جنجال‌های یک عدد!

گروه ورزش: مسلما مهم‌ترین سوژه دربی۸۲، عدد «۴» بود؛ عددی که پیش از بازی جمعه سمبل هواداری از باشگاه استقلال بود، اما حالا با نتیجه رقم خورده در دربی، به شکل جدی به چالش کشیده شده است. دعوای سرخابی‌ها بر سر تصاحب عدد «۴» حرف اول را در فضای مجازی و حتی روی جلد روزنامه‌های هواداری می‌زند، اما موضوع زمانی جالب می‌شود که این بحث به حوزه مسائل اقتصادی هم معطوف می‌شود. بعد از آنکه طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس در جشن تولدش اجازه نداد هیچ‌کدام از بازیکنان عدد۴ را نشان بدهند، چند مصاحبه از بازیکنان سرخپوش به انتشار رسید که سوژه مشترک آنها هم منع هواداران از نشان دادن عدد۴ بود. این مساله حالا حسابی جنجال به پا کرده و شایعاتی را در مورد حامی مالی مشترک سرخابی‌ها به وجود آورده است.

«4» از کجا آمد؟

در سال‌های اخیر عدد ۴ به سمبل هواداری استقلالی‌ها تبدیل شده بود و آنها سعی می‌کردند با نشان دادن این عدد، برای رقیب کری بخوانند. اگرچه آخرین برد سریالی استقلالی‌ها در دربی مربوط به ۱۸آذر۹۰ بود، اما آنها تا ۴ماه بعد هیچ ایده‌ای برای به رخ کشیدن این پیروزی‌ها نداشتند. استقلال روز ۱۳بهمن۹۰ با نقش‌آفرینی ایمون زاید شکست سختی را در دربی تجربه کرد که به زنجیره موفقیت‌هایش در این مسابقه پایان داد. پس از آن بود که فرهاد مجیدی یک‌تنه وارد میدان شد و برای جبران کری‌خوانی‌های آن زمان هواداران پرسپولیس، از نماد جدید خودش و تیمش پرده برداشت. او در تاریخ۲۹فروردین۹۱ همراه با تیم الغرافه به آزادی آمد تا در لیگ قهرمانان آسیا برابر پرسپولیس به میدان برود. آن روز ۹۰هزار پرسپولیسی حسابی از خجالت فرهاد درآمدند، پرسپولیس با یک گل جلو افتاد و البته با دریافت یک گل تلخ و دیرهنگام سه امتیاز را از دست داد. با وجود این اتفاق مهم آن مسابقه زمانی رخ داد که فرهاد مجیدی از زمین مسابقه اخراج شد. مهاجم سابق آبی‌پوشان در زمان خروجش از زمین پیراهنش را از تن خارج کرد و زیر پیراهن آبی‌اش را بوسید. نهایتا هم عدد «۴» را رو به مردم نشان داد تا به خشم‌شان دامن بزند. حتی بعد از پایان آن مسابقه هم کسی دقیقا متوجه نبود هدف فرهاد از این کار چیست؛ اشاره به ۴گلی که خودش در دربی زده یا اشاره به ۴دربی نزدیک به همی که آبی‌ها برده‌اند؟ خود مجیدی هم مثل همیشه در این مورد توضیح روشنی نداد و گفت این عدد یک راز بین او و هواداران استقلال است. با توجه به تشکیکی که روی یکی از گل‌های مجیدی به پرسپولیس وجود داشت و حسین کاظمی معتقد بود او توپ را گل کرده، استقلالی‌ها تصمیم گرفتند روی این موضوع اجماع کنند که عدد «۴» خلق شده از سوی فرهاد، مربوط به پیروزی‌های پیاپی در دربی بوده است. هرچند گفته می‌شود مجیدی در آخرین دربی‌اش به‌عنوان بازیکن که شهرآورد شماره۷۷ بود، یک زیرپیراهنی منقش به عدد «۵» آماده کرده بود تا در صورت گلزنی از آن رونمایی کند؛ اتفاقی که البته رخ نداد.

هواداران به‌خاطر مصلحت باشگاه رعایت کنند!

بعد از دربی۸۲، پرسپولیسی‌ها روی عدد۴ احساس مالکیت پیدا کرده‌اند. فارغ از اینکه در این مناقشه حق با آنهاست یا نه، باید به این نکته توجه کرد که تا پیش از این بازی، عدد۴ هواداران استقلال برای اسپانسر مشترک سرخابی‌ها صرفه تجاری داشت. در واقع این حامی مالی، از پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها می‌خواست با ارسال اعداد ۶و۴ هواداری‌شان از دو تیم محبوب پایتخت را ابراز کنند. در همین راستا گفته می‌شود نتیجه دربی طوری رقم خورده که باعث افت شدید استقبال آبی‌ها از این سامانه پیامکی شده و این کاملا در تناقض با اهداف اقتصادی اسپانسر مربوطه است. حالا هواداران پرسپولیس در فضای مجازی شایعه کرده‌اند مصاحبه‌های بازدارنده سرخپوشان به توصیه حامی مالی انجام می‌شود و در واقع اسپانسر از آنها خواسته با منع هواداران از نشان دادن عدد۴، این عدد را در انحصار استقلالی‌ها باقی بگذارند و اجازه بدهند آنها به سامانه مربوطه پیامک بفرستند. آنچه این شائبه را تقویت می‌کند، تحرکاتی است که پیش‌تر برخی بازیکنان این تیم در حمایت از اسپانسر انجام داده بودند. هنوز فراموش نکرده‌ایم مهدی رحمتی و روزبه چشمی در برنامه ۹۰ به هر زحمتی که بود از این سامانه پیامکی نام بردند و آن را تبلیغ کردند. شایعه عدم علاقه اسپانسر به از دست رفتن عدد «۴» برای آبی‌ها آنقدر جدی شده که حتی واکنش عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس را هم به همراه آورده است. لحن حسین عبدی اما هنگام تکذیب این موضوع در گفت‌وگو با سایت کاپ چندان قرص و محکم نیست: «من از این موضوع اطلاعی ندارم چون اسپانسر با سرپرست باشگاه در ارتباط است و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد طاهری در جریان است. البته این موضوع بیشتر به هواداران بازمی‌گردد که شاید باید در این باره برای مصلحت باشگاه نکاتی را رعایت کنند.» عبارت «مصلحت باشگاه» یعنی چه؟ یعنی اینکه هواداران پرسپولیس به‌خاطر در خطر نیفتادن منافع حامی مالی، به‌صورت خودجوش عدد «۴» را نشان ندهند؟ واقعا ممکن است؟