برای دریافت قیمت لحظه ای قیر صادراتی ایران کلیک کنید + توضیحات

رپرتاژ آگهی: اما فقط انسان‌ها قیر را تولید نمی‌کنند و در طبیعت هم قیر پیدا می‌شود. با این حال، تفاوت قیر معمولی و قیر صادراتی چیست و موارد اعمال آنها چه هستند؟ این مطلب به همت سایت ایران ای ترید تنظیم شده که با هدف تسهیل امر صادرات قیر ایجاد شده است. ایران ای ترید مرجع رسمی قیمت قیر صادراتی ایران به حساب می ‌آید.

قیر معمولی یا طبیعی چطور تشکیل می‌شود؟

برخلاف قیر صادراتی، قیر معمولی یا قیر طبیعی منبع تولیدش طبیعت است. این یعنی اینکه انسان در تولید آن هیچ نقشی ندارد. خود این قیر نیز در دو دسته مختلف جا می‌گیرد که یکی از آنها قیر گلیسونایت و دیگری قیر دریاچه است. قیر گیلسونایت در معادن تشکیل می‌شود و فرم جامدی دارد. همچنین، محتوای خاکستر آن متفاوت است. در مقایسه با قیر تولید شده در پالایشگاه قیر گیلسونایت آسفالتن و مالتن بیشتری در خود دارد و راحت‌تر می‌توان آن را در حلال‌های طبیعی مثل متانول و استون حل کرد. (برای مشاهده قیمت قیر صادراتی ایران روی لینک کلیک کنید.)

کاربردهای قیر گیلسونایت چه هستند؟

با توجه به مطالب ویکی پدیا، قیر گیلسونایت کاربردهای مختلفی دارد. برای مثال، یکی از کاربردهای آن در راه و جاده‌سازی درست کردن مخلوط آسفالت داغ است. خیلی از جاده سازان برای درست کردن این مخلوط از گیلسونایت استفاده می‌کنند، چون اضافه کردن گیلسونایت به قیر قدرت روکش جاده‌ها و مقاومت آنها به وزن ماشین‌ها در ترافیک سنگین را افزایش می‌دهد.

همچنین، اضافه کردن گیلسونایت به آسفالت داغ می‌تواند از خرابی و تغییر شکل آسفالت در شرایط مختلف هوایی جلوگیری کند. علاوه بر این، یکی دیگر از کاربردهای قیر گیلسونایت استفاده آن در مهندسی حفاری است. مهندسان معمولا قیر گیلسونایت را به مایع حفاری اضافه می‌کنند، چون می‌تواند پایداری دیواره چاه را افزایش و میزان از دست دادن گل را کنترل کند.

به غیر از این، از قیر گیلسونایت در صنعت پرینت و چاپ کردن هم به خوبی استفاده می‌شود. برای مثال، جوهره پرینت چاپگرها جوهر کربنی و گیلسونایت است که انتخاب مقرون به صرفه‌ای برای دیگر رنگ‌های چاپ به حساب می‌آید. به غیر از این هم قیر گیلسونایت در نقاشی، صنعت سیم کشی، عایق‌سازی و لاستیک هم کاربرد دارد.

قیر دریاچه چیست؟

زمانی که نفت خام از روزنه‌هایی روی پوسته زمین به سطح آن می‌آید، به طور طبیعی دریاچه قیر را روی زمین تشکیل می‌دهد. یکی از این دریاچه‌ها در منطقه ترینیداد و توباگو، منطقه‌ای در شمال آمریکای جنوبی قرار دارد که در آن قیر طبیعی تشکیل شده است و این قیر ظاهری ضخیم و به رنگ سیاه دارد.

قیر صادراتی چیست؟

ما در بخش‌های قبلی در مورد قیر طبیعی صحبت کردیم. اما در اینجا می‌خواهیم در مورد قیری صحبت کنیم که ساخته دست خود انسان است و در پالایشگاه تولید می‌شود. قیر صادراتی هم از این نوع است. اولین مرحله تولید قیر صادراتی در پالایشگاه و در برج تقطیر آغاز می‌شود. در ابتدا تولیدکنندگان از طریق لوله نفت خام را وارد برج تقطیر می‌کنند که این برج چند سینی مختلف دارد.

