نحوه انتخاب دیزل ژنراتور مناسب صنعت شما

رپرتاژ آگهی: یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که در خرید دیزل ژنراتور باید تعیین کنید، اندازه‌ی دیزل ژنراتور است. زیرا اندازه‌ی ژنراتور شما باید متناسب با نیازمندی‌های شما، موارد استفاده و کاربرد آن باشد. اندازه‌ی اشتباه دیزل ژنراتور منجر به مسائلی می‌شود که به واسطه‌ی دیزل ژنراتور با اندازه‌ی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر به وجود می‌آیند.

اگر اندازه‌ی دیزل ژنراتور بیش از حد بزرگ باشد، منجر به مسائلی از جمله لعاب زنی (هنگامی که حلقه‌های سیلندر به درستی آب‌بندی نمی‌شوند، گازهای احتراق داغ از حلقه‌ها عبور می‌کنند و روغن را روی سیلندرفلش بیک میکنند تا یک لایه رسوب سخت که معمولاً به آن لعاب می‌گویند ایجاد می شود). دیزل ژنراتور به واسطه‌ی بار کمتر از حد و کاهش بازده عملیاتی می‌شود. اگر هم دیزل ژنراتور بیش از اندازه نسبت به مورد استفاده از آن کوچک باشد، تنش غیرضروری به واسطه‌ی بار بیش از اندازه، بر ژنراتور وارد می‌شود. این مسأله باعث می‌شود تا ژنراتور به سرعت دچار خوردگی و فرسودگی شود.

تعیین مناسب‌ترین دیزل ژنراتور با وجود اطلاعات مختلفی مانند تک‌فاز یا سه فازبودن، توان kW، kVA، آمپر، ولتاژ، میزان صدا و میزان مصرف سوخت می‌تواند در مواردی دشوار باشد.

چطور می‌توانید ژنراتور مناسب را انتخاب کنید؟

ابتدا به برخی اطلاعات اساسی نیاز دارید:

کل توان لازم بر حسب kVA یا kW؛

این‌که به برق «تک‌فاز» یا «سه‌فاز» نیاز دارید؛ و

این‌که چه مدت از دیزل ژنراتور خود استفاده می‌کنید.

با پاسخ به این 3 سؤال کلیدی می‌توانید مشخص کنید که دقیقاً چه دیزل ژنراتوری برای شما مناسب است و انتخاب شما را ساده‌تر می‌کند.

توان کل مورد نیاز بر حسب kVA یا kW

تعیین توان کل مورد نیاز بر حسب kVA یا kW باید نسبتاً ساده باشد.

تمام ابزارآلات، ماشین‌آلات و تجهیزاتی که توان مورد نیاز آن‌ها باید توسط دیزل ژنراتور تأمین شوند را مشخص کنید. توصیه می‌کنیم که 25% تا 35% توان اضافی هم بیشتر از کل توان مورد نیاز برای ابزارآلات، ماشین‌آلات و تجهیزات در نظر بگیرید.

تمام توان مورد نیاز برای ابزارآلات، ماشین‌آلات و تجهیزات به همراه 25% تا 35% توان بیشتر، کل توان مورد نیاز برای شما را مشخص می‌کند. 

نیاز به برق تک‌فاز یا 3 فاز

فاز توان به نحوه‌ی توزیع برق جریان متناوب (AC) و سیستمی که از آن استفاده می‌کند، اشاره دارد. در بیشتر دستگاه‌ها از برق تک‌فاز یا 3 فاز استفاده می‌شود.

این اطلاعات را معمولاً می‌توان در صفحه‌ی راهنمای تجهیزات پیدا کرد.

برای تشخیص فاز توان باید به نیازمندی توان برای تجهیزات توجه کنید.

معمولاً از موارد زیر استفاده می‌شود:

240V به معنای آن است که نیاز به برق تک‌فاز وجود دارد.

415V به معنای آن است که نیاز به برق 3 فاز وجود دارد.

اطمینان یابید که از فاز توان مناسب برای ژنراتور مناسب و سازگار با آن استفاده می‌کنید.

چگونه از دیزل ژنراتور استفاده می‌شود؟

  • استفاده‌ی اصلی

  • استفاده‌ی آماده به کار

  • استفاده مستمر از منبع تغذیه

  • استفاده‌ی اصلی

استفاده اصلی دیزل ژنراتور

برای استفاده‌ی اصلی، ژنراتور باید به صورت متناوب کار کند؛ یعنی روزانه یا هفتگی و هر روز، 3 تا 4 ساعت. اگر مورد استفاده‌ی شما در این دسته قرار دارد، نیاز به یک «دیزل ژنراتور ویژه» گوگوپاور دارید و یک موتور با برند شناخته‌شده و کاملاً قابل اطمینان نیز باید تهیه کنید. این برندها عبارتند از کوبوتا، کامینز، استم‌فورد و مک آلته.

