میهمانی پرحاشیه

گروه ورزش: فوتبال ایران روز چهارشنبه یک میهمان خاص و سرشناس داشت؛ کسی که خیلی‌ها از او به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال نام می‌برند و عقیده دارند به زودی بر مسند ریاست فیفا تکیه خواهد زد. جانی اینفانتینو که سال‌ها دبیرکل یوفا بوده است، در سفری ۲۴ ساعته به ایران سعی کرد مسوولان فدراسیون فوتبال کشورمان را برای جلب رای آنها در انتخابات تحت تاثیر قرار بدهد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که علی کفاشیان چند روز پیش در اقدامی بحث‌برانگیز صراحتا از قطعی بودن اعطای رای ایران به شیخ سلمان، نامزد بحرینی انتخابات فیفا سخن گفته بود. با این حال از قرار معلوم تیر اینفانتینو به هدف نشست؛ چنان که بعد از ترک کشورمان از طرف‌ او، کفاشیان گفت نظرش در مورد این نامزد انتخابات فیفا تغییر کرده است!

هیچ مشکل امنیتی در ایران ندیدم

دبیرکل یوفا در مدت زمان کوتاهی که در ایران به سر ‌برد، از آکادمی ملی فوتبال دیدار کرد و البته مصاحبه‌ای مفصل هم با عادل فردوسی‌پور انجام داد که دوشنبه‌شب از طریق برنامه نود روی آنتن خواهد رفت. او در یک نشست خبری هم حاضر شد و در آن حرف‌های مهمی زد؛ سخنانی در مورد امنیت ایران که با توجه به جوسازی‌های اخیر فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، حائز اهمیت زیادی به نظر می‌رسد. این بخش از سخنان نامزد انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال را بخوانید: «ایده‌های ما روشن است و باید بگویم دلیل اصلی من برای نامزد شدن در انتخابات فیفا این بود که ما بتوانیم در فیفا فوتبال ایجاد کنیم نه سیاست، سیاست چیز دیگری است و باید از دخالت‌های سیاسی دور باشد. فوتبال باید در کشوری مانند ایران ایجاد پل کند. باید دیوارها را تخریب کنیم. فوتبال باعث تخریب دیوارها می‌شود تا ارتباطات در جهان بیشتر شود. پس باید همیشه کمک کرد تا از فوتبال استفاده شود و کسی از‌ آن سوءاستفاده نکند. من اصلا مشکلی در ایران ندیدم. به نظر من هیچ مشکل امنیتی در اینجا وجود ندارد و این وظیفه دولت‌ها است که بتوانند امنیت را در کشور برقرار کنند.»


کی‌روش دعوت شد یا نه؟

اما سفر جانی اینفانتینو به ایران، یک حاشیه بسیار عجیب داشت؛ آنجا که قرار ملاقات مدیران فوتبال کشورمان با دبیرکل یوفا، بدون دعوت از کارلوس کی‌روش تنظیم شد! ابتدا خبر رسید سرمربی تیم ملی در این جلسه حاضر نشده و بعدتر شایعاتی در مورد قهر او منتشر شد، اما افشین پیروانی توضیح داد که اصلا سرمربی پرتغالی را به این جلسه دعوت نکرده‌اند! بخشی از مصاحبه مدیر تیم ملی با خبرگزاری تسنیم را بخوانید: «همان‌طور که اینفانتینو نیز اعلام کرده او و کی‌روش ارتباط دیرینه، نزدیک و دوستی 25 ساله‌ای با یکدیگر دارند و صراحتا باید اعلام کنم سفر اینفانتینو به‌عنوان دبیرکل یوفا و نامزد اصلی انتخابات ریاست فیفا به واسطه ارتباطاتی بوده که کی‌روش با وی داشته اما جای تعجب دارد که بنده به‌عنوان مدیر تیم ملی و کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی به ناگاه از حضور در چنین جلسه‌ای حذف می‌شویم. واقعا جای سوال و تعجب دارد که چرا بنده و کی‌روش نباید آنجا باشیم. چطور می‌شود که ارتباطات کی‌روش در سفر اینفانتینو به ایران موثر بوده ولی به ناگاه مدیر و سرمربی تیم از حضور در جلسه حذف می‌شوند و از آن سو پزشک، مهندس و بازاریاب در جلسه شرکت می‌کنند؟» جملات بعدی پیروانی اما، لحنی تهدیدآمیز دارد: «چنین اتفاقاتی در فوتبال ما که تیم ملی‌اش لباس، زمین تمرین و امکانات اولیه را به‌رغم اصرارهای مکرر ما و کی‌روش ندارد چندان هم عجیب نیست ولی با این وجود قطعا نسبت به چرایی عدم حضور مدیر و سرمربی تیم ملی در چنین جلسه‌ای از آقای کفاشیان سوال کرده و در قبال حذف ناگهانی از جلسه تصمیماتی را نسبت به بی‌احترامی صورت گرفته اتخاذ خواهیم کرد.» این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که خبرگزاری‌ها از برقراری جلسه‌ای جداگانه بین کی‌روش و اینفانتینو خبر دادند؛ جلسه‌ای که البته ربطی به تشکیلات فدراسیون فوتبال ایران نداشت! شاید برایتان جالب باشد که توضیحات علی کفاشیان را هم در این مورد بخوانید: «برای حضور در جلسه هماهنگی نیاز نداشت؛ مگر اینفانتینو چه کسی بود؟! ضمن اینکه پس از حضور وی در ایران، کی‌روش با او در ارتباط بود و آنها به‌عنوان دو دوست قدیمی یکدیگر را ملاقات کردند که اتفاقا گویا دیدار خوبی هم با یکدیگر داشته‌اند. با کی‌روش در این مورد صحبت نکردم چون ضرورتی نداشت. حالا طی روزهای آینده فرصت برای صحبت کردن زیاد است.»