معامله غم و شادی!

گروه ورزش: از مدتها پیش بحث واگذاری امتیاز نفت تهران در محافل فوتبالی مطرح شده بود.این مساله به‌ویژه زمانی اوج گرفت که نفتی‌ها در نیم‌فصل دوم لیگ پانزدهم با مشکلات شدید مالی مواجه شدند و حتی برای تهیه خوراک و محل اسکان هم زجر کشیدند. بالاخره لیگ پانزدهم به هر کیفیتی که بود به پایان رسید و باشگاه نفت رسما آماده واگذاری شد. مسوولان مربوطه برای این تیم مزایده برگزار کردند، اما اعلام نتیجه کمی به درازا کشید. در نهایت عصر روز دوشنبه سایت رسمی باشگاه نفت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد امتیاز این تیم به باشگاه ملوان بندر انزلی واگذار شده است. ملوان که در آخرین دقیقه از آخرین بازی فصل گذشته به لیگ دسته اول سقوط کرد، از مشتریان سفت و سخت خرید امتیاز نفت بود که در نهایت هم به این مهم دست پیدا کرد، هرچند با اعلام این خبر، موج بزرگی از جنجال‌ها در فوتبال ایران به‌وجود آمده و ممکن است همین مساله باعث لغو این انتقال امتیاز شود.

شادی در انزلی، تحصن در تهران

با انتشار رسمی خبر پیروزی ملوان در مزایده باشگاه نفت، بسیاری از هواداران ملوان در انزلی به خیابان‌ها ریختند و به جشن و شادی پرداختند. تصاویر مربوط به پایکوبی انزلی‌چی‌ها به سرعت در رسانه‌های مختلف بازنشر شد. فضای تهران اما کاملا متفاوت بود. ورزش‌‎دوستان پایتخت که هنوز نتوانسته‌اند تلخی انتقال پاس تهران به همدان را از یاد ببرند، حالا قصد دارند هرطور شده جلوی تکرار این تجربه را بگیرند. تیم فوتبال نفت ۴۵سال سابقه دارد و امتیاز آن در حالی به انزلی فروخته شده که دیگر مشتریان این تیم حاضر بودند آن را به همین نام در تهران حفظ کنند. مجموعه این مسائل باعث شده انتقادات زیادی نسبت به واگذاری امتیاز نفت تهران به‌وجود بیاید. در همین راستا دیروز جمعی از بازیکنان و پیشکسوتان نفت در مقابل ساختمان سازمان لیگ دست به تجمع زدند و علیه این جابه‌جایی طومار نوشتند. آنها همچنین پلاکاردی به دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «تسلیت به ورزش ایران به خاطر انتقال سیاسی نفت به ملوان. آقای فرماندار و وزیر ورزش، بازیکنان نفت از سیاسیون خسته شده‌اند.»

