طارمی و تردیدهای دوجانبه

گروه ورزش: بعد از تمدید قرارداد برانکو با پرسپولیس، در حال حاضر شاید مهم‌ترین دغدغه مدیریت باشگاه برای فصل آینده، تمدید قرارداد مهدی طارمی باشد؛ آقای گل بوشهری لیگ پانزدهم که نقش بسیار مهمی در موفقیت نسبی پرسپولیس داشته است. طارمی طی دو سال عضویتش در جمع سرخپوشان در مجموع عملکرد موفقی داشته و روز‌به‌روز هم بهتر شده است. بنابراین طبیعی است که برانکو مایل به حفظ این ستاره اثرگذار باشد.

با این وجود اخیرا زمزمه‌هایی در مورد جدایی قریب‌الوقوع او از جمع سرخپوشان به گوش می‌رسد. دیروز یک سایت خبری از پیوستن آقای گل لیگ پانزدهم به لیگ‌های اروپایی خبر داد و خود طارمی هم در بخشی از مصاحبه مفصلی که با سایت شخصی‌اش انجام داد، در مورد فصل بعد گفت: «من چند روزی را استراحت خواهم کرد و سعی می‌کنم خیلی زود تکلیف سال بعد را مشخص کنم. وکیلم در حال سبک و سنگین کردن شرایط است و فکر نمی‌کنم فرآیند تصمیم‌گیری‌ام طولانی شود. فکر می‌کنم سنم کم نیست و دارد برای رفتنم به فوتبال اروپا دیر می‌شود. باید همه جوانب را در نظر بگیرم. در ایران که فقط پرسپولیس اما در اروپا به اسپانیا و انگلیس و آلمان و ایتالیا فکر می‌کنم. حالا باید ببینم شرایط و پیشنهادها چگونه است.»

تردید طارمی

طارمی هنوز نمی‌داند برای فصل بعد چه تصمیمی باید بگیرد. طبیعتا بازیکنی در موقعیت او حق دارد مردد باشد. این طرف پرسپولیسی وجود دارد که همه چیز به او داده و از صفر به صدش رسانده، آن هم با هوادارانی که مصرانه خواهان ادامه حضورش در لباس سرخ هستند. آن طرف اما بحث ترانسفر او به اروپا وجود دارد؛ پنجره‌ای که می‌تواند دنیای این بازیکن را تغییر بدهد. فراموش نکنیم طارمی به تازگی جایگاه خوبی در تیم ملی به‌دست آورده و با توجه به اصرار کارلوس کی‌روش برای حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپایی، شاید برای او بهتر باشد که با تن دادن به چنین انتقالی، جای پایش در تیم ملی را محکم‌تر کند.

تردید هواداران

این وسط اما مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود هواداران و حتی سرسخت‌ترین حامیان آقای گل لیگ هم در مورد او و آینده همکاری‌اش با پرسپولیس دچار تردید شوند. حقیقت آن است که نمایش طارمی در سه هفته پایانی، بدترین عملکرد او در مقاطع سه هفته‌ای لیگ پانزدهم بوده است. هیچ‌وقت پیش نیامد که فوروارد بوشهری سرخپوشان ۲۷۰دقیقه را بدون زدن گل یا ارسال پاس گل پشت‌سر بگذارد. او اما برای ثبت این رکورد در کارنامه‌اش، بدترین و حیاتی‌ترین برهه فصل را برگزید. طارمی در هفته‌های ششم و هفتم مقابل سایپا و تراکتورسازی گل نزد و پاس گل هم نداد، اما در هفته هشتم دروازه صبای قم را باز کرد. تازه باید به یاد داشته باشیم که او مقابل تراکتورسازی یک پنالتی مهم گرفت که بنگستون گلش کرد. بعدتر طارمی برابر سیاه‌جامگان و استقلال هم نمایش خوبی نداشت، اما در مسابقه با استقلال اهواز به فرم مطلوب برگشت و گل سه امتیازی تیمش را زد. در دور برگشت هم طارمی برابر سپاهان و ذوب‌آهن گل یا پاس گل نداشت؛ هرچند مقابل ذوب پنالتی گرفت. با این وجود هفته بعدش یک گل سه امتیازی به فولاد زد تا باز هم تعداد مسابقاتی که با ناکامی او همراه است، به عدد «سه» نرسد. در نهایت اما ستاره فوتبال ایران بعد از تثبیت آقای گلی‌اش، گرفتار یک سیر نزولی شد و سه بازی بسیار ضعیف برای پرسپولیس انجام داد. اگرچه در مسابقه با گسترش فولاد دوستانش جور او را کشیدند و پرسپولیس را به پیروزی پر گل رساندند، اما در برابر نفت و راه‌آهن خبری از گل‌های کافی نبود. او در این سه هفته نه گل زد، نه پاس گل داد و نه پنالتی گرفت تا امضایش پای ناکامی سرخپوشان در کسب جام قهرمانی بدرخشد.

