صعود تاریخی برای اولین بار

این شاید اوج روند چشمگیری باشد که والیبال ایران طی سال‌های اخیر آغاز کرده بود. تحقق رویای صعود به المپیک؛ یعنی حالا ایران در این رشته یکی از قدرت‌های بی‌چون و چراست.صعود و جشنی که به واسطه شکست لهستان با سابقه قهرمانی جهان شیرینی و حلاوتش چندبرابر شد.

تیم ایران در سومین بازی از روز ششم مسابقات انتخاباتی المپیک در حالی مقابل لهستان قرار گرفت که شاگردان آنتیگا صعود خود به ریو را در بازی قبلی قطعی کرده بودند. ایران هم از همین سرسنگینی حریف نهایت استفاده را برد و با نتیجه ۳ بریک لهستان را شکست داد و صعودش به المپیک را قطعی کرد. رائول لوزانو برای بازی با لهستان از سعید معروف، شهرام محمودی، محمد موسوی،‌ عادل غلامی، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور و مهدی مرندی (لیبرو) استفاده کرد و استفان آنتیگا،‌ سرمربی فرانسوی تیم ملی لهستان هم در این بازی بازیکنان ذخیره خود را به میدان فرستاد. بازیکنان ایران اگرچه در حمله نسبت به لهستان، قدرت کمتری داشتند اما از اشتباهات پرشمار حریف استفاده کردند و در نهایت ست نخست را ۲۵ بر ۲۰ بردند. بازیکنان ایران در ست دوم با انگیزه بیشتری وارد زمین شدند و با اشتباهات کمتر و سرویس‌های بهتر بازهم تیم برتر میدان مقابل قهرمان جهان در سال ۲۰۱۴ بودند. شیرینی صعود به المپیک با پیروزی مقابل لهستان برای بازیکنان ایران قطعا بیشتر از صعود به المپیک با پیروزی مقابل ونزوئلا بود. ست دوم نیز با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به سود ایران به پایان رسید.

آنتیگا در پایان این ست،‌ کورک و اوماژ، بازیکنان اصلی خود در بازی‌های قبلی را به زمین فرستاد.تیم لهستان در ست سوم با حضور بارتوژ کورک و اشتباهات بازیکنان ایران، توانست قدرت خود را به رخ شاگردان لوزانو بکشد تا یک پیروزی آسان برای ایران رقم نخورده باشد. نتیجه این ست ۲۵ بر ۲۰ به سود لهستان شد. لبخند بازیکنان لهستان در ست چهارم با وجود اینکه از ایران عقب بودند،‌ حاکی از این بود که از نتیجه بازی حتی اگر شکست هم باشد، راضی هستند. در واقع دلیل هم نداشت که بازیکنان لهستان تا این اندازه تلاش کنند و خود را به زحمت بیندازند ولی باید از اعتبار خود دفاع می‌کردند. همین‌گونه بود که وقتی بازی توسط این تیم جدی گرفته شد کسب امتیاز آخر به شکلی ماراتن گونه تا امتیاز ۳۴ بر۳۲ ادامه پیداکرد تا روزی فراموش نشدنی در تاریخ والیبال و ورزش ایران رقم بخورد.تیم ایران با کسب این پیروزی بعد از فرانسه و بالاتر از لهستان در جایگاه دوم جدول ایستاد. در این مسابقه شهرام محمودی با کسب ۲۴ امتیاز، بیشترین امتیاز را برای تیم ملی ایران به دست آورد. میلاد عبادی‌پور هم ۱۲ امتیاز دیگر برای ایران ثبت کرد. برای تیم لهستان هم داوید کونارسکی ۲۹ امتیاز کسب کرد. شاگردان لوزانو در آخرین بازی خود از ساعت ۵:۴۰ امروز (یکشنبه) به مصاف ونزوئلا می‌روند.

