گروه ورزش: دیشب و طی مراسمی قرعه کشی لیگ برتر فصل شانزدهم انجام شد و تیم‌ها حریفان خود را شناختند. اما در فاصله کمتر از دو هفته تا شروع مسابقات لیگ مسابقاتی تحت نام جام شهدا باحضور چند تیم لیگ برتری در تقویم گنجانده شد. مسابقاتی که می‌توانست به گرم شدن تنور مسابقات باشگاهی کمک کند خصوصا که دو تیم تراکتور و پرسپولیس هم برای شرکت در آن اعلام آمادگی کرده بودند. اما دیروز و درتصمیمی ناگهانی برانکو سرمربی پرسپولیس درمصاحبه با سایت رسمی باشگاه انصراف خود از شرکت در این مسابقات را اعلام کرد. تصمیمی که لطمه زیادی به اعتبار این مسابقات خواهد زد.

او دلایلش را برای این تصمیم این‌گونه تشریح کرد: «با احترام به شهدای گرانقدر ایران متاسفانه در حال حاضر امکان حضور در جام شهدا را نداریم چرا که از یک طرف زمان بازگشت ما با شروع این مسابقات تداخل دارد و از طرف دیگر دقیقا نمی‌دانیم مسابقات لیگ چه زمانی شروع می‌شود و با کدام تیم بازی داریم. به همین خاطر نتوانستیم تاریخ مسابقات جام شهدا را بپذیریم. همه می‌دانند که چقدر برای این جام ارزش قائل هستیم. سال قبل در این جام حاضر شدیم. متاسفانه زمان‌بندی این مسابقات به ما نمی‌خورد. نمی‌دانم از بین روزهای چهارم، پنجم و ششم مرداد کدام یک زمان شروع لیگ برتر است و با کدام حریفان باید بازی کنیم. ممکن است با یکی از تیم‌های حاضر در جام شهدا در هفته اول بازی کنیم. پنج‌شنبه به ایران باز می‌گردیم. باید به بازیکنان ۲ روز استراحت بدهیم و آن وقت روز یکشنبه اولین جلسه تمرینی ما خواهد بود که در همان روز گفته شده بازی اول جام شهدا برگزار می‌شود.» این درحالی است که برانکو اگر تصمیم خود را فقط یک روز دیرتر اعلام می‌کرد تکلیف قرعه‌کشی مشخص شده بود و قضاوت برای تصمیم او راحت‌تر می‌بود. اما خبرگزاری‌ها بلافاصله سراغ سرمربی مهم‌ترین تیم باقیمانده یعنی تراکتور رفتند. امیر قلعه‌نویی اما اطمینان داد که با قدرت در این تورنمنت شرکت می‌کند: «ما کاری نداریم که چه تیمی می‌ماند و چه تیمی از جام شهدا کنار می‌کشد. از روز اول حرف زده‌ایم و به احترام شهدا در جام می‌مانیم. »وی در پاسخ به این سوال که با سه تیمه شدن جام کیفیت آن کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: «خیلی از تیم‌ها دوست داشتند در این جام شرکت کنند و احتمالا یکی از آنها جایگزین پرسپولیس می‌شود.» قلعه‌نویی درباره دلیل کناره‌گیری پرسپولیسی‌ها که نزدیک بودن جام شهدا به رقابت‌های لیگ ذکر شده گفت: «بنده به دلایل آنها کاری ندارم ولی از آنجا که جایگاه شهدا از هر مساله‌ای برای ما مهم‌تر است تحت هر شرایطی در جام شهدا بازی خواهیم کرد و حتی یک لحظه هم بحث کنار رفتن از این جام به ذهن‌مان خطور نکرده است.»

غیر از تراکتور و پرسپولیس قرار بر این بود که ماشین‌سازی و پدیده هم در این تورنمنت شرکت کنند. جالب اینکه ماشین‌سازی هم بلافاصله مدعی می‌شود که در صورت کنارکشیدن پرسپولیس آنها هم حاضر به شرکت در این مسابقات نخواهند بود. میرمعصوم سهرابی، مدیرعامل این باشگاه در گفت‌وگو با کاپ، در رابطه با تصمیم این باشگاه گفت: «در صورتی که پرسپولیس از این جام انصراف دهد ما هم انصراف خود را اعلام خواهیم کرد. می‌خواستیم یک بازی تدارکاتی خوب با پرسپولیس داشته باشیم اما به نظر می‌رسد نزدیکی به زمان مسابقات و خستگی تیم‌ها به خاطر برپایی اردوهای تدارکاتی باعث انصراف پرسپولیس شده است. در صورتی که پرپسولیسی‌ها انصراف خود را به‌صورت رسمی اعلام کنند ما هم با این شرایط حاضر نیستیم در جام شهدا شرکت کنیم. حالا باید تا بعد از قرعه‌کشی منتظر بمانیم و ببینیم که سازمان لیگ در این باره چه تصمیمی خواهد گرفت.» و بالاخره تلاش سازمان لیگ برای متقاعد کردن پرسپولیس برای بازگشت. بهمنی، مدیر روابط‌عمومی این سازمان می‌گوید: «حداکثر تا امروز تصمیم نهایی درباره برگزاری این تورنمنت را می‌گیریم. همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این تورنمنت با حضور تیم پرسپولیس برگزار شود چراکه از ابتدا چنین تصمیمی از سوی برگزارکنندگان اتخاذ شده است. اما اگر در نهایت تیم پرسپولیس تحت هیچ شرایطی حاضر به شرکت در این مسابقات نباشد، یک تیم دیگر جایگزین خواهد شد.»