پایان خواب زمستانی

لیگ برتر فوتبال پس از تعطیلات طولانی نیم فصل از خواب زمستانی بیدار شده و بار دیگر از سر گرفته می‌شود؛ تعطیلاتی که در آن با حذف تیم امید از مقدماتی المپیک کام فوتبال ایران تلخ شد.

استقلال اهواز - ملوان بندرانزلی

این دو تیم رتبه‌های پایین جدول را در اختیار گرفته‌اند. استقلال اهواز با ۶ امتیاز و ۲۸ امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین لیگ برتر، قعرنشین است و ملوان هم ۱۸ امتیازی و در رتبه یازدهم جدول قرار دارد. مسلما نه شرایط استقلال اهواز مناسب است و نه ملوان، اما در این بین نمی‌توان از شرایط نامناسب آبی‌پوشان اهوازی به سادگی عبور کرد. این تیم که نیم‌فصل اول را با نتایج بسیار بدی پشت سر گذاشت و نیمکت سرمربیگری‌اش هم بارها دچار تغییر شد، اکنون نیمکتش هم خالی از بازیکن است. استقلال اهواز در نقل‌وانتقالات نیم فصل یک تیم کامل (۱۱ نفر) را از دست داد و به دلیل مشکلات این باشگاه نتوانست بازیکنی را جذب کند.

نفت تهران - سیاه جامگان مشهد

نفت در ابتدای فصل شروع خوبی نداشت و در رتبه‌های پایین جدول قرار داشت، اما توانست خودش را بالا بکشد و به میانه‌های جدول بیاید، اما سیاه‌جامگان همچنان جزو تیم‌های قعرنشین لیگ برتر محسوب می‌شود. البته فرهاد کاظمی، سرمربی این تیم مشهدی قول داده که تیمش را در لیگ برتر حفظ خواهد کرد و برای این کار هم در تعطیلات نیم‌فصل دست به خریدهای زیادی زده است. سیاه‌جامگان که در ترکیه خودش را آماده نیم فصل دوم کرد، دور از حاشیه آماده‌سازی خوبی داشته، اما نفت تهران شرایطش متفاوت است. در نقل‌وانتقالات نیم فصل ۶ بازیکن از نفت جدا شدند و هیج بازیکنی به جمع شاگردان منصوریان اضافه نشد. حاشیه این تیم هم بحث حضور علیرضا بیرانوند در پرسپولیس بود که نفتی‌ها با این موضوع موافقت نکردند.

راه‌آهن - تراکتورسازی تبریز

بیشترین تغییرات در تیم راه‌آهن رقم خورده است. این تیم در نقل‌وانتقالات نیم فصل شمار زیادی از بازیکنانش را از دست داد و البته تعداد زیادی بازیکن باتجربه و جوان را هم جذب کرد تا برای نیم فصل دوم مشکلی نداشته باشد. حالا راه‌آهن باید لیگ را مقابل تیمی از سر بگیرد که چهره‌ای کاملا متفاوت نسبت به نیم فصل اول دارد. تراکتورسازی که در نیم فصل اول اسم یک مدعی را یدک می‌کشید، نتوانست نتایج خوبی بگیرد و امیر قلعه‌نویی جانشین تونی اولیویرا شد. سرمربی جدید تراکتورسازی هم حسابی چهره این تیم را تغییر داده و با جذب چند بازیکن جدید، به قدرت سرخپوشان تبریزی اضافه کرده است. مسلما حضور بازیکنانی مانند فرزاد حاتمی، مهدی شریفی و آلویز نانگ در خط حمله و اضافه شدن مهدی کیانی و ایوب کلانتری بین هافبک‌های تراکتورسازی، این تیم را متحول خواهد کرد و باید دید امیر قلعه‌نویی می‌تواند با تجربه‌اش مسیر این تیم را تغییر بدهد و در نیم فصل دوم تراکتورسازی جدیدی را ببینم یا خیر.

استقلال خوزستان - فولاد خوزستان

دربی جذاب استان خوزستان سال‌ها بین تیم‌های فولاد و استقلال اهواز برگزار می‌شد، اما با ضعیف شدن استقلال اهواز و چند سال غیبت این تیم در لیگ برتر، حالا چشم همه فوتبال‌دوستان خوزستانی برای دیدن یک دربی زیبا و جذاب به این بازی است؛ مصاف بین استقلال صنعتی که در نیم فصل اول پدیده بود و قهرمان هم شد و فولادی که افتخارات زیادی برای فوتبال خوزستان به دست آورده، اما این فصل شرایط خوبی را سپری نکرده است. عبدالله ویسی که در نیم فصل اول تیمی کم‌نقص داشت، در نقل‌وانتقالات با دو خرید پرونده تیمش را برای این فصل بست و حالا با اضافه شدن امید سینک و فیلیپ برتولدو می‌خواهد به مدعی بودنش در لیگ ادامه بدهد. شروع دوباره استقلال صنعتی مقابل فولاد خوزستانی است که برای جبران نیم فصل اول، حسابی تقویت شده است. جذب مهرداد طهماسبی برای دروازه و اضافه شدن امید جهان‌کهن، احمد عبدالله‌زاده و مهرداد بایرامی مسلما فولاد را تقویت خواهد کرد. دراگان اسکوچیچ که در جذب بازیکنان خارجی کارنامه درخشانی دارد، کوئه‌ماها را هم به تیمش اضافه کرده و باید دید آیا این بازیکن به همراه خریدهای جدید فولاد می‌تواند برای سرخپوشان موثر باشد و این تیم را از انتهای جدول نجات دهد یا نتایج ضعیف فولاد ادامه‌دار خواهد بود.

برنامه کامل دیدارهای هفته هجدهم لیگ برتر:

پنج‌شنبه، 8 بهمن‌ماه:

استقلال اهواز ملوان ، ساعت ۱۵

جمعه، 9 بهمن‌ماه:

نفت تهران سیاه جامگان، ساعت ۱۴:۳۰

راه‌آهن تراکتورسازی، ساعت ۱۴:۳۰

استقلال صنعتی فولاد، ساعت ۱۵

دوشنبه، 12 بهمن‌ماه:

گسترش فولاد صبا، ساعت ۱۴:۳۰

سه‌شنبه، 13 بهمن‌ماه:

ذوب‌آهن استقلال، ساعت ۱۴:۳۰

پدیده سایپا، ساعت ۱۴:۳۰

پرسپولیس سپاهان، ساعت ۱۷