چالش‌های پشت‌پرده فوتبال ایران

گروه ورزش: این یک بحث کهنه، اما تمام‌نشدنی است که گاه و بیگاه به بهانه‌های مختلف دوباره مطرح می‌شود. شاید از مدت‌ها قبل برخی از اهالی فوتبال ایران مساله ضریب نفوذ بالای برخی از مدیران اصفهانی در این حوزه را در خلوت خودشان مطرح می‌کردند، اما هیچ‌کس در این مورد دست به فاش‌گویی نمی‌زد. خیلی از مواقع این شائبه مطرح بود که منافع دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن بیش از سایر تیم‌ها تامین می‌شود، اما کسی صراحتا در این مورد چیزی نمی‌گفت. رسالت اولین عبور از این خط قرمز اما در کمال تعجب روی دوش علی کفاشیان افتاد تا رئیس فدراسیون فوتبال که یدطولایی هم در شوخی و خنده دارد، در یک مصاحبه تصویری برای نخستین‌بار از «گروه اصفهانی‌ها» در فدراسیون حرف بزند. کفاشیان، چند ماه پیش که میهمان برنامه خبرساز رضا رشیدپور روی یک شبکه اینترنتی بود، در مورد نقش مهدی تاج در فدراسیون فوتبال مطالب عجیبی مطرح کرد. فصل گذشته و پس از آنکه بازی تراکتورسازی و نفت تهران با شرایط نامتعارفی به تساوی کشیده شد تا سپاهان مقام قهرمانی را به‌دست بیاورد، زمزمه‌هایی پیرامون دستور وزیر ورزش در مورد برکناری مهدی تاج از فدراسیون مطرح شد، اما تاج همچنان رئیس سازمان لیگ و نایب‌رئیس فدراسیون باقی ماند. کفاشیان در این مورد به رشیدپور گفته بود: «وزیر ورزش چنین خواسته‌ای داشتند اما من گفتم آقای تاج کارشان خوب بوده و باید ادامه دهند. به هرحال آقای تاج اصفهانی بود و سپاهان هم یک تیم اصفهانی است. ایشان هم حساس شده بود. به وزیر ورزش اطلاعات نادرست داده بودند.» در همین برنامه اما کفاشیان جمله بسیار جنجالی دیگری به زبان آورد که بعدا توضیح داد از سر شوخی بوده است. او گفت: «تاج یکی از کارگزاران باند اصفهانی‌ها است!» شاید همین اظهارات عجیب کفاشیان بود که باعث شد بعضی گلایه‌ها و شبهات علنی شود و تیم‌ها و هواداران در این مورد راحت‌تر حرف بزنند.

غائله آندو

طی چند روز اخیر اما دوبار دیگر بحث گروه اصفهانی‌ها به‌طور جدی در فضای فوتبال ایران مطرح شده است. باشگاه سایپا در آخرین روز نقل‌وانتقالات نیم‌فصل توانست آندرانیک تیموریان را جذب کند. با توجه به اینکه نارنجی‌پوشان فقط در لیگ برتر حاضر هستند، قرارداد آندو فقط برای ۱۳ بازی بسته شد، اما فدراسیون فوتبال یکی از این ۱۳ بازی را از سایپا گرفت! آنها عقیده دارند چون آندو در بازی آخر لیگ چهاردهم بین تراکتورسازی و نفت کارت قرمز گرفته، یک جلسه محرومیتش را باید در ایران بگذراند و انتقال و حضورش در لیگ قطر، رافع این تنبیه نیست.این مساله به‌شدت مدیران سایپا را عصبی کرده است، تا جایی که بیت‌الله رضایی، مدیرعامل این باشگاه به خبرگزاری تسنیم گفته است: «هدف ما از جذب تیموریان این بود که جای خالی نکونام را پر کنیم. ما در تاریخ ۲ یا ۳ بهمن در مورد تعیین تکلیف محرومیت آندو به سازمان لیگ نامه زدیم و آنها روز ۱۲ بهمن با یک فکس که ناخوانا بود محرومیت آندو را در بازی با پدیده به ما اعلام کردند. به مدت ۱۰ روز به دنبال برقراری ارتباط با رئیس سازمان لیگ بودم اما آنها هربار به من اعلام می‌کردند وی در جلسه است. اگر من که مدیرعامل یک باشگاه هستم نتوانم با تاج صحبت کنم چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ مطمئن باشید اگر تیموریان در یکی از تیم‌های سپاهان یا ذوب‌آهن بازی می‌کرد خیلی سریع به وضعیت او رسیدگی می‌شد و حتی می‌گفتند قوانین AFC ربطی به محرومیت او برای بازی کردن در لیگ ایران ندارد و می‌توانست برای آن تیم‌ها به میدان برود.»


یک اصفهانی علیه اصفهانی‌ها

اما مورد بهرام افشارزاده از همه جالب‌تر است. بعد از اعتراض حنیف عمران‌زاده به مسوولان کمیته انضباطی که در پی فحاشی به او در انزلی صورت گرفت، این مدافع یک جلسه از همراهی تیمش محروم شد. او عذرخواهی کرد، اما مورد بخشش قرار نگرفت. تقارن این یک جلسه محرومیت با بازی استقلال و ذوب‌آهن باعث شد مدیرعامل آبی‌پوشان در گفت‌وگو با سایت باشگاه استقلال سخنان جنجالی دیگری به زبان بیاورد: «چطور پیش از بازی ما با فولاد محرومیت اسماعیل شریفات را بخشیدند ولی الان این امکان وجود ندارد؟ سوال ما این است که اگر حریف ما یک تیم اصفهانی نبود بازهم بازیکن ما را محروم می‌کردند؟ در اینجا حق 20 میلیون هوادار به‌خاطر یک اعتراض تضییع شده است. من از این به بعد مقابل این رفتارهای ناعادلانه سکوت نمی‌کنم و از حقوق هواداران استقلال دفاع خواهم کرد.» نکته عجیب این است که خود افشارزاده یکی از قدیمی‌ترین مدیران اصفهانی ورزش ایران محسوب می‌شود؛ آنچه مورد توجه مهدی تاج هم قرار گرفته است: «افشارزاده که خودش اصفهانی است، او اصلا رئیس اصفهانی‌ها است.» به هر حال به نظر می‌رسد این شبهات قرار نیست به این راحتی‌ها رفع شود و حتی تکذیب‌ها و انکارهای مدیران فدراسیون هم تاثیری در بهبود فضا ندارد. باید دید سرانجام بدنه مدیریتی فوتبال ایران اذهان را در این مورد شفاف می‌کند یا نه؟