قانونی هست یا نه؟

دیروز اما یک دنیا اظهارنظر ضد و نقیض در مورد سرنوشت این انتقال امتیاز مطرح شد؛ خیلی‌ها آن را قانونی و بلااشکال دانستند، خیلی‌های دیگر هم مدعی شدند چنین انتقالی خالی از ایراد نیست. به‌عنوان نمونه مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران که دیدگاهش در مورد فروش یک باشگاه تهرانی می‌تواند اهمیت ویژه داشته باشد، می‌گوید انتقال امتیاز نفت به ملوان مانعی ندارد. حمیدرضا گرشاسبی که عضو هیات‌مدیره پرسپولیس هم هست به ورزش‌سه گفته: «وقتی از تصمیم قطعی مدیران باشگاه نفت باخبر شدیم، به آنها گفتیم که اجازه نمی‌دهیم تیم از تهران بیرون برود و کسی برنده مزایده باشد که تیم را در تهران حفظ کند. مدیران باشگاه از حدود یک ماه قبل اطلاعیه و آگهی زدند که در نهایت ۳ شرکت‌کننده درمزایده معرفی شدند. یکی از آنها مراحل مزایده را رعایت نکرده بود و علاوه بر نداشتن چک ضمانت، قیمتی هم اعلام نکرده بود که کنار رفت. شرکت دیگری هم درخواست داده بود که مبلغ پیشنهادی‌اش با ملوان بسیار فاصله داشت. این شرکت گفته بود یک میلیارد پرداخت می‌کنم و بدهی‌ها را نیز می‌دهم. ملوان اما ۵/ ۶ میلیارد پیشنهاد کرده بود و مسوولیت بدهی‌های باشگاه را نیز برعهده گرفت. این در حالی است که باشگاه نفت یک ساختمان اداری هم به ارزش ۵/ ۱ میلیارد تومان در اختیار دارد. مسوولان نفت حتی با شرکت دوم مذاکره کردند که شما مبلغ را به اندازه ملوان بالا بیاورید اما آنها زیر بار نرفتند. ما بارها به مسوولان نفت گفته بودیم که خروج تیم‌های تهران از استان، خیانت به ورزش کشور است اما آنها یک جواب مشخص و منطقی داشتند. می‌گفتند شما در اداره کل تربیت بدنی استان، پول ما را بدهید و تیم را بردارید. نفت یک سرمایه‌گذار است که می‌خواهد سرمایه‌اش را بفروشد تا ضرر نکند. آنها می‌گفتند اگر تا ۱۰ روز دیگر نفروشیم، منحل می‌شود و ضرر و زیان ما را نیز کسی نمی‌دهد. حرف وزارت نفت این بود که قانون اجازه نمی‌دهد کسی سرمایه کسی را از او بگیرد. مساله این است که نفت یا باید منحل می‌شد یا سهمیه‌اش با فروش به یک تیم دیگر حفظ می‌شد. تعصب ما نیز این است که در تهران بماند، اما از نظر قانونی نمی‌شود مانع شد. در گذشته نیز تیم‌هایی مثل پاس، راه‌آهن و... به شهرستان‌ها فروخته شدند و قانون نتوانست جلوی آنها را بگیرد. پس انتقال امتیاز نفت به ملوان منع قانونی ندارد. حال اینکه فدراسیون فوتبال چطور می‌خواهد جلوی این انتقال را بگیرد، خودشان باید توضیح بدهند.» طبیعی است که رضاییان و قنبرزاده هم به‌عنوان مدیران‌عامل دو باشگاه، روی قانونی بودن این انتقال صحه می‌گذارند. با این وجود مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ادعای دیگری را مطرح کرده است؛«ما مخالف واگذاری نفت به خارج از تهران هستیم. حتی قبل از اینکه بدانیم چه گروهی برنده می‌شود مخالفت خود را اعلام کردیم و حرف امروز ما ربطی به برنده مزایده ندارد. باید فوتبالی در این‌باره تصمیم‌گیری شود و حتی اگر مزایده بعدی برنده‌اش از خارج از استان تهران باشد، باز همین تصمیم را می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم این باشگاه از تهران خارج شود.»

مخالفت صریح سازمان لیگ

بعد از همه حواشی ظهر دیروز، سرانجام سایت سازمان لیگ اطلاعیه‌ای رسمی در این مورد منتشر کرد که در آن با اشاره به مشکلات حقوقی مزایده صورت گرفته، انتقال امتیاز نفت به ملوان غیرقانونی دانسته شده است. از جمله نقایص مورد اشاره سازمان لیگ این است که نفتی‌ها ابتدا باید با بازیکنان‌شان تسویه‌حساب می‌کردند و بعد باشگاه را به مزایده می‌گذاشتند که این اتفاق رخ نداده است.

سرنوشت سهمیه لیگ یکی چه می‌شود؟

اگر انتقال امتیاز نفت به ملوان قطعی شود، انزلی‌چی‌ها سال آینده در مسابقات لیگ برتر حاضر خواهند بود. به این ترتیب سرنوشت سهمیه لیگ یکی آنها نامشخص است. شنیده می‌شود خود ملوانان علاقه دارند این امتیاز را حفظ کنند و آن را به تیم دوم‌شان اختصاص بدهند. با این وجود مسوول لیگ دسته اول این موضوع را قابل اجرا نمی‌داند. فریبرز محمودزاده به خبرگزاری فارس گفته است: «تیم‌های لیگ برتری حق ندارند در لیگ‌های زیرمجموعه خود تیمداری کنند، بلکه می‌توانند در لیگ‌های آماتور که از لیگ دسته دوم شروع می‌‌شود، تیم‌های دوم یا «ب» خود را تشکیل بدهند. ما در لیگ دسته اول به دنبال صدور مجوز ملی هستیم و با این موضوع نمی‌توانیم در لیگ دسته اول، تیم دومی از لیگ برتر داشته باشیم.»