بررسی اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد

رپرتاژ آگهی: یکی از عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی مثل میلگرد، قیمت دلار نیمایی و دلار آزاد است. قیمت میلگرد در بورس کالا بر اساس نرخ دلار نیمایی مشخص می شود. در حال حاضر قیمت میلگرد در بورس کالا و بازار آزاد اختلاف چندانی ندارند؛ چه بسا قیمت ها در بورس کالا بیشتر از بازار آزاد نیز خواهد بود. اما در بازار آزاد قیمت ها بر اساس نوسانات دلار آزاد محاسبه می شود. به گزارش فولاد رامیار صنعت، فعال حوزه آهن آلات، طی دو سال گذشته نوسان نرخ دلار بیشترین تاثیر را بر قیمت میلگرد داشته است. همراه ما باشید تا به بررسی اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد بپردازیم.

اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد 

در طی دو سال گذشته قیمت دلار نوسانات زیادی را تجربه کرده است. این نوسانات بی تاثیر در بازارهای داخلی از جمله فولاد نبوده است. در سالهای گذشته بازار فولاد داخلی به شدت تحت تاثیر قیمت های فولاد جهانی بود. اما امروزه به سبب تاثیر بسیار زیاد نرخ دلار روی تمام بازارها، فولاد نیز بیشتر تحت تاثیر این عامل قرار گرفته است. به طوری که با پیش بینی قیمت دلار در بازار می توان به سادگی روند بازار فولاد را در روزهای آینده پیشبینی کرد.

اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد به قدری است که در اوج رکود بازار ساخت و ساز، با افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش نرخ میلگرد در بازار خواهیم بود.

قیمت آهن و نرخ دلار چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ 

بررسی اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد

صنعت فولاد و آهن یکی از صنایع بسیار مهم در کل دنیا است. ایران نیز به عنوان یکی از تولید کننده های برتر فولاد در خاورمیانه، توانسته بخش عظیمی از بازار فولاد کشورهای اطراف و خاورمیانه را در دست بگیرد. به همین دلیل تغییرات نرخ دلار به ویژه دلار آمریکا به صورت مستقیم در بازار داخلی و خارجی فولاد تاثیر گذار است.

قیمت فولاد صادراتی بر اساس نسبت قیمت ریال و دلار محاسبه می شود. پس طبیعتا با افزایش نرخ دلار، شاهد افزایش قیمت ها در بازار خواهیم شد.

چرا افزایش قیمت دلار سبب نوسان میلگرد می شود؟

 اولین تاثیر نوسان دلار، بر روی قیمت نفت و انرژی است. طبق مطالعات انجام شده در این حوزه، قیمت نفت خام، دلار و فولاد با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. قیمت نفت به صورت مستقیم روی قیمت سوخت و حامل های انرژی تاثیر می گذارد. همین مسئله سبب تغییر قیمت میلگرد در بازار می شود. 

تبعات افزایش قیمت میلگرد در اثر تغییر قیمت دلار

تبعات افزایش قیمت میلگرد در اثر تغییر قیمت دلار

 یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز و صنایع مختلف، میلگرد است. از این رو نوسان قیمت میلگرد امروز تبعات زیادی را به همراه خواهد داشت. هرچه قیمت روز میلگرد افزایش یابد، قیمت مسکن و ساخت و ساز نیز تغییر خواهد کرد. در ادامه به بررسی تبعات افزایش قیمت میلگرد در اثر نوسان قیمت دلار صحبت خواهیم کرد:

میزان عرضه و تقاضای میلگرد

 یکی از عوامل موثر بر قیمت میلگرد، میزان عرضه و تقاضای این محصول در بازار است. هرچه عرضه میلگرد در بازار افزایش یابد، قیمت ها به دنبال آن کاهش پیدا می کنند و بلعکس. اما در حال حاضر قیمت دلار ظاهرا نسبت به عرضه و تقاضای بازار زور بیشتری از خود نشان داده است. به گونه ای که با افزایش نرخ دلار، عموما عرضه کاهش یافته و فروش ها بسته می شود و تقاضا نیز بیشتر می شود.

تغییر هزینه حمل و نقل

با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش نرخ حمل و نقل خواهیم بود. از آنجایی که میلگردها برای رسیدن به مقصد باید مسیری را طی کنند، افزایش قیمت حمل و نقل سبب تغییر قیمت دلار نیز می شود.

وضعیت صادرات میلگرد و مقاطع فولادی

افزایش قیمت دلار اصولا روی میزان صادرات نیز تاثیر می گذارد. چرا که اغلب تولیدکنندگان درآمد دلاری را به ریالی ترجیح می دهند. با افزایش صادرات، میزان عرضه در بازار کاهش یافته و قیمت میلگرد بازار داخلی نیز افزایش می یابد.

اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد

وضعیت بورس کالا

یکی از عوامل موثر بر قیمت فولاد در ایران، وضعیت بورس و میزان رقابت معاملات است. نکته جالب اینجاست که با افزایش قیمت دلار، رقابت در بورس کالا نیز افزایش می یابد. 

نرخ تورم و افزایش قیمت ها

هرچه ارزش پول ملی کاهش یابد، قیمت دلار آزاد نیز بیشتر خواهد شد. همین مسئله سبب افزایش نرخ تورم در کشور می شود. نرخ تورم در سالهای گذشته سبب افزایش تقاضای میلگرد در بازار بود. اما در حال حاضر رکود موجود در صنعت ساخت و ساز همه چیز را تغییر داده است.

برهه زمانی خرید میلگرد

به طور کلی فصل بهار و تابستان بهترین فصول برای ساخت و ساز است. اصولا در این فصول تقاضا برای میلگرد افزایش می یافت. اما در حال حاضر این روند تغییر چشمگیری داشته و به سبب قطعی برق و تاثیر آن بر بازار فولاد، تقاضا در این فصول نیز کاهش یافته است. اما افزایش قیمت دلار، می تواند سبب جان گرفتن بازار شده و خریداران را برای اقدام ترغیب کند.

در پایان

همانطور که می دانید یکی از عوامل موثر بر تغییرات قیمت میلگرد در بازار، نوسان قیمت دلار در بازار آزاد و دلار نیمایی است. به همین دلیل اگر در این حوزه فعالیت می کنید باید به صورت کامل با اهمیت قیمت دلار در بازار میلگرد آشنایی داشته باشید. در بسیاری از مواقع افزایش قیمت دلار به معنای خرید یا فروش نیست. برخی اوقات بازار دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی یا حوادث داخلی کشور، نوساناتی را تجربه می کند. تحلیل روند کاهش یا افزایش دلار در این مواقع ضروری است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.