گروه ورزش: تمام شد. این یکی از تلخ‌ترین شب‌های تاریخ فوتبال آرژانتین و حتی شاید جهان فوتبال بود؛ نه به خاطر اینکه آلبی‌سلسته از رسیدن به یک عنوان قهرمانی دیگر بازماند که این برای آنها امری کاملا عادی است. از سال ۱۹۹۳ به بعد تیم ملی آرژانتین هیچ‌یک از تورنمنت‌های مهم را فتح نکرده و بنابراین کسی از ناکام ماندن آنها در فینال کوپای۲۰۱۶ شگفت‌زده نمی‌شود. آنچه این شب را برای آبی‌وسفیدهای محبوب آمریکای جنوبی تلخ‌تر می‌کند، خبر خداحافظی لیونل مسی از مسابقات ملی است. یک اعتراف سخت در ۲۹سالگی؛‌ اعتراف به اینکه بردن جام با آرژانتین برای او ماموریتی غیرممکن است و هرچقدر زحمت بکشد، در این زمینه به جایی نخواهد رسید. او ۱۰سال است که هر سال سخت‌تر از قبل تلاش می‌کند، اما کمتر از گذشته به نتیجه می‌رسد. حالا لئو به این نتیجه رسیده که پیراهن تیم ملی را برای همیشه در گنجه لباس‌هایش بازنشسته کند. این خبری بود که تنها ساعتی بعد از شکست آرژانتین در فینال جام صدسالگی کوپاآمریکا، دنیای فوتبال را لرزاند.

مستر گونزالو؛ قاتل لئو!

آرژانتین جام ملت‌های آمریکای جنوبی را که این بار استثنائا با حضور کشورهای کونکاکاف در آمریکا برگزار می‌شد، عالی شروع کرد. آنها در مسابقه نخست دور گروهی، همین شیلی را دو بر یک شکست دادند. در آن مسابقه مسی به علت حضور در دادگاه‌های مربوط به فرار مالیاتی‌اش غایب بود. بعد از اضافه شدن لئو به ترکیب تیم، وضعیت برای آرژانتینی‌ها به مراتب بهتر شد. او در میانه میدان می‌درخشید و همه چشم‌ها را به خودش خیره می‌کرد. پس از آن لئو در ۴مسابقه حاضر شد که حاصلش ۵گل و ۴پاس گل بود. به ویژه نمایش خارق‌العاده او در بازی نیمه‌نهایی برابر آمریکای میزبان، تحسین جهانیان را به دنبال آورد. او یک گل دیدنی از روی ضربه ایستگاهی زد و دو پاس گل هم داد تا جیمی‌جامپی که سرمست از این همه زیبایی به میانه میدان هجوم برده بود، پیش پایش زانو بزند و یکی از پربیننده‌ترین ویدیوهای هفته گذشته دنیا را بسازد. لئو با روحیه‌ای خارق‌العاده گام به دیدار نهایی گذاشت. همه فکر می‌کردند این بار دیگر طلسم خواهد شکست. حتی مارادونا هم که قبل از آغاز تورنمنت در گفت‌وگو با پله برزیلی از قدرت رهبری مسی انتقاد کرده بود، به شوخی برای کاروان آلبی‌سلسته پیغام فرستاد که: «اگر قهرمان نشدید حق ندارید به کشور برگردید!» همه چیز آماده فتح جام به نظر می‌رسید. بازی نهایی شروع شد. آرژانتین بی‌محابا حمله می‌کرد و شیلی صرفا به دفاع بسته روی آورده بود. پرس فشرده و سنگین آرژانتینی‌ها بالاخره جواب داد و آخرین مدافع شیلی در فاصله ۲۵متری دروازه خودی، سراسیمه توپ را به گونزالو هیگواین تقدیم کرد.

