زندگی شیرین خسرو!

گروه ورزش: یکی از خبرهای‌ جالب دیروز مربوط به حضور خسرو حیدری در باشگاه استقلال و تمدید قرارداد این بازیکن با آبی‌ها می‌شد. البته کمتر کسی شک داشت که همکاری بال راست تیم ملی با تیم محبوبش ادامه خواهد یافت، اما نکته عجیب در این مورد به تمدید سه ساله قرارداد خسرو مربوط می‌شد؛ آنچه بار دیگر نشان می‌دهد فوتبال ایران از چه فضای احساسی و آماتورگونه‌ای برخوردار است. در اینکه خسرو بازیکن خوبی است و هنوز توانایی‌هایش به کار استقلال می‌آید تردیدی نیست، اما نکته اینجا است که در فوتبال مدرن امروز، باشگاه‌های حرفه‌ای رویه‌ای کاملا معکوس با روند حاکم بر فوتبال ایران را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند. بقیه جاهای دنیا با بازیکنان زیر ۳۰سال قراردادهای طولانی‌مدت و چند ساله به ثبت می‌رسد، اما قرارداد بازیکنان بالای ۳۰سال فقط به‌طور فصل به فصل تمدید می‌شود. این به دلیل آن است که در سن بالا، احتمال کاهش بازدهی بازیکن بالا می‌رود و نیز مصدومیت‌های ناشی از افت آمادگی جسمانی هم گریبان او را می‌گیرد.

بنابراین باشگاه‌ها برای تامین منافع خودشان، با این دسته از بازیکنان قراردادهای کوتاه‌مدت می‌بندند تا در صورت تقلیل کارآیی آنها، زیان مالی متوجه تیم نشود. در ایران اما این رویه کاملا برعکس است. اینجا باشگاه‌ها برای جلب نظر ستاره‌ها در بازار نقل‌وانتقالات، فقط قراردادهای کوتاه‌مدت یک ساله را به آنها پیشنهاد می‌کنند، اما وقتی سن بازیکن بالا رفت و از تعداد پیشنهادهایش کاسته شد، قراردادش را به‌صورت بلندمدت تمدید می‌کنند! این مساله از مصادیق بارز «بازیکن‌سالاری» شدید در فوتبال ایران است.

زوج 71ساله!

خسرو حیدری در حالی قراردادش را با استقلال برای سه فصل دیگر تمدید کرد که مهدی رحمتی هم پیش‌تر همین کار را کرده بود. اواخر لیگ پانزدهم، رحمتی بعد از مراجعه به باشگاه استقلال قرارداد داخلی سه ساله‌ای با آبی‌پوشان به امضا رساند که اگر رسمیت بیابد، او را تا پایان لیگ هجدهم در استقلال نگه خواهد داشت. به عبارت دیگر رحمتی۳۳ ساله و حیدری۳۲ ساله تا تابستان۹۸ بازیکن استقلال باقی می‌مانند. مجموع سن آنها در آن زمان ۷۱سال خواهد بود و همین مساله تردیدهای زیادی را در مورد کیفیت و کارآیی آنها به‌وجود می‌آورد.

خسروی پرنوسان

خسرو حیدری در لیگ پانزدهم نیز مثل چند فصل گذشته با آسیب‌دیدگی‌های زیادی مواجه بود که او را در مقاطع طولانی از حضور در میادین محروم کرد. حیدری در فصل زمستان سال۹۴ حتی یک دقیقه هم برای استقلال بازی نکرد که همین مساله نقش زیادی در افت آبی‌پوشان و کاهش بخت قهرمانی‌شان ایفا کرد. خسرو در لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم نیز مصدومیت‌های فراوانی داشت که حتی در برخی موارد به خاطر این مساله با هواداران تیمش اصطکاک پیدا کرد. حالا باید دید در سه سال آینده حیدری چه وضعی خواهد داشت و چقدر می‌تواند برای استقلال مثمر ثمر باشد؟!

با پیراهن آبی خداحافظی می‌کنم

خسرو حیدری که از تمدید قرارداد با استقلال خوشحال بود، پس از ثبت قرارداد ۳‌ساله‌اش در هیات فوتبال در جمع خبرنگاران گفت که آرزو دارد فوتبالش را در لباس استقلال به پایان برساند.