۵ روند مهم صنعت ساختمان

نویسنده: آرش اشرفی

رپرتاژ آگهی: آرش اشرفی، سرمایه گذار صنعت ساختمان و عضو هیئت مدیره گروه ساختمانی بهسو، بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت در بخش ساخت و ساز دارد. در ادامه تجربیات غنی ایشان در صنعت ساختمان؛ در مقاله‌ای تحت عنوان روندهای مهم صنعت ساختمان، ارائه می‌گردد.

صنعت ساختمان از دو بعد حائز اهمیت است. اول؛ از بعد اقتصاد کلان، صنعت ساختمان زنجیره بزرگی از کسب و کارها و صنایع را درگیر می‌کند و تعداد بالایی از شاغلین را به خود اختصاص می‌دهد که توجه به آن را ضروری می‌نماید. دوم؛ صنعت ساختمان از بعد تامین مسکن مهم است. مسکن بیشترین مقدار را در ساختار هزینه خانوار دارد. تامین مسکن مناسب، از مهمترین دغدغه‌های دولت هاست و عدم موفقیت در آن موجب نارضایتی اجتماعی و حتی سیاسی می‌شود. در این مقاله با توجه به ابعادی که ذکر شد، روندهای مهم صنعت ساختمان بررسی می‌گردد:

۵ روند مهم صنعت ساختمان

۱- تغییر نوع تقاضا

در سال‌های دور با توجه به اینکه همواره تولید مسکن از تقاضای مصرفی عقب بوده است، تولید مسکن به روش‌های سنتی صورت می‌پذیرفت. رکود حاصل شده در سه سال اخیر، بازیگران بخش مسکن را مجبور به بازنگری در پیشفرض های‌شان کرده است. افزایش مداوم قیمت مسکن، عدم افزایش درآمد خانوار به اندازه تورم سالیانه در طول بیش از یک دهه گذشته و کوچک شدن اندازه خانواده ها، نوع تقاضای صنعت ساختمان را تغییر داده است. در این راستا، ساختمان‌های کوچک متراژ، تقاضای قابل توجهی را پیدا کرده اند. با این وجود، هنوز تعداد خانه‌هایی که به این تقاضا، پاسخ مناسب دهد، اندک است. همین تقاضای فزاینده، فرصت مناسبی را به سازنده‌های صنعت ساختمان می‌دهد تا بتوانند کسب و کار خود را رونق دهند.

۲- مهاجرت از مرکز به شمال کشور

مشکلات محیط زیستی در فلات مرکزی ایران، از جمله خشکسالی، ریزگردها، آلودگی و کم آبی موجب شده برخی از خانوارهای این مناطق، به سمت شهرهای شمالی مهاجرت کنند و یا خانه دوم خود را در سواحل دریای خزر خریداری نمایند. این نوع مهاجرتِ درون-کشوری؛ عموما از سوی خانوارهایی که قدرت مالی بالایی دارند، اتفاق می‌افتد. روندهای مهاجرتی از شهرهای مرکزی ایران، بر عرضه و تقاضای صنعت ساختمان در مناطق خوش آب و هوای استان‌های شمالی کشور، تاثیر چشمگیری گذاشته است و بنظر می‌رسد این تاثیر تا یک دهه دیگر نیز ادامه دار باشد.

۳- نارضایتی از پروژه‌های مسکن ساخته شده توسط دولت‌ها

همواره دولت‌هایی که سرکار آمده‌اند با شعار مسکن ارزان سعی کرده‌اند بخشی از افکار عمومی را راضی نگه دارند اما غالبا این شعارها، یا عملیاتی نشده‌اند و یا به اهداف مورد انتظار نرسیده اند. تولید انبوه با استراتژی رهبری هزینه، موجب شده تا مجریان طرح‌هایی همچون مسکن مهر و مسکن ملی به سراغ استفاده از مصالح ارزان‌تر و طراحی ناپایدار بروند و یا در زمین های با دسترسی نامناسب اقدام به تولید مسکن کنند. هر چند این استراتژی توانسته عده‌ای را صاحب خانه کند اما، همواره کیفیت پایین و نداشتن دسترسی‌های مناسب، نارضایتی‌هایی را بوجود آورده است.

روند های مهم صنعت ساختمان

۴- افزایش تقاضای آپارتمان و ویلای لوکس

با اینکه خانوارهای زیادی بخاطر تورم مزمن و ادامه دار، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند اما، بخش بسیار کوچکی از جامعه بخاطر داشتن کالاهای سرمایه‌ای و یا ایجاد کسب و کار موفق، توانسته‌اند توان مالی بسیار بالایی کسب کنند. در این میان، عدم توجه به طراحی سفارشی و استفاده نکردن از فناوری‌های نوین در بخش‌هایی از بازار مسکن (عمدتا بخش لوکس بازار) نارضایتی‌های را ایجاد کرده است. همین نارضایتی، پنجره فرصتی برای برخی از شرکت‌های ساختمانی مانند گروه ساختمانی بهسو ایجاد کرده است تا بتوانند با طراحی سفارشی و بکارگیری فنوری‌های نوین، تقاضای بخش لوکس بازار مسکن را تامین کنند.

۵- گسترش هوشمندسازی ساختمان

فناوری، به یک بازیگر اصلی در هر صنعتی تبدیل شده است. صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از کاربردهای مهم فناوری در صنعت ساختمان، هوشمندسازی است. در سالهای اخیر، هوشمندسازی ساختمان‌ها با اقبال عمومی روبرو شده است. تامین امنیت، کنترل از راه دور ویلا یا آپارتمان و اهمیت یافتن مسائل زیست محیطی بعنوان مهمترین دلایل افراد برای هوشمندسازی ساختمان‌ها مطرح هستند. هوشمندسازی علاوه بر اینکه مزیت‌های زیادی را برای صاحبان املاک و مستغلات ایجاد می‌کند، در بحث فروش نیز بعنوان یک مزیت رقابتی مطرح می‌شود و فرآیند فروش را تسهیل می‌کند.

قو رزیدنس

گروه ساختمانی بهسو با علم به این روندها و با توجه به جهات استراتژیک خود، اقدام به ساخت ویلا و آپارتمان‌هایی متناسب با روندهای فوق الذکر، می‌کند و در راستای این روند ها، ساختمان‌هایی مدرن، سبز و هوشمند در شمال کشور (عمدتا در استان‌های مازنداران و گیلان) می‌سازد. پروژه قو رزیدنس یکی از جدیدترین پروژهای این مجموعه، در شهر سلمانشهر واقع شده است. قو رزیدنس؛ برای پاسخگویی به تقاضای بخش لوکس بازار مسکن طراحی و ساخته شده است. این پروژه بصورت ۱۰۰ درصد هوشمندسازی شده و به زودی برای فروش به بازار ارائه خواهد شد. بر دریافت اطلاعات بیشتر از پروژه قو رزیدنس به وبسایت گروه ساختمانی بهسو مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.