شاید تا همین چند هفته پیش همه هواداران پرسپولیس هم‌عقیده بودند که قرارداد طارمی بدون قید و شرط باید تمدید شود، اما نمایش‌های واپسین او خیلی‌ها را مردد کرده است. حالا این گروه از پرسپولیسی‌های شکاک از خودشان می‌پرسند آیا طارمی می‌تواند دوباره به اوج برگردد یا اتفاقی شبیه به پیام صادقیان برای او رخ داده و ممکن است اسیر پایان زودرس شود. به این سوال، قطعا هیچ‌کس به خوبی خود طارمی نمی‌تواند جواب بدهد.در حال حاضر انتظار هواداران پرسپولیس از طارمی این است که اگر تصمیم گرفت بماند، این کار را با تمام وجود انجام بدهد و مثل گذشته موثر بازی کند. اگر به هر دلیلی هم چنین امکانی را فراهم نمی‌بیند، دنبال مقصد دیگری بگردد و جا را برای یک نیروی باانگیزه خالی کند.

ترفندی برای سازش

گفته می‌شود در صورت توافق با پرسپولیس، طارمی علاقه دارد قراردادش را طوری تنظیم کند که هر زمان از فصل اگر یک پیشنهاد اروپایی رسید بتواند از باشگاه جدا شود، در سمت مقابل اما پرسپولیسی‌ها دوست دارند قراردادشان با آقای ستاره قطعی و بی‌چک و چانه باشد. شاید چیزی که مسوولان این باشگاه را می‌ترساند، عاقبت سپاهان بعد از جدایی حاج‌صفی باشد. مدافع- هافبک ملی‌پوش اصفهانی‌ها در لیگ پانزدهم قرارداد مشابهی با باشگاهش بسته بود. اتفاقا پیشنهاد خارجی از لیگ دسته دوم آلمان خیلی زود از راه رسید. در زمان جدایی احسان از سپاهان در اواسط نیم‌فصل اول، طلایی‌پوشان با اقتدار در صدر جدول بودند؛ اما جدایی او شیرازه تیم را از هم پاشید.

در این شرایط شاید یک راه «میانه» پیش روی پرسپولیسی‌ها و طارمی وجود داشته باشد؛ اینکه مثلا در قرارداد او قید شود صرفا در صورت رسیدن پیشنهاد از لیگ‌های معتبر اروپایی مثل دسته اول مسابقات آلمان، اسپانیا، ایتالیا یا انگلستان حق جدایی از تیم برای وی ایجاد می‌شود. به این ترتیب سیل پیشنهادهایی که اخیرا از لیگی مثل روسیه به سمت ملی‌پوشان ایرانی ارائه می‌شود یا رسیدن درخواست از لیگ‌های دسته دوم هلند و سایر کشورهای اروپایی نمی‌تواند طارمی را از پرسپولیس جدا کند. شاید با لحاظ کردن این حدود و مختصات، طارمی فقط وقتی از جمع قرمزها جدا شود که یک پیشنهاد درست و حسابی برای او به دست باشگاه برسد؛ از همان دست پیشنهادهایی که روزگاری نه چندان دور برای دایی، باقری و مهدوی‌کیا می‌آمد و منجر به رشد سریع آنها می‌شد.