...ته خط

لیگ پانزدهم فردا جمعه ۲۴ اردیبهشت با برگزاری هشت دیدار همزمان به پایان می‌رسد و تیم قهرمان، سه تیم راه‌یافته به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا و تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ دسته اول نیز مشخص خواهند شد. در این بین سه تیم شانس قهرمانی دارند و سه تیم پشت‌سر آنها نیز برای کسب عنوان چهارمی تلاش خواهند کرد. در پایین جدول نیز از بین تیم‌های راه‌آهن، سیاه‌جامگان و ملوان، فقط یک تیم در لیگ برتر باقی خواهد ماند.

استقلال خوزستان - ذوب‌آهن اصفهان

هواداران پرسپولیس بیش از آنکه به دیدار تیم‌شان توجه داشته باشند، نگاه ویژه‌ای به این مسابقه دارند.آنها تنها تیمی هستند که سرنوشت را خودشان رقم می‌زنند و می‌توانند با یک برد قاطع و به فرض حفظ تفاضل گل قهرمان شوند. شاگردان ویسی تا حدی خوش‌شانس هستند که نتیجه این بازی تاثیری در سرنوشت ذوب‌آهن ندارد، در غیر این‌صورت تیم یحیی با انگیزه کاملا متفاوتی در این دیدار حاضر می‌شد. ذوب‌آهن فقط در یک صورت می‌تواند با پیروزی در این دیدار در لیگ چهارم شود و آن‌هم باخت تراکتورسازی به استقلال اهواز و شکست نفت مقابل سایپا خواهد بود. در چنین شرایطی گل‌محمدی کار سختی برای تزریق انگیزه به شاگردانش برای دیدار با صدرنشین لیگ خواهد داشت. سرمربی پیشین پرسپولیس خوب می‌داند هواداران این تیم انتظار دارند او با توقف استقلال خوزستان نقشی در قهرمانی تیم محبوب‌شان ایفا کند، اتفاقی که می‌تواند جایی ویژه برای او در قلب قرمزها ایجاد کند. استقلال خوزستان بعد از مدت‌ها ایستادن در بین سه تیم اول می‌خواهد فصل را با قهرمانی تمام کند و این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که آنها ذوب‌آهن را شکست داده و پرسپولیس هم با اختلاف کمتر از سه گل راه‌آهن را ببرد. البته این در صورتی است که صدرنشین لیگ با اختلاف فقط یک گل حریف اصفهانی‌اش را شکست دهد. هر چقدر این اختلاف بیشتر شود، پرسپولیس هم باید تعداد گل‌های خود را در مقایسه با رقیبش به بیشتر از دو گل اختلاف برساند.

پرسپولیس - راه‌آهن

قهرمانی در ۲۴ اردیبهشت به‌خاطر کاپیتان شماره ۲۴ فقید. این بهترین سناریویی است که یکصدهزار پرسپولیسی در آزادی و میلیون‌ها هوادارش آن را آرزو می‌کنند. پرسپولیس بعد از هشت سال این فرصت را پیدا کرده که یک‌بار دیگر در این ورزشگاه جشن قهرمانی بگیرد. این‌بار با این تفاوت که حریف آنها سپاهان نیست، بلکه راه‌آهنی است که برای بقا می‌جنگد و این یعنی نباید صرفا تن به دفاع دهد. تیم برانکو فصل را خوب شروع نکرد، اما هرچه از بازی‌ها گذشت، اهالی فوتبال بیشتر پرسپولیس را جدی گرفتند. تیمی که چهار گل به استقلال و گسترش فولاد می‌زند، قاعدتا می‌تواند راه‌آهن را هم (در صورت پیروزی استقلال خوزستان مقابل ذوب‌آهن) با اختلاف بیش از دو گل ببرد، اما نباید فراموش کرد که فشار و استرس در این بازی حریف اصلی سرخپوشان خواهد بود. تیم توپالیدیس روز‌های پر فراز‌ونشیب در این فصل زیاد داشته و آنها در روز آخر بازی‌ها برای بقا فقط یک شانس دارند و آن هم پیروزی مقابل پرسپولیس و تساوی سیاه‌جامگان در مشهد خواهد بود. چنانچه پرسپولیس در این فصل قهرمان شود این سومین قهرمانی سرخپوشان در لیگ حرفه‌ای و اولین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها با سرمربی خارجی خواهد بود.

صبای قم - استقلال

شکست مقابل تراکتورسازی تا حد زیادی استقلال را از کورس قهرمانی خارج کرد و آنها تنها امیدشان برای کسب این عنوان باخت استقلال خوزستان و پرسپولیس است، البته آن هم در شرایطی که شاگردان مظلومی موفق به شکست صبای‌قم شوند. باخت در این دیدار هم برای استقلال شاید به قیمت از دست دادن مقام سومی تمام شود، از این جهت که تراکتورسازی این شانس را دارد که تیم ته‌جدولی استقلال اهواز را با بیش از اختلاف سه گل شکست دهد.در این صورت آبی‌پوشان پایتخت برای کسب سهمیه آسیا فقط باید قهرمان جام حذفی شوند. مظلومی برای اینکه بتواند در فینال جام حذفی روی نیمکت استقلال بنشیند، چاره‌ای جز شکست صبا در قم ندارد.او خوب می‌داند که ابقایش روی نیمکت استقلال متزلزل بوده است و اگر سهمیه لیگ قهرمانان از طریق لیگ را از دست بدهد چه بسا شانس فینال حذفی راهم از او بگیرند.

برنامه هفته سی‌ام و پایانی پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

جمعه - 24/ 2/ 95 ساعت- 18

استقلال خوزستان............. ذوب‌آهن اصفهان

پرسپولیس............................................. راه‌آهن

صبای قم................................... استقلال تهران

سایپا................................................. نفت تهران

سیاه‌جامگان مشهد .............. ملوان بندرانزلی

فولاد خوزستان........................ گسترش فولاد

سپاهان اصفهان........................پدیده خراسان

تراکتورسازی تبریز................... استقلال اهواز

...ته خط