بمبی که پرسپولیس را جلو انداخت

گروه ورزش: فصل نقل‌وانتقالات به روزهای پر تب و تابش رسیده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت بعد از پایان یافتن اردوی تیم ملی، تکلیف برخی از ستارگان این تیم به تدریج در حال روشن شدن است. فعلا پرسپولیس دو ستاره بزرگ ملی‌پوش را جذب کرده است. اولی سیدجلال حسینی بود که از مدت‌ها قبل هم قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید. دومی اما حکایت خاص خودش را داشت. وحید امیری دیروز در حالی راهی باشگاه پرسپولیس شد و قراردادش با این تیم را به مدت دو سال به امضا رساند که طی سه هفته اخیر بیشترین جنجال‌ها در مورد تعیین تیم بعدی این بازیکن به‌وجود آمده بود. پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها به‌طور همزمان در حال تلاش برای جذب این بازیکن بودند و مدام با او مذاکره می‌کردند. علیرضا منصوریان در نخستین نشست خبری‌اش به‌عنوان سرمربی استقلال آشکارا اعلام کرد این باشگاه حتی قیمت پیشنهادی‌اش به امیری را هم افزایش داده است. با این همه اما چنان که از چند روز قبل شایعه شده بود، این بازیکن ظهر دیروز راهی دفتر باشگاه پرسپولیس شد و قراردادش با این تیم را به‌طور رسمی به امضا رساند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که افشارزاده چند روز پیش در جمع هواداران معترض استقلال مدعی شده بود کار پیوستن امیری به جمع آبی‌پوشان تمام شده و او به‌زودی قراردادش را خواهد بست، اما این اتفاق رخ نداد و حتی سابقه دوستی منصوریان و امیری هم باعث نشد او برای لیگ شانزدهم آبی‌پوش شود.

رقابت سینوسی سرخابی‌ها

پرسپولیس و استقلال که فصل گذشته را با قرار گرفتن روی پله‌های دوم و سوم به پایان برده بودند، از آغاز فصل نقل‌‎وانتقالات سعی کردند به سرعت نفرات مد نظرشان را جذب کنند و از یکدیگر سبقت بگیرند. شاید سال‌ها بود که رقابت در یارگیری بین این دو باشگاه، چنین شکل جدی و تنگاتنگی نداشت. ابتدا این قرمزها بودند که کل لیگ و از جمله حریف دیرینه را غافلگیر کردند. آنها با جذب علیرضا بیرانوند در فاصله بسیار کوتاهی از پایان لیگ، نشان دادند با توپ پر آمده‌اند. با این همه اما تب تند پرسپولیس خیلی زود فروکش کرد تا هواداران نگران شوند. پرسپولیس به خواب فرو رفت تا استقلال مسابقه فینال جام حذفی‌اش را برگزار کند، کادرفنی‌اش را تغییر بدهد و در نهایت با جذب دو بازیکن مهم، به اردوگاه سرخپوشان پاتک بزند. بختیار رحمانی و وریا غفوری دو ستاره‌ای بودند که در فاصله‌ای کوتاه آبی‌پوش شدند.

در کنار آنها، فرشید باقری که هافبک دفاعی کمتر شناخته‌شده صبا بود هم استقلالی شد تا معلوم شود علیمنصور اسبش را برای دگرگون کردن استقلال زین کرده است. با وجود این به شکلی عجیب این بار استقلالی‌ها بودند که دوباره به خواب رفتند و فرصت تاخت و تاز را به پرسپولیس دادند. معطوف شدن حواس ارکان این باشگاه به مسائل مربوط به تغییرات مدیریتی و سایر حاشیه‌ها، ابتکار عمل را یک بار دیگر به پرسپولیس داد؛ باشگاهی که با جذب سه ستاره مهم به نام‌های جلال حسینی، ساسان انصاری و وحید امیری، هواداران حریف را عمیقا نگران کرد. استقلال هم بین خریدهای پرسروصدای پرسپولیس، علی قربانی را از نفت جذب کرد؛ خریدی که البته آن‌قدرها نتوانست هواداران را خوشحال کند. نفت تهران که در مرحله واگذاری به سر می‌برد، به شکل عجیبی در حال به تاراج رفتن است. در این بین حداقل روی کاغذ این‌طور به نظر می‌رسد که بازیکنان اثرگذارتر نفت به پرسپولیس پیوسته‌اند و منصوریان تنها توانسته شاگردان کم‌نام‌ونشان‌ترش را با خودش به استقلال ببرد؛ بازیکنانی همچون همین قربانی یا زکی‌پور که البته هنوز هم حضورش در جمع آبی‌ها قطعی نشده است. جالب‌تر اینکه منصوریان دیروز از جذب عزت پورقاز، مدافع ملی‌پوش ملوان خبر داده بود، در حالی که این بازیکن هم از او عذر خواسته و گفته با استقلال خوزستان به توافق رسیده است!

مشکل شیرین برانکو

پرسپولیس حضور موثر و پررنگی در بازار نقل‌وانتقالات داشت و مهره‌های مهمی گرفت، اما همان‌قدر که جذب این بازیکنان سخت بود، نوع بازی گرفتن از آنها هم دشوار به نظر می‌رسد. مثلا همین وحید امیری دقیقا در همان پستی بازی می‌کند که امید عالیشاه برای سرخپوشان به میدان می‌رفته است. امید پارسال عملکرد درخشانی داشت و توانست عنوان بهترین پاسور گل لیگ پانزدهم را به خودش اختصاص بدهد، اما حالا حضورش در ترکیب اصلی سرخپوشان را در خطر می‌بیند. به نوعی ساسان انصاری هم همین وضعیت را دارد. بازیکن موثر فولاد خوزستان که پارسال ۱۰گل برای تیمش زده، ممکن است امسال پشت خط مسلمان باقی بماند و کمتر به او فرصت بازی برسد. تازه یادمان باشد که تلاش پرسپولیسی‌ها برای جذب مهرداد محمدی و یک مهاجم دیگر هم هنوز ادامه دارد. با این همه بازیکن باکیفیت و مدعی، برانکو حالا در معرض انتخاب‌های دشواری است و باید بتواند تعادل فنی را البته در کنار نظم و دیسیپلین در تیمش جا بیندازد؛ یک ماموریت سخت که هنر مربیگری پروفسور را از زاویه‌ای دیگر به چالش می‌کشد.