معرفی آهن ‌آلات مصرفی صنعتی

رپرتاژ آگهی: قیمت ناودانی و سایر این سازه‌ها بسته به‌اندازه و آلیاژ در بازار متفاوت است.

آهن‌ آلات صنعتی پر کاربرد

در دنیای امروز، آهن‌آلات را در همه‌جا می‌بینیم و استفاده می‌کنیم. خیلی از موارد از ریل راه‌آهن گرفته تا پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری جهان مانند برج ایفل، با استفاده از آهن به‌عنوان یک مصالح سازه‌ای امکان‌پذیر شده‌اند. درواقع، انواع آهن‌آلات مانند ناودانی، میلگرد و... پایه و اساس جامعه مدرن ما را تشکیل می‌دهند. اما قیمت ناودانی و سایر این متریال به عوامل متعددی بستگی دارد.

آهن‌آلات صنعتی چیست؟

آهن‌آلات یکی از ضروری‌ترین مواد دنیای مدرن، در انواع و اشکال مختلف موجود هستند. این متریال از آلیاژ آهن و مقدار بسیار کمی کربن تشکیل شده‌اند. گاهی اوقات عناصر دیگری نیز برای ساخت آن‌ها به‌کار می‌رود. انواع این مصالح به‌دلیل استحکام کششی بالا و قیمت پایین، بخش مهمی هستند که در زیرساخت‌ها، ابزارها، کشتی‌ها، اتومبیل‌ها، ماشین‌آلات، لوازم‌خانگی و ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

آهن‌آلات با ایجاد تغییر ریزساختار با انجام عملیات حرارتی لازم و باتوجه‌به ویژگی موردنظر به روش‌های مختلف تولید و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع آهن‌آلات پرکاربرد

فقط یک نوع آهن‌آلات وجود ندارد. بسته به نیاز کاربردی، اشکال و درجه‌های مختلفی از این مصالح تولید می‌شوند. علاوه‌بر شکل آنها، عیار آهن به‌طور مستقیم بر خواص مکانیکی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین، گریدهای مختلف آهن‌آلات باید باتوجه‌به الزامات طراحی متفاوت انتخاب شوند.

 ۳ آهن‌آلات پرکاربرد صنعتی عبارتند از نبشی، میلگرد آجدار و ناودانی که در ادامه معرفی شده‌اند. قیمت ناودانی، نبشی و میله آجدار در بین مصالح پرکاربرد صنعتی مقرون‌به‌صرفه است.

نبشی

نبشی یکی از مهم‌ترین نوع آهن‌آلات صنعتی محسوب می‌شود که شکل L و زاویه ۹۰ درجه دارد. طول اضلاع "L" می‌تواند مساوی یا نابرابر باشند. نبشی‌های فولادی برای مصارف متعدد در صنایع مختلف کاربرد دارند. قاب‌بندی یکی از رایج‌ترین موارداستفاده از این نوع محصول است، اما از آن برای براکت‌ها، تریم، آرماتورها و بسیاری موارد دیگر نیز بهره گرفته می‌شود.

هرچه زاویه نبشی بزرگ‌تر باشد، وزن و فشار بیشتری را تحمل می‌کند. در داخل خانه یا محل کار خود، اشیای بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که حداقل یک قطعه نبشی در آنها وجود دارد. البته این میلگردهای نبشی از فولاد گالوانیزه ساخته نمی‌شوند، زیرا بیشتر برای مصارف تزیینی و نه برای نگه‌داشتن بارهای سازه‌ای کاربرد دارند. قیمت نبشی هم مانند قیمت ناودانی، بسته به آلیاژ تولید آن احتمال دارد متفاوت باشد.

ناودانی

ناودانی

ناودانی یکی از بخش‌های مهم از فولادهای سازه‌ای است که در ساخت ساختمان‌ها و تولیدات فولادی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود. این نوع آهن‌آلات به‌دلیل توانایی آن در ارائه استحکام و دوام بیشتر به پروژه‌های فولادی بسیار کاربرد دارد. از آن معمولا به‌عنوان ستون یا تکیه‌گاه تیرچه‌های کف مورداستفاده هستند و مشخصات باربری بسیار مطلوبی دارد.

ناودانی فولاد کربنی نورد گرم "C" محسوب می‌شود که با شبکه عمودی و گوشه‌های شعاع داخلی در فلنج‌های افقی بالا و پایین ساخته می‌شود. ناودانی از یک شبکه پهن و دو فلنج تشکیل شده است که می‌توانند موازی یا مخروطی باشند. استحکام و دوام فولاد، باعث بالارفتن کیفیت تولید ناودانی خواهد شد.

از استحکام ساختاری آن برای ساخت قاب‌ها و مهاربندهای ساختمانی و تکیه‌گاه انواع ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین استفاده می‌شود. ناودانی در صنعت ساختمان برای جذب صدا کاربرد دارد که با قرارگرفتن بین دو طرف دیوارهای گچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت ناودانی بسته به آلیاژهای مختلف و اندازه آن متفاوت خواهد بود.

ناودانی چگونه ساخته می‌شود؟

ناودانی سازه‌ای در نظر گرفته می‌شود که از فولاد نرم نورد گرم ساخته شده است. گوشه‌های داخلی آن اندازه مشخصی دارند. این سازه استحکام و دوام لازم را برای حفظ زوایای فولادی و پروژه‌های ساختمانی فراهم می‌کند. ناودانی معمولا پس از نوردگرم در معرض ساخت خطی اضافی قرار می‌گیرد.

