گزارش یک صنعتگر از تجربه خرید امن و بی‌دردسر ورق سیاه از بازار

رپرتاژ آگهی: نوسانات لحظه‌ای قیمت ورق سیاه در کنار اهمیت تأثیر کیفیت ورق در محصولات نهایی و هم چنین تقاضای بالا برای این محصول باعث شده تا خریداران گاهی در خرید ورق سیاه دچار مشکل شوند. در ادامه با توجه به تجربه چندین ساله صنعتگران شما را با انواع روش‌های خرید ورق سیاه و امن‌ترین آن آشنا می‌کنیم.

ورق آهن سیاه یا ST37 چیست؟

تولید به روش گرم در دمای بالا باعث ایجاد سطح تیره و مات در این محصول شده و از این رو به این محصول ورق سیاه می‌گویند در حالی که نام تخصصی آن ورق ST37 است. البته ورق ST52 نیز نوعی گرید ورق سیاه به شمار می‌رود که در بازار داخلی با عنوان ورق صنعتی شناخته می‌شود.

نکاتی که باید در خرید ورق سیاه بدانیم

برای خرید ورق سیاه به نکاتی نظیر انواع ورق سیاه، بهترین برندها و روش‌های امن خرید نیاز دارید. این نکات به صورت کلی شامل موارد زیر است:

شناخت انواع ورق سیاه

گرید St37 و St52 از استاندارهای شناخته شده و رایج ورق سیاه به شمار می‌روند. با توجه به میزان کربن از ورق St37 با عنوان ورق سیاه معمولی و از ورق St52 با عنوان ورق سیاه صنعتی نام برده می‌شود. از دیگر گریدهای ورق سیاه می‌توان به A283، A516،    A36  و CK45 اشاره کرد. ورق St37 با توجه به قابلیت جوشکاری و فرم پذیری مناسب در ساختمان‌سازی و ورق St52 به دلیل استحکام بالا در ساخت مخازن و تجهیزات صنعتی کاربرد دارد. از ورق A283 نیز در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز، از ورق A516 نیز در ساخت مخازن و اتصالات تحت فشار، از ورق سیاه A36 در ساخت تجهیزات دریایی و از ورق سیاه CK45 در ساخت انواع قطعات خودرو، مته و غلتک‌های صنعتی استفاده می‌کنند.

بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاهبهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه

  • از بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه نازک با ضخامت زیر 6 میلی‌متر به ترتیب می‌توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان و نورد لوله اهواز اشاره کرد.

  • از بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه متوسط با ضخامت 6 الی 15 میلی‌متر به ترتیب می‌توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، اکسین و کاویان اشاره کرد. پس از این برندها نیز می‌توان به ورق سیاه قطعات و ورق سیاه گیلان اشاره کرد. البته حداقل ضخامت ورق سیاه در برندهای اکسین، کاویان و قطعات بیشتر از ۶ میلی‌متر است.

  • از بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه ضخیم با ضخامت بالای 15 میلی‌متر به ترتیب می‌توان به کارخانه اکسین، کاویان و فولاد اصفهان اشاره کرد. پس از این برندها نیز می‌توان به ورق سیاه خرم آباد و ورق سیاه اراک اشاره کرد.

  • به صورت کلی فولاد مبارکه اصفهان شناخته ‌شده‌ترین برند در تولید ورق سیاه به شمار می‌رود و حدود 50 درصد از نیاز صنعت کشور توسط این برند تأمین می‌شود.

از کجا ورق سیاه بخریم؟

شما برای خرید ورق سیاه چهار انتخاب دارید که هریک دارای نکات مثبت و منفی مختص به خود هستند. این چهار روش شامل موارد زیر است:

  • خرید ورق سیاه از کارخانه

از معایب این روش می‌توان به عدم دسترسی به همه برندها، تأخیر در ارسال، اجبار به خرید با تناژ بالا اشاره کرد. از مزایای این روش می‌توان به مقرون به‌صرفه بودن قیمت ورق سیاه اشاره کرد.

  • خرید ورق سیاه از بورس کالا

اجبار به تسویه کامل پس از سه روز کاری، دشواری و طول کشیدن پروسه خرید، دوره‌های تحویل چندماهه و خرید با تناژ بالا از معایب و قیمت مناسب از مزایای این روش به شمار می‌رود.

  • خرید ورق سیاه از بنگاه‌های آهن فروشی

اجبار به مراجعه حضوری، عدم دسترسی به همه محصولات و قیمت گران‌ از معایب و امکان خرید با تناژ کمتر از مزایای این روش است.

  • خرید ورق سیاه از شرکت‌های بازرگانی

امکان بازگشت کالا و تسویه پس از تحویل بار، آزادی خرید در هر تناژ، زمان تحویل فوری، تخفیف‌های مناسبتی، استعلام لحظه‌ای قیمت ورق سیاه، پیگیری سفارش تا لحظه تحویل بار از ویژگی‌های مثبت این روش خرید ورق سیاه به شمار می‌رود. البته باید دقت کنید که در این روش از طریق شرکت‌های معتبری مانند فولادسازان راه ابریشم اقدام کنید. در فولادینو مشاوران فولادسازان راه ابریشم در تمام مراحل خرید ورق همراه شما بوده و هرگونه اطلاعات لازم از مشخصات فنی تا نحوه ارسال را در اختیارتان قرار می‌دهند.

فلادینو

هرچند خرید از شرکت‌های معتبر یکی از راه‌های خرید امن از بازار ورق است اما باید مراقب افراد سودجو بوده و از روش‌های کلاه‌برداری در این حوزه مطلع باشید؛ بنابراین در صورت عدم شناخت بهتر است برای اطمینان حتماً مجوزهای شرکت بازرگانی فروشنده، آدرس‌ها، سابقه فعالیت آن برند در بازار آهن و کارخانه‌های طرف قرارداد آن شرکت را بررسی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله نکات مهمی را معرفی کردیم که برای یک خرید امن ورق سیاه در بازار آهن به آن‌ها نیاز دارید. علاوه بر این موارد حتماً باید به مواردی نظیر نوسان‌های روزانه نرخ دلار توجه داشته باشید تا با خرید در پیک‌های افزایشی قیمت ورق سیاه دچار ضرر و زیان مالی نشوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.