بیشتر از این ضرر نکنید!

از محتواهای آموزشی درست استفاده کنید

همواره پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به بازارهای مالی و انجام اولین معامله، دانش خود را درباره مباحث مالی، اصول سرمایه گذاری در بورس، انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری و… افزایش دهید. آموزش تحلیل بنیادی و آموزش تحلیل تکنیکال دو مورد از اساسی‌ترین آموزش‌های مورد نیاز برای داشتن یک تحلیل منطقی و درست از شرایط و روند هر سهم است. 

فراموش نکنید در این حوزه نیز مانند حوزه‌های دیگر، منابع آموزشی نامناسبی در بازار وجود دارد و از طریق آموزش اشتباه، مسیر سرمایه‌گذاری شما را منحرف خواهد کرد. آموزین، مرجع معتبر و مناسبی برای دریافت آموزش‌های بورسی است و می‌تواند در افزایش دانش شما نقش مهمی را ایفا کند. 

حد سود و ضرر را مشخص کنید

تحلیلگرانی که دانش و تجربه کافی برای بررسی بازار و انتخاب سهم مناسب را دارند، برای معاملات خود حد سود و حد ضرر مشخص کرده و به این ترتیب از سرمایه خود در مقابل ریزش‌های سنگین محافظت می‌کنند. در واقع افرادی که با دیدگاه کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت به بازار خرید و فروش سهام وارد می‌شوند، می‌توانند با تعیین حد سود برای خود، از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کنند. حد ضرر هم تعریف مشابهی با حد سود دارد؛ به‌عبارتی، ما حد ضرر را برای حفظ سرمایه و جلوگیری از کاهش آن در نظر می‌گیریم؛ برای مثال، فرض کنید سهامی را در مبلغ 2000 تومان خریداری کرده‌اید و با توجه به تحلیل‌های خود، قیمت 1800تومان را به‌عنوان حد ضرر برای این سرمایه‌گذاری مشخص می‌کنید. در صورت نزولی بودن قیمت سهم، با رسیدن قیمت به 1800 تومان، سهم را فروخته و به‌این‌ترتیب از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری خواهید کرد.

بهترین روش سرمایه گذاری را انتخاب کنید

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. شما می‌توانید براساس میزان ریسک‌پذیری، هدف و توقعی که از سرمایه‌گذاری دارید، بهترین روش را برای خود انتخاب کنید. برای مثال، یکی از روش‌های پرطرفدار سرمایه گذاری در بورس، خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت است. دارایی جمع‌آوری شده در این صندوق‌ها در اوراق مشارکت، اوراق با درآمد ثابت و… سرمایه‌گذاری شده و بازدهی مناسب و در عین حال مطمئنی را برای افراد به‌دنبال خواهد داشت.

صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی با بازدهی سالانه بیش از ۲۷.۲ درصد، انتخاب بسیار خوبی برای افرادی محتاط در سرمایه‌گذاری است. علاوه‌براین، صندوق لبخند برای افرادی که زمان، دانش و تجربه کافی برای خرید و فروش سهام را ندارند یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود؛ در واقع این نماد، حاشیه امن بورس برای افرادی است که به سود مطمئن و روزشمار بیش از سود بانکی، بدون مالیات و کاهش ریسک پرتفوی خود، اهمیت می‌دهند.  

تصورات نادرست را دور بریزید

علاوه بر اهمیت بالای دانش تحلیلی، لازم است با الگوهای اشتباه و سوگیری‌های غلط نیز آشنا شوید. یکی از تصورات نادرستی که در زمینه معاملات بورسی مطرح می‌شود، نگهداری یک سهم به دلیل بنیان قوی آن به مدت طولانی است. مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به این موضوع وارد کرد، نداشتن استراتژی مناسب فروش در آن است. فراموش نکنید که در یک استراتژی درست، موضوع فروش به اندازه خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مثال دیگری که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد، تصور دریافت سود بالا، به محض ورود به بورس است. در بهترین شرایط نیز نمی‌توان منکر نوسانات بازار شد. افرادی که به‌تازگی به این بازار وارد شده‌اند نباید توقع کسب بازدهی بالایی را در بدو ورود خود داشته باشند. 

ریسک بیش از حد ممنوع!

ریسک، جز جدانشدنی معاملات بورسی است و نمی‌توان منکر آن شد؛ از این رو، مدیریت ریسک اهمیت بالایی در زمینه سرمایه‌گذاری پیدا کرده و باعث می‌شود علاوه‌بر ثبت معاملات منطقی‌تر، شانس کسب بازدهی را افزایش دهید. 

اگر اهل ریسک هستید اما وقت و دانش کافی برای تحلیل بازار و بررسی روندها را ندارید، صندوق سهامی یک شانس عالی برای افزایش ارزش دارایی شماست. این صندوق‌ها ریسک بالاتری نسبت به صندوق درآمد ثابت داشته اما در مقابل بازدهی بالاتری را نیز برای خریدار به همراه خواهند داشت. به عنوان مثال صندوق سهامی سلام فارابی در 6 ماهه گذشته با رشد حدود 65 درصدی بازدهی خوبی را برای سهامداران خود به ثبت رسانده است. 

در نهایت فراموش نکنید که هر چقدر در مسیر سرمایه‌گذاری حرفه‌ای باشید، بازدهی بالاتری را کسب خواهید کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.