دام دربی!

گروه ورزش: شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که هشتادودومین دربی تهران با چنین کیفیتی برگزار شود و میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران را غافلگیر کند. به ویژه وقتی همه مسابقات مهم روز پنج‌شنبه به تساوی انجامید و تمامی تیم‌های مدعی امتیاز از دست دادند، شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند پرسپولیس و استقلال با چاشنی احتیاط به مصاف هم بروند و با رضایت دادن به مساوی در این مسابقه، بخت‌شان برای قهرمانی را در ۴مسابقه باقی مانده بسنجند. با این وجود داربی۸۲ از همان دقیقه اول بوی باروت می‌داد و پر از حادثه بود. به بیان دیگر این مسابقه همه چیز داشت؛ از گل زودهنگام و پنالتی خراب شده و موقعیت‌های سوخته تا واکنش‌های استثنایی گلرها و البته درگیری بین بازیکنان دو تیم! بعد از دربی شهریور۵۲ که به برتری شش بر صفر پرسپولیسی‌ها انجامید، این پرگل‌ترین دربی پایتخت در تاریخ برگزاری این مسابقه بود که شاید همین یک خط به اندازه کافی گویای کیفیت نبرد جمعه سرخابی‌ها بوده باشد. دربی۸۲ اما برای تیم برنده و تیم بازنده می‌تواند تبعاتی داشته باشد.

برنده‌ای که باید به هوش باشد

پرسپولیس خوشبخت است که یکی مثل برانکو ایوانکوویچ را روی نیمکت مربیگری‌اش می‌بیند. مرد کروات که در این فصل با گرفتن بهترین نمایش‌ها از تیمش همه را انگشت به دهان گذاشته، بعد از پیروزی پرگل برابر استقلال در نشست خبری بعد از بازی حرف‌هایی زد که باید جدی گرفته شود: «خوشحالیم، اما باید یادمان باشد اگر نتوانیم این تیم را قهرمان کنیم، در واقع هیچ کاری نکرده‌ایم. چهار فینال در پیش داریم که باید بهترین عملکردمان را در آنها ارائه دهیم.» استیلای این ذهنیت بر اردوی تیم برنده، از هر چیز دیگر واجب‌تر است. تاریخ نشان داده تیمی که دربی را می‌برد و خوب هم می‌برد، ممکن است به سرعت اسیر آفت غرور و بی‌خیالی شود و همه چیز را از دست بدهد. بهمن ماه ۹۰، وقتی پرسپولیس با سه گل دیرهنگام ایمون زاید یک پیروزی بزرگ و تاریخی برابر استقلال به دست آورد، هفته بعدش باید به مصاف فجرسپاسی می‌رفت. یاوری که در آن زمان سرمربی فجر بود، قبل از بازی گفت: «پرسپولیسی‌ها این روزها روی ابر هستند، اما ما آنها را از روی آسمان پایین خواهیم کشید.» در نهایت هم همین اتفاق رخ داد و سرخپوشان ناباورانه در ورزشگاه آزادی چهار گل از سپاسی خوردند. امروز دیگر مجال تکرار چنین اشتباهی وجود ندارد. سرخپوشان در ابتدای فصل به اندازه کافی امتیاز از دست داده‌اند و حالا که با هزار دردسر به صدر رسیده‌اند، نباید فرصت نادر قهرمانی را از دست بدهند. بازی‌های باقی‌مانده این تیم روی کاغذ آسان‌تر از سایر رقباست، اما این روزها همه کشور انگیزه دارند که ترمز این پرسپولیس را بکشند و شهرتی به هم بزنند. همین هفته استقلال اهواز قعرنشین که سقوطش هم تقریبا مسجل است در خانه پذیرای قرمزها خواهد بود. سرمربی این تیم از پیش از شروع مسابقه تاکید کرده تنها ماموریت باقی‌مانده برای آنها در ادامه فصل، جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس است. آیا برانکو در این یک هفته می‌تواند گوشی را دست بازیکنانش بدهد یا افراط در شادمانی، مقدمه‌ای برای یک افسوس بزرگ خواهد شد؟

بازنده‌ای که در خطر است

آنچه این روزها در اردوی استقلال می‌گذرد، در یک کلمه فقط می‌تواند «وحشتناک» توصیف شود. آنها داربی را با چهار گل باختند تا بعد از چهار سال، نمادی که با آن برای حریف کری می‌خواندند را از دست بدهند. به علاوه وضع‌شان در جدول هم به هم ریخته و البته انبوه حواشی منفی نیز این تیم را تحت تاثیر قرار داده است. پرویز مظلومی که پیش از این نیز از مقبولیت چندان بالایی نزد هواداران بهره‌مند نبود، حالا بیش از پیش زیر فشار است. او روی عادل شیحی مصدوم ریسک کرد تا آسیب‌دیدگی بهترین بازیکنش تشدید شود و احتمال غیبت او در مسابقات حساس باقی‌مانده به وجود بیاید. همچنین تصمیمات فنی عجیب مظلومی هم تبعاتی داشته؛ مثل تعویض باورنکردنی خسرو حیدری در میانه‌های نیمه دوم که همه را شوکه کرد. گفته می‌شود حیدری بعد از این تعویض به مظلومی گفته دیگر برای او بازی نخواهد کرد! همچنین بلافاصله بعد از پایان این مسابقه، سیل تهاجمات کلامی و انتقادات تند و تیز پیشکسوتان استقلال به سمت مظلومی روانه شده است. این همه در حالی رخ می‌دهد که استقلال هنوز از شانس‌های مسلم قهرمانی یا کسب سهمیه به شمار می‌رود و اگر آرامش هر چه سریع‌تر به اردوی این تیم برنگردد، ممکن است این بخت‌های طلایی نیز از بین برود. آنها همچنین فینال جام حذفی را هم پیش رو دارند که بدون آرامش و انضباط نمی‌توان در آن به جایی رسید. از اینجا به بعد شاید وظیفه مدیریت باشگاه باشد که وضعیت را عادی کند و تیم را هر چه سریع‌تر از شوک این شکست برهاند. آیا افشارزاده و شرکا می‌توانند از پس این تکلیف مهم بر بیایند؟