قرعه سختی نداریم

بعد از درخشش ملی‌پوشان والیبال کشورمان در مسابقات کسب سهمیه المپیک که به گرفتن سهمیه از این مسابقات بزرگ منتهی شد حالا آنها خود را برای این مسابقات بزرگ آماده می‌کنند. شاگردان لوزانو در هفتمین و آخرین بازی خود در ر‌قا‌بت‌های والیبال انتخابی المپیک صبح دیروز با ترکیب بازیکنان ذخیره به مصاف ونزوئلا رفتند و با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود را شکست دادند. اما نکته مهم دیگر اینکه گروه‌بندی تیم ملی برای مسابقات المپیک هم مشخص شد و تیم کشورمان در المپیک باید به مصاف تیم‌های قدرتمند لهستان، روسیه و آرژانتین برود.

والیبال ایران در المپیک نتیجه می‌گیرد

اما کارشناس و بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران کسب سهمیه المپیک ریو توسط والیبالیست‌های ایرانی را باعث کسب اعتماد به نفس برای آنها می‌داند. اعتماد به نفسی که کار تیم را در ریو آسان می‌کند. بهنام محمودی در این خصوص به «ایلنا» گفت: «والیبال ایران به آرزوی خود رسید و همه مردم ایران از این اتفاق خوشحال هستند. با کسب سهمیه المپیک ما فصل جدیدی را در والیبال و ورزش ایران شروع کردیم. این صعود در بالا بردن اعتماد به نفس بازیکنان ما تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. ما در والیبال ایران تنها حضور در المپیک را کم داشتیم. حالا دیگر باید به فکر سکوهای جهانی و المپیک باشیم. چند نسل از والیبالیست‌های ایران برای شکوفایی این ورزش زحمت کشیدند. مربیان گمنامی که در سخت‌ترین شرایط در شهرستان‌ها برای پرورش استعدادها زحمت کشیدند تا شاگردانی تربیت کنند که به رشد ورزش والیبال در ایران کمک کنند. همه عوامل فدراسیون والیبال در چند دهه اخیر به هم متصل شدند و تشکیل یک تیم واحد دادند تا ما به قله‌های والیبال جهان نزدیک شویم و به‌طور حتم با ادامه این روند به بهترین مقام‌ها دست پیدا خواهیم کرد.» محمودی با اشاره به گروه‌بندی تیم ملی ایران در مسابقات المپیک و همگروه شدن با تیم‌های قدرتمند مثل روسیه و لهستان همچنان اعتقاد دارد تیم کشورمان در المپیک هم نتیجه مناسب می‌گیرد: «درالمپیک هیچ تیمی آسان نخواهد بود و همه بازی‌ها دشوار است. اگر ما می‌خواستیم حریفان خود را در این میدان دستچین کنیم قطعا همین تیم‌ها را انتخاب می‌کردیم. بازی در این گروه نسبت به گروه دیگر برای بازیکنان ما راحت‌تر خواهد بود. باید توجه داشت که ما قابلیت پیروزی برابر روسیه، لهستان و آرژانتین را داریم و این بهترین گروهی است که ایران می‌توانست در آن قرار بگیرد.»

قبلا همه این تیم‌ها را شکست دادیم

در همین حال سرمربی اسبق تیم ملی والیبال نیز اعتقاد دارد در المپیک قرعه سختی نصیب ایران نشده است. مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با «ایلنا» در مورد صعود تیم ملی به المپیک ریو گفت: «واقعیت این است که این یک موفقیت بی‌نظیر بود. این تاریخ‌سازی به نام این تیم و بازیکنانش ثبت شد. والیبال ما استحقاق حضور در المپیک را داشت و با تلاش و برنامه‌ریزی مستمر خوشبختانه این اتفاق رخ داد و توانستیم به المپیک صعود کنیم. سطح مسابقات انتخابی بسیار بالا بود و تمام تیم‌ها با همه قدرت آمده بودند تا جواز حضور در المپیک را کسب کنند و از همین جهت باید گفت صعود به المپیک با تلاش بسیار زیاد بازیکنان و کادرفنی برای ما به‌دست آمد. یکی از نکاتی که در کسب این موفقیت بسیار حائز اهمیت بود، نحوه عملکرد تیم ما بود. ما در این مسابقات نسبت به گذشته خطاهای فردی و تیمی بسیار کمتری داشتیم و به نظرم این نویدبخش روزهای خوب آینده است. لیاقت والیبال ما بیشتر از اینها است و من شک ندارم ما در المپیک حتی از این هم بهتر خواهیم بود. به همین دلیل هم اعتقاد دارم کار والیبال هنوز نیمه‌کاره است و با درخشش در ریو پازل موفقیت والیبال تکمیل خواهد شد.» کارخانه با تذکر نتایج گذشته مقابل تیم‌های همگروه تکرار آن را ممکن می‌داند: «تمام این تیم‌ها را ما قبلا شکست داده‌ایم و به همین دلیل اعتقاد دارم قرعه سختی در المپیک نداریم و حتی این شانس را داریم که از گروهمان صعود کنیم و به مراحل بالاتر المپیک برسیم. حالا که به المپیک صعود کرده‌ایم، بازی‌های لیگ جهانی می‌تواند نقش مهمی برای ما در راه آماده‌سازی برای المپیک داشته باشد. در مسابقاتی که در لیگ جهانی انجام خواهیم داد، می‌توانیم نقاط ضعف تیم ملی را پوشش بدهیم و این دوره نقش یک دوره تدارکاتی ایده‌آل را برای تیم ملی پیش از آغاز المپیک خواهد داشت.»

اشاره به نقش ولاسکو

سرمربی تیم ‌ملی والیبال ایران پس از پایان این رقابت‌ها خاطرنشان کرد خولیو ولاسکو در المپیکی شدن تیم ملی ایران نقش انکار‌ناپذیری داشته است. رائول لوزانو در نشست خبری بعد از بازی تیم ‌ملی ایران برابر ونزوئلا گفت: «خولیو ولاسکو، سرمربی پیشین تیم ‌ملی والیبال ایران استارت برنامه حضور در المپیک را از حدود پنج سال پیش زد. ما در حال‌ حاضر دو تیم در ایران داریم و برای تورنمنت‌ بعدی (لیگ جهانی که از ۱۷ ژوئن شروع می‌شود) آماده می‌شویم.» سرمربی تیم ‌ملی والیبال ایران اطمینان داد بهترین بازیکنان را برای ادامه راه با تیم ملی انتخاب خواهد کرد: «تمام بازیکنان ما در خارج بازی نمی‌کنند، اما بازیکنان جوان و قوی را انتخاب می‌کنیم و با آنها کارهای بزرگی را انجام می‌دهیم.»