صنوبر؛ درختی کم توقع ولی پرسود

رپرتاژ آگهی تعجب نکنید این نهال غیر مثمر به دلیل استقامت بالا در برابر ناملایمات جوی، محیطی و خاکی نامساعد یکی از مقاوم‌ترین ارقام جهت کاشت و پرورش با چوبی کاربردی و تجاری است. امروزه باغداران با کمک این رقم تجاری توانسته‌اند از زمین‌های کم بازده، با خاک‌های نامساعد و ضعیف درختانی بلند قامت تا ارتفاع ۳۰ متر با چوب‌های صادراتی پرورش دهند‌.

استفاده گسترده از چوب درخت صنوبر در مصنوعات چوبی و مشتقات حاصل از آن در ساخت انواع مبلمان، الوار، کاغذ و ....باعث شده کمک بزرگی به تامین چوب خارج از درختان جنگلی شود. درخت صنوبر فارغ از تولید چوب پرفروش و مقاومت بالا در برابر باد و استفاده به عنوان باد شکن دوستدار محیط زیست بوده و موجب کاهش پتانسیل حاصل از نشت مواد شیمیایی در خاک شده و به عنوان یک پوشش گیاهی قوی با کنترل سیلاب‌ها، باعث پیشگیری از فرسایش و رسوبات خاکی شده و از هدر رفت مواد غذایی پیرامون زمین‌های مرطوب، جویبارها و رودخانه‌ها پیشگیری می‌کند.

نهال صنوبر مقاومت فوق العاده‌ای در برابر باد و شرایط آب و هوایی نامساعد داشته و در انواع خاک‌ها و اقلیم‌ها می‌توان از این رقم در راستای ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و ایجاد منبع درآمد پایدار بهره برد. درخت صنوبر دارای ۲۵ نوع گونه متفاوت است که ارقام سپیدار، تبریزی و نیگرا از جمله زود بازده ‌ترین رقم‌های مقاوم برای کاشت هستند. با توجه به اینکه درختان صنوبر سالانه در هر هکتار ۵۰ متر مکعب چوب تولید می‌کند می‌توان با سرمایه اولیه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی، پس از بازه زمانی ۶ ساله با رسیدگی‌های اصولی درآمد و سود اقتصادی ۵ تا ۸ میلیاردی را به دست آورد.

نهال صنوبر، گزینه‌ای کم چالش، سودآور و نوین برای سرمایه‌گذاری

حوزه باغداری با وجود رقم‌های مثمر و گستردگی کشت این ارقام به نوعی اشباع شده و در این میان، باغداری می‌تواند سریعتر به منابع پایدار برسد که بتواند با چالش‌ها و هزینه‌های باغداری کم و سرمایه‌گذاری هوشمندانه، از رقم‌های غیر مثمر نیز بهره‌برداری کند. درخت صنوبر مهم‌ترین رقم غیر مثمر و پرکاربرد در صنایع چوبی است که با توجه به سرعت رشد قابل توجه و بازدهی مطلوب، فرصت سرمایه‌گذاری ایده‌آلی است که می‌تواند به مزایای مالی بلند مدت ختم شود.

 رقم‌های بارده به دلیل ثمره و میوه در معرض انواع نوسانات محیطی، دمایی و آفات و بیماری‌های متعدد هستند که متعاقباً مراقبت از این ارقام پرچالش و نیازمند مدیریت و هزینه‌های بالایی است. اما تنها ثمره درخت صنوبر چوب آن است که می‌تواند با کاشت این رقم در زمین‌های آفتابگیر و مرطوب یا  تامین صحیح نیاز آبی آن، طی ۵ تا ۶ سال بهره اقتصادی لازم را برداشت کرد.

 در این میان از جمله چالش‌هایی که می‌تواند متوجه سرمایه‌گذاری در این زمینه شود این است که رشد صنوبر به زمان ۵ الی ۶ ساله نیازمند بوده و برای تبدیل این چالش به فرصت، می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مناسب و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آبیاری و نگهداری، کیفیت و سرعت رشد درخت را ارتقا داد . همچنین برای پایدار ماندن این سرمایه‌گذاری و بهبود سودآوری، تحقیقات مناسب در زمینه مدیریت آفات و بیماری‌ها و اتصال صحیح به بازارهای محلی و جهانی جهت فروش بهتر می‌تواند باعث افزایش سود نهایی شود.

مزایای کاشت نهال صنوبر کدامند؟

مزایای کاشت نهال صنوبر کدامند؟

به جرات می‌توان گفت تنها نهالی که همه باغداران می‌توانند در اکثر اقلیم‌ها و خاک‌ها با کاشت آن در مزارع یا اطراف باغات خود با کمترین هزینه مالی و مراقبتی  به بهره اقتصادی برسند درخت صنوبر است. اما  امتیازات کاشت نهال صنوبر به این موارد محدود نیست و می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. درخت صنوبر رقم غیر مثمر ارزانی است که سرمایه اولیه کمی نیاز داشته و پس از ۵ الی ۶ سال می‌تواند بازدهی و سود ۵ تا ۸ میلیاردی برای باغدار به دنبال داشته باشد.

