جشن جنوب، سوگ شمال

گروه ورزش: بالاخره سوت پایان پانزدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور به صدا درآمد تا بعد از ماه‌ها هیجان و تکاپو، فوتبال باشگاهی کشور از تب و تاب بیفتد. در شرایطی که چیزی حدود ۱۸۰هزار تماشاگر مسابقات این هفته را از نزدیک تماشا کردند، عمده آنها با دست خالی به خانه برگشتند. در تهران یکصد هزار پرسپولیسی از نزدیک پیروزی خفیف و ناکافی تیم‌شان برابر راه‌آهن را دیدند و به مقام نایب‌قهرمانی بسنده کردند. در تبریز هم ۴۰هزار هوادار تراکتورسازی اگرچه از تماشای گل‌های فراوان تیم‌شان سیراب شدند، اما به واسطه گریز استقلال تهران از شکست برابر صبای قم، از صعود به پله سوم بازماندند و حالا برای آسیایی شدن باید به آینده و معادلات فینال جام حذفی چشم بدوزند. خوشحال‌ترین ایرانیان فوتبال‌دوست اما ۳۰هزار نفری بودند که بازی خانگی استقلال صنعتی خوزستان برابر ذوب‌آهن را از نزدیک تماشا کردند و بعد از برپایی جشن قهرمانی از ورزشگاه خارج شدند. به این ترتیب لیگی که بالا و پایین‌های زیادی داشت به نقطه آخر رسید تا تیم‌ها فعلا دوران استراحت و آماده‌سازی برای لیگ شانزدهم را آغاز کنند.

با الهام از لیگ جزیره

امسال اتفاق حیرت‌انگیزی که در لیگ انگلستان رخ داد، در لیگ برتر فوتبال ایران هم تکرار شد. آنجا لسترسیتی کلودیو رانیری به شکلی معجزه‌آسا در حضور انواع و اقسام مدعیان به مقام قهرمانی دست پیدا کرد، اینجا هم استقلال خوزستان که شاید هیچ‌کس آن‌قدرها جدی‌اش نمی‌گرفت بعد از یک فصل بالانشینی کار را تمام کرد و جام را برد. کنار هم قرار دادن این دو تیم، از مدت‌ها پیش شروع شده بود و این اواخر به اوج رسید. بعد از پایان مسابقات شنبه، در پیام تبریکی هم که کارلوس کی‌روش برای تیم ویسی صادر کرد، همین مقایسه به‌چشم می‌خورد. استقلال صنعتی خوزستان تیمی بود که با کمتر از ۶میلیارد تومان هزینه موفق شد بر قله فوتبال ایران بنشیند؛ مقایسه‌اش کنید با تیم‌هایی مثل سپاهان و ذوب‌آهن یا حتی فولاد خوزستان که در کمرکش جدول جا خوش کردند و به جایی نرسیدند. تیم خوب ویسی که امسال احترام همه را برانگیخت، سال آینده برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا کار سختی دارد و باید با جنگ در دو جبهه داخلی و خارجی ثابت کند موفقیت امسال، تصادفی نبوده است.

سرنوشت مشترک، حال‌وهوای متفاوت

پرسپولیس و استقلال امسال در لیگ برتر سرنوشت مشترکی پیدا کردند؛ دست هر دو از قهرمانی کوتاه ماند، اما در عین حال به خاطر قرار گرفتن روی پله‌های دوم و سوم موفق به کسب سهمیه آسیایی شدند. با این وجود اما حال و هوای موجود در این دو تیم با هم قابل مقایسه نیست. پرسپولیسی‌هایی که حتی بعد از کوچ جام به اهواز هم ایستادند و تیم‌شان را تشویق کردند، تردیدی ندارند که برانکو ایوانکوویچ باید بماند و به کارش ادامه بدهد. قرارداد این مربی هم تمدید شده و دست‌کم تا این لحظه مشکلی برای ادامه همکاری وجود ندارد. برانکو دیروز حتی زمان آغاز تمرینات پرسپولیس را هم تعیین کرد تا روشن شود کار جدی است. با این وجود در اردوگاه استقلالی‌ها هیچ‌کس از هیچ چیز مطمئن نیست. پرویز مظلومی که بعد از باخت به تراکتورسازی تا آستانه برکناری پیش رفته بود، ابقا شد تا در برابر صبا هم هدایت آبی‌ها را بر عهده داشته باشد.با این وجود او در این بازی هم موفق به کسب پیروزی نشد تا زمزمه‌های زیادی در مورد احتمال جانشینی علیرضا منصوریان با وی در آستانه فینال جام حذفی به گوش برسد. در عین حال تنها دقایقی بعد از پایان مسابقات هفته سی‌ام، نقل قول عجیبی از بهرام افشارزاده منتشر شد مبنی بر اینکه استقلال برای فصل بعد «۱۱ مرد» می‌خواهد، هرچند مدیرعامل باشگاه کمی بعد این موضوع را تکذیب کرد. به هر حال آنچه مسلم است اینکه استقلالی‌ها وضع آشفته‌ای دارند و به درستی مشخص نیست سیاست آنها برای آغاز لیگ شانزدهم مبتنی بر استفاده از کدام کادرفنی خواهد بود.

سقوط تلخ ملوان

این هفته اما در انتهای جدول هم یک فینال بزرگ برگزار شد؛ جایی که سیاه‌جامگان و ملوان به مصاف هم رفتند و تیم مشهدی موفق شد با کسب پیروزی برابر میهمانش، به شکلی عجیب در لیگ برتر ماندگار شود. تیم ریشه‌دار ملوان که برای بقا در لیگ برتر به کسب یک مساوی نیاز داشت، موفق به متوقف کردن سیاه‌جامگان نشد. ملوان در ۱۸بازی آخرش تنها یک پیروزی به‌دست آورد و واضح بود که با چنین عملکردی نمی‌توان در لیگ برتر باقی ماند. در فصلی که جنوبی‌ها به خاطر قهرمانی تیم شگفتی‌سازشان مشغول پایکوبی هستند، خطه شمال آخرین نماینده‌اش در لیگ برتر را هم از دست داد. عجیب‌تر اینکه در لیگ یک هم خونه‌به‌خونه بابل از صعود بازماند و داماش سقوط کرد تا بهت شمالی‌ها کامل شود. از سوی دیگر راه‌آهن هم با وجود مقاومت جانانه‌اش برابر پرسپولیس که به تغییر قهرمان منجر شد، در نهایت به مسابقات دسته اول سقوط کرد. با توجه به ۱۸تیمی شدن لیگ یک در فصل آینده و صعود تنها دو تیم از این رقابت‌ها، کار همه تیم‌ها برای بالا آمدن از این مسابقات دشوار خواهد بود. این مطلب را بدون یاد کردن از استقلال اهواز نمی‌توان به پایان برد؛ تیمی که با خرید امتیاز فولاد‌نوین و دو دسته جهش(!) به لیگ برتر آمد و با ثبت ۲۱باخت و تنها ۲برد به دسته پایین‌تر برگشت. جالب اینکه ظاهرا هنوز پول خرید سهمیه فولاد نوینی‌ها هم به‌طور کامل تسویه نشده است.