتماد و اعتقاد زیادی به این جوانان داریم و همین موضوع ایجاب می‌کند که جوانان در المپیک نتایج خوبی داشته باشند. با توجه به زحماتی که آنها کشیده‌اند، امیدواریم شاهد درخشش این جوانان باشیم.»

شانس مدال برای هر 6 کشتی‌گیر وجود دارد

اما اعضای شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی مسوولیت انتخاب ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک برزیل را به محمد بنا سرمربی تیم ملی واگذار کرده بودند. محمد بنا از نفرات انتخابی حمایت و تاکید کرد همه آنها شانس گرفتن مدال دارند: «طی ۹ ماه گذشته شرایط تمرینی و فرآیند آماده‌سازی تیم ملی کشتی فرنگی را با پشتکار بچه‌ها به حدی رساندیم که اکنون به ملی‌پوشان امیدوارم. هرچند که سه سال را برای برنامه‌ریزی به منظور حضور در بازی‌های المپیک از دست دادیم اما شانس ما این بود با نفراتی کار کردیم که تجربه قرار گرفتن در شرایط سخت را داشتند و توانستیم در این مدت آنها را به آمادگی خوبی برسانیم به‌طوری که اکنون به موفقیت هر ۶ فرنگی‌کار ایران که برای بازی‌های المپیک انتخاب شدند خوشبین هستم و شانس مدال را برای همه آنها متصور می‌دانم. خوش‌بینی به عملکرد فرنگی‌کاران در بازی‌های المپیک ریو حاصل زحمات، پشتکار، هماهنگی و همفکری مجموعه این رشته است که در آستانه المپیک به‌وجود آمده است. البته باید مدنظر داشت که شانس مدال با خود مدال تفاوت دارد، در المپیک لندن علاوه بر آن سه مدال طلای با ارزش سعید عبدولی و بشیر باباجان‌زاده هم شانس صد در صدی مدال بودند اما عبدولی با نا داوری مواجه شد و باباجان زاده هم به حقش نرسید، از طرفی برای به‌دست آوردن مدال نباید از قرعه خوب هم به سادگی گذشت. در هر صورت امیدوارم بتوانیم با تلاش‌هایی که صورت گرفته دل مردم را شاد کنیم.»