این محصول پس از ساخت، روکش گالوانیزه می‌شوند تا در برابر خوردگی مقاومت داشته باشند. این نوع آهن‌آلات را می‌توان بر اساس مشخصات داده‌شده برش داد، سوراخ یا ماشین‌کاری کرد. آنها به‌راحتی جوش داده می‌شوند. از تکنیک همجوشی لیزری معمولا برای ایجاد ناودانی بزرگ استفاده خواهد شد.

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار

در کنار بررسی قیمت ناودانی، باید میلگردها را نیز موردمطالعه قرار دهید. میلگرد آجدار یک نوع فولاد با استحکام بالا تغییر شکل یافته است. این میلگردها با چرخش سرد کنترل‌شده میله‌های نورد گرم تولید می‌شوند. میلگردهای آجدار دارای دنده یا برآمدگی بر روی سطح خود هستند. میلگردهای فولادی آجدار در اندازه‌های مختلف با قطر 6 تا 50 میلی‌متر تولید می‌شوند.

این میلگردها معمولا به‌عنوان تقویت‌کننده در سازه‌های بتنی مانند ساختمان، پل، جاده، بتن پیش‌ساخته و غیره کاربرد دارند. قیمت میلگرد آجدار مانند دیگر انواع آهن‌آلات به فاکتورهای مختلفی بستگی خواهد داشت.

کاربردهای آهن‌آلات در صنایع مختلف

آهن‌آلات اولین انتخاب توسط معماران، طراحان، مهندسان، پیمانکاران و سازندگان هستند. به‌دلیل خواص  بسیار بادوام، مقاوم در برابر خوردگی، کششی و قیمت نسبتا پایین، در زمینه‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. قیمت ناودانی و سایر این محصولات دائما در نوسان است و تحت تاثیر جنبه‌های مختلفی قرار دارد. در ادامه صنایعی که بیشترین بهره را از این محصولات می‌برند معرفی کرده‌ایم:

ساخت‌وساز

آهن‌آلات کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان دارند. به‌طورکلی این محصولات در طراحی و ساخت مکان‌های صنعتی استفاده می‌شوند. این سازه‌ها نسبت مقاومت به وزن بالایی دارند که استفاده از آن را در ساخت سازه‌های عظیم مانند ساختمان‌ها، انبارها، پل‌ها، کارخانه‌ها و غیره بسیار عالی می‌کند.

هر ساله حدود 25 درصد از آهن‌آلات در ساخت‌وساز‌ها استفاده می‌شود. باتوجه‌به مناسب‌بودن قیمت ناودانی یا میلگرد، استفاده از آن‌ها نسبت به دیگر مصالح نیز بسیار ارجح‌تر است.

معدن

صنعت معدن کاربردهای زیادی از آهن‌آلات دارد. بیشتر اجزای زیرسازه معدن با استفاده از این محصولات تقویت می‌شوند. کلیه کارگاه‌ها، ادارات، بخش‌های سازه‌ای معادن مانند صفحه‌های معدنی، دیگ‌های بسترسیال و ساختمان‌ها با استفاده از آن‌ها ساخته می‌شوند.

حمل‌ونقل

آهن‌آلات برای تولید کامیون‌ها، گیربکس‌ها، قطارها، ریل‌ها و کشتی‌ها، زنجیر لنگر، زیرشاخه‌های هواپیما و اجزای موتور جت مورداستفاده قرار می‌گیرند. اکثر این وسایل حاوی مقدار قابل‌توجهی آهن هستند. این محصولات به‌دلیل خاصیت ارتجاعی، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام کششی، شکل‌پذیری، چکش‌خواری و مقرون‌به‌صرفه بودن مورد توجه هستند.

صنایع دریایی

اکثر وسایل نقلیه دریایی با استفاده از آهن‌آلات مختلف ساخته می‌شوند. زیردریایی‌ها، قایق‌ها، سوپر تانکرها، نردبان‌ها، کف‌پوش‌های فولادی و گریتینگ، پله‌ها و نمونه‌ای از بخش‌های ساخته‌شده از این محصولات هستند. آهن‌آلاتی همچون ناودانی و... می‌توانند در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنند. این ویژگی و مناسب‌بودن قیمت ناودانی و دیگر آهن‌آلات باعث می‌شود که آن‌ها در صنایع دریایی هدفمند شوند.

انرژی

آهن‌آلات کاربردهای زیادی در صنعت انرژی دارند. در بسیاری از ساختمان‌های صنعتی در منابع انرژی تجدیدپذیر و غیرقابل‌تجدید مانند برج‌های انتقال، خطوط لوله، توربین‌های بادی، آهنرباهای الکتریکی، هسته‌های ترانسفورماتور، چاه‌های نفت و گاز از این مصالح استفاده می‌شوند.

جمع‌بندی

آهن‌آلات در صنایع مختلف همچون معدن، انرژی، حمل‌ونقل و... کاربردهای مختلفی دارند. ناودانی، نبشی و میله آجدار 3 نوع آهن‌آلات پرمصرف صنعتی هستند. قیمت ناودانی و دیگر انواع این آهن‌آلات باتوجه‌به اندازه، آلیاژهای استفاده‌شده در تولید و... متفاوت خواهد بود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.