اتحاد برای روسیه!

جلسه پشت جلسه،نشست بعد از نشست. تاج زمان زیادی ازدوران شروع کارش به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال را به کارلوس کی‌روش اختصاص داد. به‌نظر می‌رسد خروجی این جلسات طولانی آشتی دوباره طرفین و به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای مجاب کردن کارلوس کی‌روش به ماندن بوده است. تاج از زمان زیادی می‌گوید که برای این توافق گذاشته است: «روزهای پیاپی در مورد مسائل تیم ملی جلسه داشتیم و ۵۰ صفحه خروجی این جلسه‌ها بوده است. کی‌روش توقعاتی دارد و می‌خواهد کارها را به بهترین شکل پیش ببرد و حریفان را شناسایی کند. کی‌روش دغدغه داشت و اعتقاد داشت یک سال از دست رفته و این هم حرف درستی است. او باورهایی داشت که سخت می‌توانستیم نظر او را جلب کنیم اما امیدواریم برخی مشکلات را حل کنیم.» او درجمع خبرنگاران که دیروز درمحل فدراسیون حاضر بودند اطمینان داد سرمربی تیم ملی به کارش ادامه خواهد داد: «کی‌روش استعفایی داده بود و بر این موضوع هم مصر بود اما استعفای او را رد می‌کنم و مخالف آن هستم. کی‌روش به کارش ادامه می‌دهد.»

بعد از رئیس فدراسیون نوبت به کارلوس کی‌روش رسید تا مقابل خبرنگاران بنشیند. به‌نظر می‌رسد با رفتن کفاشیان او فضا را برای ادامه کارمناسب‌تر می‌بیند: «در جلسات با رئیس فدراسیون به دو نتیجه رسیدیم، یک اینکه تاج به هیچ‌وجه موافق استعفای من یا توافق دوطرفه برای رفتن من نیست. دغدغه دوم و اصلی که در ذهن من شکل گرفته این است که ما با تاج به توافق رسیدیم که جام جهانی روسیه برای ایران از سال ۲۰۱۸ آغاز نمی‌شود بلکه برای ایران جام جهانی از سال ۲۰۱۶ است و از همین حالا نیز شروع شده است، ما به این برداشت واحد رسیدیم که جام جهانی برای ایران از ماه آینده و خردادماه آغاز می‌شود.به‌دلیل مسائلی که مطرح کردم با رئیس جدید کسب نتیجه آسانتر خواهد بود.» البته معنی حرف او این نیست که تاج یک‌شبه مشکلات را حل کرده است: «ما به‌طور کل ۶۷ ساعت جلسه داشتیم. واقعا منطقی نیست که بگوییم بعد از این جلسات به یک‌باره همه مشکلات تیم ملی در یک هفته آینده حل خواهد شد و ما باید بتوانیم قدم جادویی برداریم، اما حداقل ماحصل این جلسات این بود که مطمئن هستیم تاج از مشکلات پیرامون تیم ملی آگاهی کامل دارد و تا سرحد توان راهکاری برای این مشکلات پیدا خواهد کرد.» او توانسته فدراسیون را مجاب کند که اولویت خود را تیم ملی قرار دهد: «این توافق به این منزله است که حس فوریت حتما در آن جاری شود و در یک سال آینده موفقیت تیم ملی را تضمین کنیم و به هدف‌مان که صعود به جام جهانی است برسیم. در پنج ماه آینده پنج بازی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی پشت سر خواهیم گذاشت، در واقع ۱۵ امتیاز در این پنج ماه پیش‌رو خواهیم داشت، در سه ماه بعد از آن دو بازی دیگر پیش‌رو داریم که در واقع در هشت ماه آینده ۲۱ امتیاز پیش‌روی ماست و به‌نوعی در سال آینده تکلیف تیم ملی برای صعود به جام جهانی مشخص خواهد شد.»

مثالی از چین

کی‌روش برای دادن هشدار به مدیران ورزش ایران میزان سرمایه‌گذاری چین درفوتبال را با عدد و رقم مثال می‌زند تا فاصله‌ها بیشتر خود را نشان دهد: «من باید یادآوری کنم که کره‌جنوبی از حامیان اصلی جام جهانی ۲۰۱۴ بود و از حامیان اصلی ۲۰۱۸ است و کمپانی‌ها و شرکت‌های این کشور حامیان اصلی جام جهانی هستند، اما هیچ کدام از حامیان جام جهانی از شرکت‌های ایرانی نیستند، لازم نیست نامی از آنها ببرم چون تبلیغات خواهد شد، اما باید این را بگویم که چین دیگر همگروه ما هم از منابع مالی بسیار خوبی برخوردار است، دیروز رسما اعلام کردند که برای حمایت از تیم ملی فوتبال چین ۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته‌اند که اگر این پول یک روز به فوتبال ایران بیاید جایزه بسیار بزرگی برای تیم ملی خواهد بود.» کار و سرمایه‌گذاری چین در کار پایه و آکادمیک هم نکته‌ای است که کی‌روش روی آن انگشت می‌گذارد: «چینی‌ها در برنامه‌ریزی‌های خود ۵۰ هزار آکادمی فوتبال پایه را برای جوانان خود افتتاح خواهند کرد و این عدد بسیار بزرگی است، یک بار دیگر تکرار می‌کنم که اعداد و رقم‌ها را اشتباه نکنید، ۵۰ هزار آکادمی فوتبال در دو سال آینده در چین افتتاح خواهد شد. فکر می‌کنم دیگر نیازی نباشد که راجع به قطر صحبت کنم، چون می‌دانید آنها میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ هستند و امکانات لازم را دارند.» کی‌روش با اشاره به هم‌گروه‌های ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: «پس از قرعه‌کشی رسما اعلام کردم دو تیم از گروه ما برای صعود به جام جهانی مدعی‌تر هستند که آن دو تیم کره‌جنوبی و قطر خواهند بود. بعد از آنها ازبکستان و چین را داریم، به‌ویژه تیم ملی چین که برای جایگاه دوم در گروه ما می‌جنگد اما ایران هم بهترین تلاش خود را خواهد کرد. با وجود خطر منابع محدود، ما باید از تجربه و هوشمندی که داریم خرج کنیم تا بتوانیم راهی جام جهانی شویم.»

کی‌روش به دنبال اتحاد

کی‌روش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس فدراسیون فوتبال تغییر کرده است، اما ساختار همان ساختار گذشته است و با این شرایط چطور باز به فدراسیون فوتبال با همان ساختار گذشته اعتماد خواهد کرد، گفت: «اگر بنده اعتماد و اعتقاد به مهدی تاج و قول‌هایی که به من ارائه می‌دهد، نداشتم اکنون اینجا نبودم. اگر این اعتقاد و اطمینان کامل نبود، اکنون اینجا نبودم، اما این را به خوبی به یاد دارم که در همین کنفرانس‌های خبری چندین و چند مرتبه اعلام کردم دیگر زمان وعده و وعید‌ها گذشته و همه باید آستین بالا بزنیم تا تیم ملی موفق شود.» او اتحاد و همراهی تمام اهالی فوتبال را می‌خواهد حتی منتقدانش؛«بار دیگر تکرار می‌کنم ما احتیاج به کمک همه داریم و هرکسی می‌تواند کمکی کند باید از تیم ملی پشتیبانی کند. درهای تیم ملی به روی همه حتی منتقدان باز است و ما خوشحال می‌شویم هر کسی می‌تواند جلو بیاید و کمک کند.»