هیگی از همان‌جا با زاویه صفر درجه با کلودیو براوو تک به تک شد و این باید برای بازیکنی در سطح او، به معنای ثبت یک گل قطعی باشد، اما نشد. گونزالو در نهایت بی‌دقتی این فرصت عالی را از دست داد تا همه هواداران آرژانتین در سراسر جهان به یاد اتفاق مشابه رخ داده در فینال جام جهانی۲۰۱۴ بیفتند. آن روز و در برابر آلمان هم هیگواین یک تک به تک رویایی را در مصاف با نویر خراب کرده بود تا دست مسی و یارانش از مهمترین کاپ دنیای فوتبال کوتاه بماند. اگر می‌خواهید هر چه بیشتر و بهتر با قاتل «خودی» مسی آشنا شوید، لازم است به یاد بیاورید هیگواین سال گذشته و در آخرین دقیقه بازی فینال کوپاآمریکا برابر همین شیلی هم قدر پاس مسی را ندانست و یک تک به تک عالی را از دست داد. سه سال، سه تک به تک و از دست رفتن سه فینال! هیگواین البته تنها بازیکن آرژانتین نبود که دیروز به مسی ضربه زد. لئو در دو تا از فرارهای پرشمارش، مارسلو دیاز را مجبور به خطا و دریافت دو کارت زرد کرد. این بازیکن در دقیقه۳۰ از زمین اخراج شد تا اینطور به نظر برسد که آلبی‌سلسته کار آسانی برای قهرمانی دارد، اما تنها ۱۰دقیقه بعد مارکوس روخو با بی‌تجرگی تمام یک تکل از پشت بی‌محابا زد تا با تصمیم سخت‌گیرانه داور به شکل مستقیم از زمین بازی اخراج شود. در نهایت بازی دیروز در پایان ۱۲۰دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی بکشد. ضربه اول را آرتورو ویدال برای شیلی از دست داد تا امیدها به طلسم‌شکنی آرژانتین افزایش پیدا کند. بعد از او نوبت به لیونل مسی رسید تا ضربه نخست تیمش را بزند.

او که البته سابقه مفصلی در خراب کردن پنالتی دارد، این ضربه را از دست داد تا کار طرفین دوباره به تساوی کشیده شود. پس از آن هر دو تیم دو ضربه پنالتی بعدی را گل کردند تا نهایتا این لوکاس بیلیا باشد که با از دست دادن ضربه چهارم، دست آرژانتین را از قهرمانی کوتاه کند. مسی بعد از خراب کردن ضربه‌اش، مثل مار به خودش می‌پیچید و به خوبی درک می‌کرد که این ضربه ناموفق، می‌تواند آخرین شوت او در دنیای بازیگری ملی باشد. وقتی بیلیا ضربه‌اش را از دست داد، دنیا بر سر لئو خراب شد و او خودش را در پیراهنش پنهان کرد. این یک شب کابوس‌وار، تنها ۴۸ساعت بعد از زادروز ۲۹سالگی مسی بود.

کار من تمام شده است

بعد از کوپای پارسال هم زمزمه‌هایی در مورد خداحافظی مسی به گوش می‌رسید، اما او این مساله را تکذیب کرد و به دوران حضورش در پیراهن آلبی‌سلسته ادامه داد. با این وجود انگار صبر نابغه بعد از ناکامی در سومین فینال پیاپی به پایان رسید تا او دقایقی بعد از باخت به شیلی در ضربات پنالتی، خبرنگاران را غافلگیر کند: «اکنون لحظات دشواری برای هر گونه تحلیل است. این شکست مرا وادار می‌کند تا به چیزهای زیادی فکر کنم. پس از بازی در رختکن فکر کردم که دیگر تیم‌ ملی برای من تمام است. من خیلی تلاش کردم ولی به نظرم تیم‌ملی برای من تمام شده است. من در چهار فینال بازی کردم ولی موفق نشدم قهرمان شوم. به نظرم این بهترین تصمیم است.» جالب اینکه دقایقی بعد، شایعاتی در مورد وداع نفراتی همچون ماسکرانو و آگوئرو از تیم ملی هم منتشر شد که در روزهای آینده باید منتظر تایید یا تکذیب آنها باشیم.

خداحافظ نابغه

خداحافظ نابغه

خداحافظ نابغه

خداحافظ نابغه

خداحافظ نابغه

خداحافظ نابغه