شب شوک و خشم

گروه ورزش: مسلما این یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های خبری چند سال اخیر فوتبال ایران بود. سه‌شنبه‌شب در شرایطی که میلیون‌ها هوادار پرسپولیس در ایران بی‌صبرانه منتظر بازگشت رضاییان و به خصوص طارمی بودند، ناگهان خبر رسید این دو بازیکن با باشگاه ریزاسپور قرارداد رسمی امضا کرده‌اند و دو فصل آتی را در سوپرلیگ ترکیه توپ خواهند زد. انتشار این خبر در کنار تصاویری که رامین و مهدی را با لبخندهای ملیح در حال امضای قرارداد نشان می‌داد، موجی از خشم و حیرت را در سراسر کشور به‌وجود آورد. شاید جدایی دو بازیکن، هرچقدر هم که با کیفیت باشند به خودی خود نتواند اتفاق عجیب و شگفت‌انگیزی باشد، اما نوع جدایی رضاییان و طارمی شکل واقعا حیرت‌انگیزی داشت. مدافع راست سرخپوشان که ابتدای لیگ پانزدهم از راه‌آهن جذب شد و یک فصل خوب را در این باشگاه گذراند، بعد از پایان فصل حاضر نشد به تماس‌های تلفنی و پیگیری‌های مسوولان باشگاه پرسپولیس پاسخ بدهد. او در کمال بی‌‎احترامی سر تمرینات حاضر نشد و همه راه‌های ارتباطی با خودش را هم قطع کرد. وضع طارمی اما عجیب‌تر بود. آقای گل لیگ پانزدهم، از همان ابتدا اعلام کرد در پرسپولیس باقی نخواهد ماند و هدفش پیوستن به یک لیگ معتبر اروپایی است.

با این وجود عدم ارائه پیشنهادهای مطلوب و نیز ناتوانی پرسپولیس در جذب مهاجم نوک باعث شد فشارها برای تمدید قرارداد طارمی افزایش پیدا کند. در این میان بزرگان تاریخ پرسپولیس هم از طارمی خواستند در این تیم باقی بماند. علی کریمی و علی پروین به شکل رودررو و علی دایی از طریق تماس تلفنی این خواسته را با طارمی در میان گذاشتند. او در محلی غیر از ساختمان باشگاه پرسپولیس با حسین هدایتی مذاکره کرد و سپس با حضور در محل باشگاه، با مسوولان پرسپولیس به توافق رسید. با این وجود آقا مهدی تنها ساعاتی بعد از این توافق راهی ترکیه شد. ابتدا سفر او را تفریحی توصیف کردند. با این وجود او همه را شوکه کرد و با تیم سیزدهم سوپرلیگ ترکیه قرارداد بست تا پرسپولیسی‌ها در فاصله کمتر از یک ماه به آغاز فصل جدید متوجه باشند که دفاع راست و مهاجم اصلی‌شان را در لیگ شانزدهم در اختیار نخواهند داشت. انتشار خبر پیوستن رضاییان و طارمی به ریز‌اسپور، موجی از خشم و عصبانیت را در اردوگاه هواداران پرسپولیس به وجود آورده؛ خشمی که شاید تنها بتوان آن را با عصبانیت ناشی از انتقال مهدی هاشمی‌نسب به استقلال در تابستان سال۱۳۷۹ مقایسه کرد. آنچه مکرر لابه‌لای اعتراضات سرخ‌ها به چشم می‌خورد، این است که شکل جدایی آنها زیبا نبود؛ آنچه سرمربی پرسپولیس هم بر آن تاکید دارد.

کاش مثل مرد می‌رفتند

بلافاصله بعد از جدایی طارمی و رضاییان، خیلی‌ها کنجکاو بودند بدانند واکنش برانکو به موضوع چیست؟ سرمربی سرخپوشان در پاسخ به پرسش‌ها در این خصوص به سایت ورزش‌سه گفت: «این دو از ستاره‌هاى فصل گذشته پرسپولیس بودند و ما یک فصل خوب را در کنار هم پشت سر گذاشتیم. لحظه‌هاى خوبی داشتیم و مى‌توانستیم جام را بالاى سر ببریم. به هرحال نقصان‌هایى هم وجود دارد و من فقط به این نکته اشاره مى‌کنم که کاش رامین و مهدى جنتلمنانه‌تر رفتار مى‌کردند و مردانه با هواداران وداع می‌گفتند. ما وقت زیادى را پاى جدایى این دو از دست دادیم در حالى که مى‌شد خیلى دوستانه رفتار کرد و دیگران را از تصمیم آگاه کرد و براى پیشرفت مسیر تازه را در پیش گرفت. بازیکنان به دنبال پیشرفت و پول بیشتر هستند و این مساله باید در مسیر درست قرار بگیرد. من متاسفم که این دو ستاره اکنون دچار خشم طرفداران هستند.»

من تیم را معطل نکردم

در این شرایط اما شنیدن دفاعیات دو متهم اصلی هم نمی‌تواند خالی از لطف باشد. مهدی طارمی که قول تقابل با مسی و رونالدو را به هوادارانش داده بود، حالا به حضور در لیگ ترکیه بسنده کرده. اتهام بزرگ‌تر او اما این است که باشگاه پرسپولیس را معطل کرده است. طارمی در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «من بعد از پایان لیگ به باشگاه گفته بودم قصد ماندن در ایران را ندارم. در چند روز اخیر حرف‌ها و وعده‌هایی را شنیدم که اگرچه خیلی‌ها گفتند آنها را باور نکن، ولی به احترام حرف‌ها و قول‌ها به باشگاه رفتم. در همان جلسه هم کاغذ و قلم را در اختیار دکتر طاهری قرار دادم گفتم شما هر شرایطی دارید برایم بنویسید. من کاغذ را با خودم می‌برم و بعد از مشورت با پدرم که اولین مربی من بوده جوابم را اعلام می‌کنم. هیچ شرط خاصی هم خودم مطرح نکردم و همه چیز منوط به مشورت شد پس هیچ قول و قراری نبوده که به آنها پشت پا بزنم.»

پرسپولیس مرا نمی‌خواست

رامین رضاییان اما حرف‌های عجیب‌تری می‌زند. او ابتدا بر سر هواداران منت می‌گذارد که نیم‌فصل نرفته و فصل را با سرخپوشان تمام کرده است: «قراردادم طوری بود که در نیم‌فصل می‌توانستم بازیکن آزاد شوم. مثل بندی که برای آخر فصل گذاشتم. نیم‌فصل گذشت و خاطرات خوبی با پرسپولیس داشتیم. من در نیم‌فصل لیگ گذشته پیشنهاد اروپایی داشتم ولی نرفتم و در تیم ماندم چون می‌خواستم در این تیم قهرمان شویم و به هدفی که داریم برسیم.» رضاییان در ادامه توضیح می‌دهد که حس می‌کرده باشگاه قصد ادامه همکاری با وی را نداشته است: «۴ هفته قبل از پایان مسابقات، من شنیدم باشگاه و برانکو با بازیکنی که هم‌پست من بوده صحبت کرده‌اند. اسم بازیکن را هیچ موقع نمی‌برم. با او صحبت کرده بودند که ما تو را برای فصل آینده می‌خواهیم. من از برخورد علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه در فرودگاه و حرفی که پشت سر من پیش دو بازیکن پرسپولیس یعنی محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده زد، متوجه شدم. قسم می‌خورم باشگاه من را نمی‌خواست. این مسائل گذشت تا اینکه بازیکن مورد نظر باشگاه پرسپولیس با این باشگاه به توافق نرسید و به تیم دیگری رفت.»