این طرح کارشناسی نیست

پس از اینکه چند هفته متوالی بازی‌های لیگ برتر فوتبال به‌صورت رایگان برگزار شد و استقبال خوبی هم از طرف هواداران از بازی‌ها صورت گرفت برخی از مسوولان از رایگان شدن بازی‌ها گلایه کردند چرا که در مسیردرآمدزایی از طریق بلیت‌فروشی ایجاد مشکل می‌کرد. سرانجام در جلسه‌ای که روز یکشنبه با حضور مدیران پرسپولیس و استقلال و مهدی تاج رئیس سازمان لیگ در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، تصمیم گرفته شد که سرخابی‌ها مابه‌التفاوت بلیت‌ها را از طریق اسپانسر یا هر روش دیگری پرداخت کنند تا هواداران فوتبال با قیمت کمتری اقدام به تهیه بلیت کنند. بر این اساس، بلیت طبقه دوم ورزشگاه آزادی برای بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس تا پایان فصل جاری هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود. اما این تصمیم نیز واکنش اهالی فوتبال را در پی داشته است.

باشگاه‌ها نباید از بلیت هزار تومانی ضرر کنند

رئیس فدراسیون فوتبال با هزار تومانی شدن بلیت‌ها مخالف است و به این طرح روی خوش نشان نداد. علی کفاشیان در گفت‌وگو با کاپ دراین درباره گفت: «الان برای زمین‌هایی که باشگاه‌ها در آن بازی می‌کنند اجاره‌هایی پرداخت می‌شود که حداقل باید هزینه آن از طریق همین بلیت‌فروشی پرداخت شود. من مبلغ را کاری ندارم اما اجاره زمین ورزشگاه آزادی برای یک بازی خیلی سنگین است. اگر باشگاه‌ها از طریق بلیت‌فروشی سود نمی‌کنند، حداقل باید بتوانند هزینه‌های خود را از این طریق تامین کنند. باید این طرح کارشناسی شود و البته این مساله با سازمان لیگ است. کاهش قیمت بلیت‌ها و حضور هواداران خوب است اما اینکه باشگاه‌ها ضرر کنند، اصلا اتفاق خوبی نیست. در هر صورت این تصمیم قطعی نیست و باید کارشناسی شود.»

کاهش قیمت یک راه‌حل موقت است

از سوی دیگر رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ هم این کار را کارشناسی نمی‌داند و از آن به‌عنوان یک راه‌حل موقت نام می‌برد. غلامرضا بهروان در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: «بعد از استقبال نکردن تماشاگران از مسابقات که با راه‌حل موقت رایگان کردن بازی‌ها برطرف شد، از آنجا که نیاز بود تا یک تصمیمی اساسی در این زمینه گرفته شود، بالاخره به این نتیجه رسیدیم که قیمت بلیت‌ها را به حداقل ممکن کاهش بدهیم. عدم استقبال تماشاگران از بازی‌ها موجب قرار گرفتن باشگاه‌ها در یک بحران شده بود و از همین جهت بود که در مقطعی با طرح رایگان شدن مسابقات موافقت کردیم. البته در همان زمان هم می‌دانستیم که این کار مانند یک مُسکن است و اقدام حرفه‌ای نیست. البته همین تصمیم کاهش قیمت بلیت هم مانند طرح رایگان کردن بازی‌ها راه‌حل موقت است و واقعا نیاز است در این زمینه تصمیمات اساسی گرفته شود. باشگاه در فوتبال حرفه‌ای مانند یک بنگاه اقتصادی است که باید برای امور خود درآمدزایی کند و یکی از این راه‌های درآمد‌زایی فروش بلیت است. ‌در فوتبال حرفه‌ای، تماشاگران باید بپذیرند که با خرید بلیت به باشگاه محبوب خود کمک می‌کنند. در فوتبال روز دنیا، هواداران یک تیم از راه‌های مختلف مانند خرید لباس تیم محبوب خود یا بلیت‌فروشی، به درآمدزایی باشگاه کمک می‌کنند و این موضوع باید در کشور ما هم به جایی برسد که تماشاگر با علم به همین موضوع به استادیوم بیاید و فارغ از بحث قیمت، بلیت تهیه کند. اگر می‌خواهیم که تماشاگر به استادیوم برود نباید فقط به فکر رایگان کردن یا کاهش قیمت بلیت باشیم و باید به مسال مهم‌تری مانند اختصاص دادن امکانات به آنها توجه کنیم. متاسفانه ورزشگاه‌های ما امکانات خوبی ندارند و تماشاگر سختی‌های زیادی را در استادیوم متحمل می‌شود.»