رو برگرداندن از فرانسه!

گروه ورزش: شروع توفانی والیبال امیدها را برای ادامه حرکت روی نوار پیروزی پررنگ کرده بود اما حفظ این روند در تورنمنت‌های سنگینی مثل انتخابی المپیک ممکن نیست. مثل اتفاقی که مقابل فرانسه برای ما رخ داد. تیم ملی دیروز و در سالن متروپُلیتن شهر توکیو، پایتخت ژاپن مقابل تیم فرانسه قرار گرفت و این بازی را با نتیجه ۳ بر صفر به قهرمان لیگ جهانی ۲۰۱۵ واگذار کرد.

رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران برای شروع بازی سوم تیمش در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو مقابل فرانسه از سعید معروف، سیدمحمد موسوی، عادل غلامی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور و فرهاد ظریف (لیبرو)، استفاده کرد. تیم ایران در غیاب امیر غفور (به دلیل مصدومیت)، سومین بازیکن امتیازآور مسابقات تا پایان روز دوم به میدان رفت که غیبتش برای ایران نقصان بزرگی هم بود. بازیکنان ایران که پس از ۲ پیروزی متوالی و مشاهده شکست تیم ملی فرانسه مقابل لهستان، انگیزه و انرژی زیادی داشتند، ۲امتیاز نخست بازی را به سود خود ثبت کردند اما در ادامه فرانسوی‌ها با دفاع روی تور و سرویس‌های برتر، کار را به تساوی کشانده و پیش افتادند. ست نخست با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به سود فرانسه، قهرمان لیگ جهانی ۲۰۱۵ به پایان رسید. تیم ایران در ست نخست، ‌۱۲ امتیاز از حمله و ۸ امتیاز از اشتباهات حریف کسب کرد در حالی که از دفاع و سرویس امتیازی به دست نیاورد. فرانسوی‌ها اما ۱۳ امتیاز از حمله، ۵ امتیاز از دفاع، ۲ امتیاز از سرویس و ۵ امتیاز از اشتباهات ایران صید کردند. وقت استراحت نخست در ست دوم در حالی به دست‌ آمد که نتیجه ۸ بر ۵ به سود فرانسه بود. بازیکنان ایران که به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های ۲ بازی قبلی خود نبودند (خصوصا در دفاع) در امتیاز ۱۲ بر ۸ در وقت استراحتی که لوزانو تقاضا کرد،‌ نزد او رفتند. مشخص بود که شاگردان لورن تیلیه برای فشار آوردن روی تیم ایران برنامه خاصی در دفاع و سرویس دارند.

با وجود اینکه فرانسوی‌ها پر اشتباه‌تر از ایران بازی می‌کردند اما برتری مطلق آنها در دفاع و سرویس،‌ باعث شد ست دوم هم با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به سود خروس‌ها تمام شود. تیم ایران در پایان ست دوم، ‌۲۳ امتیاز از حمله، یک امتیاز از سرویس و ۱۴ امتیاز از اشتباهات حریف کسب کرد. فرانسوی‌ها ۲۴ امتیاز از حمله، ۸ امتیاز از دفاع، ۵ امتیاز از سرویس و ۱۳ امتیاز از اشتباهات ایران کسب کردند. شاگردان لوزانو، ست سوم را بهتر شروع کردند و عملکرد متفاوتی در حمله و پاس نسبت به ۲ ست قبلی داشتند اما به نظر می‌رسید فرانسوی‌ها برای پیروزی در این بازی اشتیاق و اصرار بیشتری داشتند. آنها پس از شکست ۳ بر ۲ مقابل لهستان برای جبران این شکست به میدان آمده بودند. بازی تا امتیازات پایانی مساوی و پا یا پای پیش رفت اما در نهایت تیم فرانسه با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ پیروز شد و ۳ بر صفر به برتری رسید. تیم ایران در پایان ست سوم، ‌۳۹ امتیاز از حمله، ۲ امتیاز از سرویس، ۲ امتیاز از دفاع و ۱۴ امتیاز از اشتباهات حریف کسب کرد. فرانسوی‌ها ۳۹ امتیاز از حمله، ۱۱ امتیاز از دفاع، ۵ امتیاز از سرویس و ۲۰ امتیاز از اشتباهات ایران کسب کردند. در این مسابقه شهرام محمودی با کسب ۱۹ امتیاز، بیشترین پوئن را در تیم ملی ایران داشت. او هر ۱۹ امتیاز خود را از اسپک کسب کرد. میلاد عبادی‌پور هم ۱۴ امتیاز دیگر برای ایران به دست آورد. برای تیم فرانسه هم آنتونین روزیه ۱۸ و کوین تیلیه ۱۳ امتیاز کسب کردند. تیم ملی ایران در بازی بعدی خود از ساعت ۱۴:۴۵ امروز (چهارشنبه) به مصاف ژاپن، میزبان مسابقات می‌رود. مسابقه‌ای که می‌تواند بار دیگر جایگاه ایران را در بالای جدول تثبیت کند.

شکست فراموش می‌شود؟

رائول لوزانو سرمربی تیم ملی ایران پس از شکست ۳ بر صفر مقابل فرانسه در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۶ اشکال را در دریافت‌های تیمش تشخیص داد: «بازی سختی بود. ما دریافت‌های خوبی در این دیدار نداشتیم. فرانسه در تمام فاکتورها از تیم ما بهتر بود. آنها در سرویس، دریافت و حمله خیلی خوب کار کردند و این دلیلی است که ۳ بر صفر پیروز شدند. ما باید برای بازی فردا آماده شویم. هدف ما کسب سهمیه المپیک است.» سعید معروف کاپیتان تیم ملی هم در نشست خبری پس از بازی با فرانسه در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو اظهار امیدواری کرد این شکست به فراموشی سپرده شود: «در دو سال گذشته هر بار که با فرانسه بازی کرده‌ایم، شکست خورده‌ایم. آنها تیم بسیار قدرتمندی هستند و مشکلات زیادی را امروز برای ما پدید آوردند. حالا باید بازی امروز را فراموش کنیم و به مسابقه‌های پیش رو فکر کنیم.» لورنت تیلی سرمربی فرانسه هم از دشواری آماده کردن تیمش برای این بازی گفت: «این یک بازی خوب برای ما بود. این برای ما سخت بود که بعد از یک بازی سخت برابر لهستان امروز به شرایط مسابقه برگردیم. به نظرم روژیر در کنار پاسور ما نمایش بسیار خوبی داشتند. ما هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرده‌ایم بنابراین باید سخت کار کنیم و به راه‌مان ادامه دهیم.»