بزرگ‌ترین کاروان ایران

پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل لهستان علاوه برپایان بخشیدن به طلسم حضور والیبال ایران درالمپیک رکورد دیگری را هم شکست و آن تعداد شرکت‌کنندگان ورزش ایران در تاریخ این مسابقات بود. ورزش ایران پیش از این برای حضور در المپیک موفق به کسب ۴۷ سهمیه شده بود که با سهمیه تیم ملی والیبال و اضافه شدن ۱۲ ورزشکار به کاروان اعزامی ریو، تعداد ورزشکاران این کاروان در حال حاضر به عدد ۵۹ رسیده است. بوکس (یک سهمیه)، دوومیدانی (۷ سهمیه)، دوچرخه‌سواری (۳ سهمیه - تیمی)، تکواندو (۴ سهمیه)، تیراندازی (۵ سهمیه)، کشتی آزاد(۶ سهمیه)، کشتی فرنگی (۶ سهمیه)، تیراندازی با کمان (یک سهمیه)، وزنه‌برداری (۵ سهمیه)، شمشیربازی (۲ سهمیه)، تنیس روی میز (۳ سهمیه)، قایقرانی (یک سهمیه)، جودو (۳ سهمیه) و والیبال (۱۲ سهمیه) تاکنون کسب کرده‌اند.کاروان اعزامی به المپیک ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین کاروان اعزامی ایران در تمامی ادوار المپیک از ۱۹۴۸ لندن تاکنون است. پیش از انقلاب حضور در المپیک وابسته به کسب سهمیه نبود و کشورها می‌توانستند تمامی ورزشکاران مستعد خود را بنابر توانایی و پشتوانه مالی به المپیک اعزام کنند.

زمانی برای خوشحالی

رائول لوزانو، سرمربی سرشناس تیم ایران که توانست امضای خود را پای تاریخ والیبال ایران بیندازد پس از صعود ایران به المپیک در نشست خبری حاضر شد و از حس ویژه‌اش گفت: «من واقعا احساس خوشحالی می‌کنم. این یک روز خاص در تاریخ ورزش ایران است. مردم ایران سال‌های زیادی را برای کسب این موفقیت سپری کردند. من نمی‌خواهم در مورد آمار و اطلاعات این بازی صحبت کنم. من بابت این نتیجه بسیار خوشحال هستم و امشب زمان شادمانی تیم ما است.» بعد از او نوبت به کاپیتان معروف رسید تا خوشحالی‌اش را با مخاطبانش در میان گذارد: «حالا زمان خوشحالی ما است. این نخستین بار در تاریخ ایران بود که به المپیک می‌رفتیم. خیلی خوشحالم که به این موفقیت رسیدیم.» وی با بیان اینکه ما تاریخ‌ساز شدیم، ادامه داد: «ما چهار سال قبل به‌خاطر یک ست کمتر از استرالیا سهمیه نگرفتیم و این موضوع در خاطر ما بود. برای بسیاری از بازیکنان فعلی تیم ملی این آخرین شانس برای حضور در المپیک بود.»

سیل تبریک‌ها

بعد از این پیروزی سیل تبریک‌ها به سوی والیبال سرازیر شد. درفضای مجازی از ستاره‌ها تا بسیاری از کاربران ایرانی تصاویری از این تیم را منتشر کرده و این اتفاق را تبریک گفتند. سیاسیون هم از این قافله عقب نمانده و در پیام‌هایی کار بزرگ والیبال را ارج نهادند. رئیس‌جمهوری و وزیر ورزش هرکدام جداگانه پیروزی این تیم را به مردم ایران تبریک گفته و از دست‌اندرکاران این تیم تقدیر و تشکر کردند.در پیغام حسن روحانی آمده بود: «این پیروزی و برتری بر قدرت‌های والیبال جهان که برگ زرین دیگری بر افتخارات جوانان شایسته ایران عزیز افزود، جلوه‌ای از تلاش و امیدی است که ملت سرفراز ایران برای فتح قله‏‌های افتخار و فرداهای بهتر به نمایش گذاشته است. اینجانب با تبریک این پیروزی پرشکوه و غرورآفرین به ملت بزرگ ایران، از همه دست‏‌اندرکاران، مربیان و ورزشکاران شایسته و پرتلاش تقدیر و تشکر نموده و تداوم پیروزی آنان در مسابقات آینده و سربلندی جوانان عزیز را از درگاه خداوند بزرگ مسالت دارم.»

صعود تاریخی برای اولین بار