حکایت یاغی‌ها

انتقال از پرسپولیس به استقلال یا بالعکس، حتی اگر با واسطه و به شکل غیرمستقیم انجام شده باشد همیشه حساسیت‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. با وجود این جابه‌جایی مستقیم و حضور در دربی با لباس هر دو تیم، التهاب را به اوج می‌رساند. این اتفاق تا به حال در مورد ۱۳بازیکن رخ داده که بعضی از آنها بیشتر و بعضی کمتر جنجالی شده‌اند.

داریوش مصطفوی

داریوش مصطفوی اولین بازیکنی است که از استقلال راهی پرسپولیس شد. او با پیراهن استقلال سه دربی را تجربه کرد و در سال ۴۹ راهی پرسپولیس شد. او با پیراهن پرسپولیس هم دوبار برابر استقلال به میدان رفت. گفته می‌شود رفاقت او با همایون بهزادی دلیل ترک استقلال و پیوستن او به پرسپولیس بود.

جواد الله‌وردی

الله‌وردی مدافع استقلال در سال ۵۲ بود و اولین دربی‌اش را هم همان سال برابر پرسپولیس انجام داد؛ اما آنچه باعث شهرت او شده، اتفاقات بعد از بازی معروف شش‌تایی‌ها است. او بعد از آن مسابقه به پرسپولیس پیوست و این مساله باعث پیدایش شایعه کم‌کاری او در آن دیدار شد، هرچند او و برخی پیشکسوتان استقلال به شدت این اتهام را رد می‌کنند. طرح این مسائل هنوز اشک از چشمان این بازیکن سابق سرخابی‌ها جاری می‌کند.

غلامرضا فتح‌آبادی

فتح‌آبادی در سال ۵۸ برای اولین بار با لباس استقلال برابر پرسپولیس به میدان رفت و تک گل آبی‌ها را هم به ثمر رساند. او سال بعد به پرسپولیس پیوست و ۴ بار با پیراهن این تیم برابر استقلال به میدان رفت. فتح‌آبادی در سال ۶۵ بار دیگر به استقلال برگشت و یکبار دیگر در دربی با لباس استقلال به میدان رفت.

شاهرخ بیانی

او در سال ۵۸ برای اولین بار با لباس استقلال در دربی بازی کرد. شاهرخ بیانی ۵ بار با لباس استقلال برابر پرسپولیس بازی کرد و سال ۶۵ راهی پرسپولیس شد. خود او یک‌بار دلیل این امر را اختلافات مالی‌اش با مسوولان استقلال عنوان کرد. بیانی در سال ۶۵ با لباس پرسپولیس به استقلال گل زد و بعد از مدتی دوباره به استقلال برگشت و با لباس استقلال به پرسپولیس گل زد.

احمدرضا عابدزاده

در استقلال اوج گرفت و شماره یک تیم ملی شد؛ اما در پی اختلاف با مدیران این باشگاه سر از پرسپولیس درآورد. عابدزاده سال‌ها برای سرخپوشان درخشید، قهرمانی‌های زیادی را با این تیم جشن گرفت و بازوبند کاپیتانی سرخ‌ها را بر بازو بست. او که رستگارترین یاغی سرخابی‌هاست، در ۱۳دربی با لباس دو تیم به میدان رفته و هرگز نباخته است.

سعید عزیزیان

سعید عزیزیان با وجود بازی کردن در تیم جوانان پرسپولیس، برای دوران خدمت از این تیم جدا شد و سپس به استقلال پیوست. او دو بار در اواخر دهه ۶۰ با پیراهن استقلال در دربی بازی کرد و سپس به پرسپولیسی رفت که سلطانی از آن جدا شده بود. او یک‌بار هم با پیراهن پرسپولیس برابر استقلال به میدان رفت.

مهدی هاشمی‌نسب

جنجالی‌ترین انتقال تاریخ بین پرسپولیس و استقلال متعلق به هاشمی‌نسب است. او ۴بار برای پرسپولیس برابر استقلال گلزنی کرده بود و در نزد هواداران این تیم بازیکن بسیار محبوبی به شمار می‌رفت. انتقال هاشمی‌نسب به استقلال رکورد قیمت بازیکن در لیگ ایران را شکست. او بعد از حضور در استقلال با لباس این تیم در دربی معروف ۹دی۷۹ گلزنی کرد و غش کرد.

علیرضا نیکبخت‌واحدی

نیکبخت به دلیل اختلافات مالی و مسائلی از این دست با مدیران وقت استقلال این تیم را ترک کرد و به پرسپولیس رفت. درخشش او در پرسپولیس ادامه یافت؛ تا جایی که وی از پایه‌گذاران قهرمانی سرخپوشان در لیگ هفتم بود. واحدی در لباس پرسپولیس به استقلال گل زد، اما بعدتر به جمع آبی‌پوشان برگشت و حالا سعی می‌کند خودش را پیشکسوت این باشگاه جلوه بدهد.

علی انصاریان

با انتقال نیکبخت به پرسپولیس، علی انصاریان راهی استقلال شد. همان زمان هم هواداران استقلال مطمئن بودند انصاریان تنها به دلیل مسائل شخصی حاضر شده به استقلال بیاید و به هیچ‌وجه دلش با تیم آنها نیست. انصاریان بعد از یک سال کم فروغ در استقلال از این تیم جدا شد. او بارها از این انتقال ابراز پشیمانی کرده است.