وضعیت قرمز - ۱ تیر ۹۵

گروه ورزش: قابل پیش‌بینی بود که کارلوس کی‌روش مصاحبه بلند بالای برانکو را علیه خود بی‌جواب نگذارد. سرمربی تیم ملی براین باور است که عقب‌نشینی درمواضعش درایران تیم ملی را درموقعیت انفعالی قرار خواهد داد و از این جهت حاضر نیست مقاومت‌هایی از این دست درمقابل خواست و نظرش را به بوته فراموشی بسپارد. خصوصا که سرمربی پرسپولیس او را به تلاش برای تعیین قهرمان لیگ متهم کرد. اتهامی سنگین که می‌تواند تنش‌های لیگ را به اردوی تیم ملی هم منتقل کند. کی‌روش در پیغام خود که درصفحه شخصی‌اش منتشر کرد البته نامی از برانکو نبرد اما کیست که نداند او مخاطب خاصی دارد. دراین بیانیه آمده: «طبیعت انسانی بالاتر از فرهنگ، مذهب یا رنگ پوست است. مهم نیست که شما سفید، سیاه، سرخ یا زردپوست باشید. شما اگر با عقاب‌ها نشست و برخواست کنید پرواز را یاد خواهید گرفت، اگر با گرگ‌ها بنشینید زوزه خواهید کرد و اگر با مارها وقت بگذرانید کاری جز خزیدن و سم تف کردن نخواهید کرد و متاسفانه من می‌توانم این بازی‌های شما را پیش‌بینی کنم. مثل همیشه من تلاش کردم تا بهترین کارم را انجام دهم و صادقانه برنامه‌های مورد نیاز تیم ملی را پیاده کنم، نه برای تیم ملی کارلوس کی‌روش بلکه برای تیم ملی ایران.»

او از اینجا به بعد به‌طور مشخص تذکر می‌دهد که تیم ملی باید در اولویت امور فوتبال کشور قرار گیرد و عملا مخالفانش را درتقابل با منافع ملی معرفی می‌کند: «تیم ملی باید در اولویت باشد و همه چیز در راستای منافع تیم ملی باشد اما متاسفانه یک بار دیگر این طور نشد و از آنجا که یک‌بار دیگر عده‌ای به این موضوع اهمیت نمی‌دهند، من می‌خواهم به این عده بگویم که شما می‌توانستید احترام مرا داشته باشید اما از حالا به بعد فقط بی‌تفاوتی مرا خواهید داشت.» از تقابل این دو مربی بزرگ شاغل دردو مسند حساس فوتبال ایران بوی خوبی استشمام نمی‌شود. خصوصا که انبوهی از اظهارنظرها له یا علیه یکی و تایید دیگری به سوی خروجی رسانه‌های ورزشی سرازیرشده و صف‌بندی‌های جدی در حمایت از طرفین دعوا صورت گرفته است. مربیان باشگاهی عموما از برانکو دفاع کردند و مدیران فدراسیون هم پشت کی‌روش در آمدند. کم هم نبوده‌اند کسانی که فدراسیون را به میانجیگری دعوت کرده و در مورد اثرات مخرب این دعوا تذکر دادند.

از جمله مهرداد میناوند بازیکن سابق تیم ملی که به ورزش‌سه می‌گوید: «مگر در این باره قانون نداریم؟ اصولا جواب همه چیز در قانون مشخص شده است، الان باید فدراسیون فوتبال بیاید و جواب این اختلاف را بدهد، اگر نمی‌تواند در این باره اظهارنظر کند بنابراین قانون فوتبال ما در این باره نقص دارد، مسوولان در فدراسیون فوتبال می‌توانند در این باره راه‌حلی پیدا کنند تا مورد اعتماد و کاربرد همه تیم‌ها و مربیان شود. در فصل پیش‌رو هم لیگ قهرمانان آسیا را در پیش داریم و هم مقدماتی جام جهانی، بنابراین اگر تیم‌ها و مربیان متحد نباشند قطعا به مشکل می‌خوریم. امیدوارم هرچه سریع‌تر این اختلافات حل شود.» حشمت مهاجرانی به‌عنوان بزرگتر فوتبال ایران هم درمورد تبعات این دعوا تذکر می‌دهد: «من فکر می‌کنم این مسائل بیشتر از هرچیز فوتبال ایران را زیر سوال می‌برد و باعث تضعیف این فوتبال می‌شود. ما نباید در فوتبال اجازه دهیم چنین بحث‌هایی وارد شود و لطمه بزند. تیم ملی ایران شرایط حساسی دارد و اول از هرچیز دود مسائل حاشیه‌ای به چشم کی‌روش می‌رود.»