  2. درخت صنوبر نهالی رطوبت دوست است که می‌توان با کاشت دیم آن در مناطق پربارش و سردسیری یا در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری در کنار منابع آبی، رودخانه‌ها و جویبارها، از آن به درآمدی پایدار رسید.

  3. این رقم مقاومت خوبی در انواع خاک‌های کم بازده، آهکی، ضعیف و ... و مناطق بادخیز داشته و همچنین مقاومت فوق العاده‌ای در برابر آفات و بیماری‌ها و نوسانات جوی دارد، پس هزینه‌های پرورشی و نگهداری آن بسیار اندک است.

  4. چوب صنوبر یکی از منابع اصلی در صنایع ساختمانی، کاغذسازی، مبلمان و ...است و می‌توان با مشتقات حاصل از آن به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد در اکثر مناطق رسید.

  5. این نهال علاوه بر تولید چوب تجاری، نهالی دوستدار محیط زیست است و در زمین‌های خالی می‌تواند به عنوان پوشش گیاهی پایدار، خطرات مربوط به فرسایش خاک و رسوبات خاکی را کاهش داده و موجب کنترل سیلاب شود.

با خصوصیات نهال صنوبر بیشتر آشنا شوید!!!!

  • نهال صنوبر رقمی زود بازده است که پس از ۶ سال به درختی تنومند تبدیل می‌شود این رقم در مناطق آفتابگیر بهترین عملکرد رشدی را داشته و در صورت کاشت در مناطق کم نور درگیر بیماری‌های قارچی می‌شود.

  • نهال صنوبر بسیار آبدوست است و به آبیاری هفته یک بار نیازمند است لذا آبیاری بیش از حد می‌تواند ریشه آن را دچار خفگی کرده و باعث توقف رشد و ریزش برگ‌ها و کوتاه ماندن قامت نهال شود.

  • این رقم  در اکثر خاک‌ها عملکرد رشدی خوبی داشته اما میانه خوبی با خاک‌های قلیایی نداشته و دچار بوسیدگی ریشه می‌شود.

  • از جمله آفات آسیب رسان به نهال صنوبر آفت چوبخوار، سوسکی سیاه رنگ است که زمستان گذرانی خود را در پوست و شکاف نهال انجام داده و در فصل رشد از چوب آن تغذیه می‌کند. استفاده از آفات کش تیودی‌ کارب و دیازینون می‌تواند در کنترل این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.

  • محصول نهایی درخت صنوبر چوب آن است و هرچه این تنه قطورتر باشد چوب آن ارزشمندتر خواهد بود برای افزایش رشد طولی و تنه نهال می‌توان از کود سه بیست و سولو پتاس استفاده کرد.

  • بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سردسیری اسفند یا اوایل بهار و در مناطق نیمه گرمسیری اواخر پاییز است.

  • مناسب‌ترین خاک برای رشد نهال صنوبر خاکی با ph ۷ واحد است.

  •  رشد صنوبر جانبی نبوده و به صورت قدی و مستقیم است.

رویال نهال، فرصتی استثنایی برای خرید نهال صنوبر تضمینی و پربازده

رویال نهال، فرصتی استثنایی برای خرید نهال صنوبر تضمینی و پربازده

خرید نهال صنوبر فرایندی حساس است که باید با آگاهی و از نهالستانی معتبر انجام شود. نهالستان رویال نهال از صفر تا صد پرورش نهال صنوبر با شما خواهد بود.‌ در هنگام خرید نهال‌های صنوبر ۲ ساله با ریشه مویی، متراکم، ارتفاع یک و نیم تا دو و نیم متری و قطر ۸ تا ۱۰ میلیمتری را انتخاب کنید. نهال دارای جوانه‌های انتهایی سالم، ریشه‌ای بدون آسیب و سوختگی، ساقه صاف و سالم و تاجی متقارن داشته‌ باشد. در کنار لیبل اصالت از گواهی سلامت نیز برخوردار باشد.

شما عزیزان با تماس یا مراجعه به بزرگترین نهالستان ایران یعنی نهالستان رویال نهال، می‌توانید با دریافت مشاوره تخصصی رایگان، بهترین رقم از نظر سلامت، کیفیت و اصالت را متناسب با بودجه و هدف تجاری خود انتخاب کرده و در کنار خریدی به صرفه بدون حضور واسطه‌ها، از پشتیبانی مشاوران کشاورزی این مجموعه در فرآیند پرورش این رقم تجاری نیز بهره‌مند شوید. جهت خرید نهال صنوبر با شماره های زیر در ارتباط باشید.

09141811520

09201811520

09301811520

04445231520

برای اسلاعات بیشتر به سایت RoyalNahal.Com مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.