در هر کدام از این سینی‌ها نفت خام تقطیر می‌شود و و باقیمانده‌ای که به جا می‌گذارد متفاوت و وزن مولکولی‌شان مختلفی دارد. در این بین، ترکیب‌های مولکولی که وزنشان از همه بیشتر است، در ته سینی برج تقطیر باقی می‌مانند. به این باقی مانده‌ها وکیوم باتوم می‌گویند که آنها مواد خامی برای تولید قیر هستند.

در مرحله بعدی، تولید کنندگان قیر وکیوم باتوم را به برج تقطیر انتقال می‌دهند. سپس در این مرحله هوا به صورت با فشار و در دمای بالا از برج تقطیر به وکیوم باتوم می‌خورد که باعث تغییر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن می‌شود. به این صورت، قیری که تولید می‌شود وزن مولکولی و میزان آسفالتن و مالتنش بیشتر از خود وکیوم باتوم است.

موارد کاربرد قیر صادراتی چیست؟

قیر صادراتی انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه مراحل ساخت آن کاملا توسط انسان کنترل می‌شود، می‌توان از آن را در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. بیشترین استفاده قیر صادراتی در راهسازی و جاده است. برای مثال، مهندسان راه و جاده‌سازی از محصولات مختلف قیر صادراتی مثل قیر درجه نفوذ، قیر دمیده و قیر اصلاح شده پلیمری برای درست کردن مخلوط داغ و سرد آسفالت استفاده می‌کنند. این محصولات قیر صادراتی هر کدام ویژگی‌های چسبندگی و ماهیت متفاوت خود را دارند و برای کاربرد راهسازی در محیط‌های مختلف مناسب هستند.

کاربرد قیر برای عایق‌های ضد آب و ضد زنگ

یک استفاده دیگر قیر صادراتی در تولید عایق‌های ضدآب و ضد زنگ زدگی است. برای مثال، ساختمان سازان و کسانی که عایق قیر را درست می‌کنند، می‌توانند از رنگ قیر، لایه یا غشای قیر برای حفاظت سطوح مختلف از آب استفاده کنند. همچنین امکان اعمال عایق قیر ضد زنگ زدگی بر روی سطوح هم وجود دارد که از آنها در برابر عوامل فرسایشی مثل هوا و آب هم محافظت می‌کنند.همچنین خیلی از کشورهای آسیا مثل مالزی و فیلیپین که بیشتر اوقات دارای آب و هوای بارانی هستند از عایق‌های قیر استفاده می‌کنند تا از سقف خانه‌شان در برابر باران و آب و هوای طوفانی محافظت کنند. علاوه بر این، قیر صادراتی در لوله‌سازی و لوله کشی و ماده پرکننده درزهای ساختمانی هم استفاده می‌شود.

تفاوت بین قیر طبیعی و قیر صادراتی چیست؟

مهمترین تفاوت بین قیر طبیعی و قیر صادراتی در روش تولید آنها است. قیر طبیعی قیری است که توسط طبیعت تولید می‌شود. اما قیر صادراتی در کارخانه‌ پالایش و به دست انسان ساخته می‌شود. قیر طبیعی در فرایندی که میلیون‌ها سال طول می‌کشد و در نتیجه تجزیه ارگان‌های طبیعی در طبیعت به وجود می‌آید. اما قیر صادراتی در نتیجه اعمال فرایند تقطیر نفت خام در پالایشگاه تولید می‌شود.

موارد اعمال قیر طبیعی و قیر صادراتی هم مشابه همدیگر هستند، منتها قیرهای صادراتی از آنجایی که تنوع بیشتری دارند، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی‌شان متنوع‌تر است و کاربردهایشان هم زیادتر است. در واقع، قیرهای صادراتی بسته به نقطه نرم شدن، ویسکوزیته و درجه نفوذ محصولاتشان متفاوت است. همچنین، قیر صادراتی و پالایش شده در پالایشگاه پایداری بیشتری نسبت به قیر طبیعی دارد و حالتش معمولاً بین نیمه جامد تا جامد متغیر است. علاوه بر این، میزان ویسکوزیته قیر صادراتی نسبت به غیر طبیعی کمتر است و باعث می‌شود که حمل آن آسان‌تر باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.