برانکو مسوول ناکامی احتمالی است

عصر دیروز اما اتفاق عجیب و بسیار مهمی در این ماجرا رخ داد که می‌تواند کل پروژه را وارد فاز تازه‌ای کند. بر این اساس فدراسیون فوتبال ابتدا اعلام کرد اردوی تیم ملی در ارمنستان لغو شده و ساعتی بعد از آن خبر حذف اردوی اتریش روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت. به این ترتیب تمامی برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی کشورمان پیش از مسابقات مهم مقدماتی جام جهانی لغو شده تا به احتمال فراوان شاگردان کی‌روش چهار روز قبل از بازی با قطر دور هم جمع شوند، چند جلسه تمرین کنند و به مصاف میزبان جام جهانی بعدی بروند! به نظر می‌رسد این تصمیم فدراسیون فوتبال، واکنشی لجوجانه به اعتراض باشگاه‌ها و از جمله مصاحبه انتقادی برانکو ایوانکوویچ بوده است. شخص کارلوس کی‌روش هم دیروز در جمع خبرنگاران این مساله را تایید کرد: « از ۶ ماه پیش برای مسیر آماده‌سازی‌مان در راه انتخابی جام جهانی برنامه‌ریزی کردیم. ایمان و اعتقاد دارم که از بُعد حرفه‌ای و فنی بهترین برنامه برای آماده‌سازی تیم ملی فوتبال بود. اعتقاد داشتیم برنامه‌ای که آماده کرده بودیم منافع تیم ملی و باشگاه‌ها را رعایت کرده و حافظ منافع هر دو بود. متاسفانه برخی افراد و نمایندگان در باشگاه‌ها با این موضوع مخالفت کردند که رهبری آنها نیز به عهده سرمربی پرسپولیس بود. پس از آن هم برخی دیگر از نمایندگان باشگاه‌ها مخالفت خود را با برنامه تیم ملی اعلام کردند. اگر حمایت همه‌جانبه از تیم ملی وجود نداشته باشد که در این برنامه نبود، ما قادر نخواهیم بود برنامه‌های خود را برای تیم ملی اجرا کنیم و به این نتیجه رسیدیم.

بهترین کار این بود که ما تمام برنامه‌های خود را لغو کنیم. طبق برنامه جدید ما فقط چهار روز قبل از بازی‌های رسمی خود و همزمان با تاریخ فیفا جمع می‌شویم و ان‌شاءالله خداوند کمک می‌کند تا به پیروزی برسیم. اگر هم موفق نبودیم از قلعه‌نویی و برانکو دلایل آن را جویا شوید.» امیر قلعه‌نویی هم طی دو روز گذشته چند مصاحبه علیه کی‌روش انجام داده بود. حالا کارلوس جواب او را می‌دهد: «برای من جای تعجب ندارد که برانکو مصاحبه و قلعه‌نویی هم از او حمایت کرده است. این مساله جدیدی نیست. ایشان همیشه مخالف تمام برنامه‌های تیم ملی بوده و ما شاهد چیز جدیدی نیستیم. آقای قلعه‌نویی مطمئنا وقتی بازیکنان سرباز بتوانند برای باشگاه‌شان بازی کنند، اما نتوانند تیم ملی را همراهی کنند، هیچ وقت شاکی نیست، چون این مساله برای او بسیار خوب است.» او در نهایت به برانکو هم طعنه می‌زند تا مشخص شود احساس چندان خوبی به سرمربی پرسپولیس ندارد: «اگر برانکو می‌خواهد دلایل و توجیهاتی درباره عدم موفقیت خود در چند سال اخیر فوتبال ایران و در پرسپولیس بیاورد، باید دنبال دلایل دیگری باشد. به خاطر توجیه عدم موفقیت روی من حساب نکند، چون فرد اشتباهی را انتخاب کرده است.»