دلیل این امر هم آن است که قرار است تا از دیزل ژنراتور به طور مرتب استفاده شود و بنابراین، پیشنهاد می‌شود که مشتری از برندی استفاده کند که ثابت شده می‌تواند کارهای سخت و شدید را به خوبی انجام دهد.

استفاده‌ی آماده به کار

در این حالت، صرفاً زمانی از دیزل ژنراتور استفاده می‌شود که منبع تغذیه‌ی اصلی قطع شده باشد و این، بدان معنا است که نیاز به یک منبع موقت دارد تا بتواند برق مورد نیاز تجهیزات یا سایت شما را تأمین کند.

در این حالت، در بیشتر مواقع نیازی به استفاده از ژنراتور نیست و به طور معمول غیرفعال است. اما باید همواره آماده باشد تا در صورت نیاز بتاند برق پشتیبان را تأمین کند. بر اساس تجربه، توصیه می‌کنیم که مشتریان از «دیزل ژنراتور اقتصادی» گوگوپاور استفاده کنند. این ژنراتورها معمولاً قابل اطمینان بوده و بسیار اقتصادی هستند.

بهترین حالت آن است که ژنراتور برقی را خریداری کنید که با توجه به این‌که دیزل ژنراتور شما به ندرت تحت فشار قرار می‌گیرد، برای شما مقرون به صرفه باشد.

اساساً تنها زمانی نیاز به دیزل ژنراتور پیدا می‌کنید که برق اصلی قطع شده یا نیاز به برق موقت داشته باشید.

استفاده‌ی مستمر از منبع تغذیه

در حالتی که برق به طور مستمر تأمین می‌شود، دیزل ژنراتور به صورت 7/24 کار می‌کند. گوگوپاور معمولاً به مشتریان خود توصیه می‌کند که از «دیزل ژنراتور ویژه» استفاده کنند تا میزان مصرف سوخت بهینه شده و قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند. دلیل این امر هم آن است که استفاده‌ی شدید از دیزل ژنراتور نیازمندِ استفاده از اجزای باکیفیتی است که عمر طولانی داشته باشند، هر چند که هزینه‌ی بالاتری را در پی خواهد داشت.

بار دیزل ژنراتور

در تمام ژنراتورهای دیزل، 60%-80% را می‌توان به عنوان ظرفیت بار بهینه‌ای دانست که دیزل ژنراتور تحت آن کار می‌کند. اگر باری بیش از 100% ظرفیت ژنراتور بر آن وارد شود، موتور دیزل ژنراتور احتمالاً آسیب خواهد دید. به عنوان مثال، شما نیاز به دیزل ژنراتوری دارید که قرار است تا برق دستگاه جوشکاری شما را تأمین کند و این دستگاه با توان 10kVA و برق 3 فاز کار می‌کند. برای این کار باید از دیزل ژنراتور DP15K5S-AU استفاده کنید که یک دیزل ژنراتور 15kVA و 3 فاز است.

به این دلیل که 10kVA برابر با 67% ظرفیت بار 15kVA است و در محدوده‌ی بهینه‌ی پیشنهادی قرار می‌گیرد. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، نمی‌خواهیم از دیزل ژنراتور بسیار بزرگ استفاده کنیم، زیرا باعث می‌شود که ژنراتور کمتر از حد تحت فشار قرار گیرد. این مسأله منجر به آسیب به اجزای ژنراتور می‌شود. اگر ژنراتور با باری کمتر از 50% از ظرفیت بار خود کار کند، فرض می‌شود که تحت بار کم قرار گرفته است.

جمع‌بندی

انتخاب اندازه‌ی مناسب برای دیزل ژنراتور بر اساس مورد استفاده و کاربرد، بسیار مهم و ضروری است. این مهم باعث می‌شود تا از عملکرد درست ژنراتور برای کار مناسب اطمینان حاصل شده و عمر طولانی‌تر دیزل ژنراتور هم تضمین شود. شناخت کامل از توان kVA و فاز برق مناسب برای دیزل ژنراتور هم تضمین می‌کند که دیزل ژنراتور بر اساس قابلیت‌های خود کار کرده و عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

نکته‌ی مهم دیگر آن‌که باید عملیات نگهداری را نیز برای ژنراتور خود انجام دهید.

یک ژنراتور می‌تواند تا 300،000 ساعت کار کند. اگر نگهداری مناسب برای دیزل ژنراتور انجام نشود، عمر ژنراتور در کمتر از 100،000 ساعت به پایان خواهد رسید. انجام عملیات نگهداری برای دیزل ژنراتور بسیار حیاتی است تا ژنراتور بتواند به بهترین شکل ممکن و با بیشترین بازده کار کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.