هفته استقلالی‌ها!

گروه ورزش: مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز پنج‌شنبه با برگزاری هفت بازی آغاز شد. البته طبق برنامه قرار بود بازی هشتم نیز در همین روز به انجام برسد، اما دربی خوزستان بین فولاد و استقلال اهواز با صلاحدید شورای تامین و به دلیل برگزاری انتخابات مجلس در این شهر دو روز به تعویق افتاد. در ۷مسابقه تعیین‌کننده‌ای که پنج‌شنبه برگزار شد، جدول لیگ برتر حسابی شخم خورد و معادلات زیادی در بالا و پایین جدول تغییر یافت.

پرسپولیس همه چیز را باخت

شانس اول قهرمانی در لیگ پانزدهم و تیمی که بیش از ۷۰درصد مخاطبان برنامه نود به موفقیتش در فتح جام رای داده بودند، پنج‌شنبه تلخی را پشت‌سر گذاشت. در روزی که شاگردان برانکو بدترین بازی فصل‌شان را انجام دادند، پرسپولیس همه چیزش را از دست داد و حالا به جای صدرنشینی قاطعانه، خودش را در کنار دو رقیب دیگر می‌بیند؛ رقبایی که با پیروزی در این هفته، دقیقا هم‌امتیاز سرخ‌ها شدند و با تفاضل گل بهتر نسبت به آنها روی پله‌های اول و دوم ایستادند. تیمی که امسال به نمایش‌های خوبش عادت کرده‌ایم، در این بازی آنقدر بد بود که نفت را به چیزی بیشتر از توقعش رساند. شاگردان منصوریان آمده بودند که با دفاع محض، اتلاف وقت و زیر توپ زدن یک امتیاز بگیرند و بروند، اما اشتباهات پرشمار بازیکنان پرسپولیس، این تیم را به هر سه امتیاز بازی رساند. این مسابقه قطعا دو ستاره بزرگ داشت؛ یکی سوشا مکانی که روی هر دو حضور نفت در محوطه جریمه سرخپوشان دروازه‌اش را باز شده دید و دیگری بابک حاتمی که هر بار به میدان رفته، پشت هواداران را لرزانده است. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم تنها بازیکن بی‌جانشین تیم برانکو، رامین رضاییان است؛ مدافع راستی که محرومیتش در این بازی فضا را برای حاتمی باز کرد و او نمایش به یادماندنی دیگری ارائه داد! این باخت و کیفیت رقم خوردن آن، از همین حالا گوشی را دست پروفسور داد که فارغ از نتایج پایان فصل، در خیلی از نقاط زمین باید تیمش را ترمیم کند. این مساله به خصوص در بحث ساختار دفاعی بسیار جدی‌تر است. فراموش نکنیم ممکن است تیم قهرمان این فصل در نهایت با گل‌شماری مشخص شود و در این صورت حتما سرخ‌ها حسرت گل‌های مفت پرشماری را که دریافت کردند، خواهند خورد. باخت بد پرسپولیس به نفت باعث شد رکورد شکست نخوردن این تیم در ۲۲بازی پیاپی به پایان برسد و البته نوار گلزنی این تیم در مسابقات متوالی هم بعد از ۳۵مسابقه پاره شود. پرسپولیس در روز بدش همه چیز را باخت، اما اگر شاگردان برانکو سریع‌تر از نظر ذهنی ریکاوری شوند، هنوز بخت فتح جام برای آنها وجود دارد.

استقلال‌ها در کورس

شاید هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از یک باخت سنگین و پرگل در دربی تهران، استقلال تهران بلافاصله جمع شود و به کورس برگردد، اما این اتفاق رخ داد. آنها خوش‌اقبال بودند که در چنین مقطعی، ابتدا در خانه به فولاد بی‌انگیزه خوردند و سپس به مصاف سایپایی رفتند که مدت‌ها است در سراشیبی سقوط افتاده. کسب ۶ امتیاز از این دو بازی، استقلال را خیلی زودتر از حد تصور به صدر برگرداند. شاید حتی خوشبین‌ترین هوادار آبی‌ها هم گمان نمی‌کرد پرسپولیس ظرف فقط دو هفته، سه امتیاز از دست بدهد و پایین بیاید، اما همه جذابیت فوتبال به همین مسائل غیرقابل پیش‌بینی است. پیروزی ۲ بر یک استقلال تهران برابر سایپا در شرایطی رقم خورد که طبق معمول مهدی رحمتی ستاره میدان بود و موقعیت‌های زیادی از تیم حریف گرفت. شاید تفاوت کلیدی سه تیمی که در کورس قهرمانی هستند، همین باشد؛ اینکه استقلال تهران با رحمتی و استقلال خوزستان با ده‌خسوس دروازه خودشان را بیمه کرده‌اند، اما در مورد پرسپولیس وضع فرق دارد. شاگردان ویسی هم این هفته به یک پیروزی بسیار ارزشمند خانگی برابر راه‌آهن دست یافتند تا همچنان چراغ خاموش به سمت فتح جام حرکت کنند. چیزی که امید اهوازی‌ها برای کسب یک قهرمانی کاملا غیرمنتظره را تقویت می‌کند، بازی‌های آسان پیش روی آنهاست. تیم خوزستانی ابتدا باید در مشهد با تیم بی‌انگیزه پدیده مصاف بدهد و سپس در اهواز رودرروی ذوب‌آهنی بایستد که از مدت‌ها پیش دچار افت شده و لیگ را رها کرده است.

نقش‌آفرینان جام

لیگ برتر امسال در حالی به مهیج‌ترین شکل ممکن ادامه دارد که غیر از تیم‌های در کورس، برخی چهره‌های سرشناس هم در رقم زدن معادلات قهرمانی نقش پررنگی دارند. منصوریان که قول داده بود با متوقف کردن پرسپولیس مسیر قهرمانی استقلال را هموار کند، به وعده‌اش عمل کرد و حالا نوبت سایرین است. اولین کسی که جواب سرمربی نفت را داد، علی دایی بود؛ سرمربی صبای قم که تیمش در هفته پایانی در خانه باید با استقلال مصاف بدهد و قول داده که بتواند در آن بازی به سود قرمزها کاری انجام بدهد. قبل از دایی اما، امیر قلعه‌نویی سر راه استقلالی‌ها است؛ مردی که با مدیران فعلی استقلال زاویه دارد و بعد از بازگرداندن تراکتورسازی به روزهای اوج، حالا بیشتر از هر چیز دیگری به پیروزی بر استقلال می‌اندیشد. غیر از تسویه حساب‌های شخصی البته تراکتور انگیزه‌های دیگری هم برای کسب سه امتیاز در تهران دارد؛ اینکه آنها حالا به شدت به کسب سهمیه آسیایی از طریق قرار گرفتن روی پله سوم یا چهارم (در صورتی که استقلال قهرمان جام حذفی شود) امیدوارند و نمی‌خواهند این شانس آخر را به راحتی از دست بدهند.

نتایج هفته بیست‌وهشتم:

تراکتور۴.......................................................... ملوان۲

سایپا۱............................................................. استقلال۲

سپاهان۲............................................. گسترش فولاد۱

پرسپولیس صفر....................................................نفت۲

صبا۱................................................. سیاه‌جامگان صفر

استقلال خوزستان۳..................................... راه‌آهن۱

پدیده صفر.................................................... ذوب‌آهن۱

هفته استقلالی‌ها!