صندوق اهرمی؛ ابزار سرمایه گذاری در بازار صعودی

 در چند ماه اخیر بورس با روند صعودی دوباره به عنوان یک گزینه پرسود ذهن سرمایه‌گذاران را به خود درگیر کرده است. آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ تحلیلگران آینده بازار را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا با نگاهی دقیق‌تر، مهمترین علت رشد بازار در چند ماه اخیر را بررسی کنیم.

صعود بورس در ۱۴۰۲ به چه عواملی وابسته است؟

طی معاملات انجام شده در روز سه‌شنبه مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، شاخص کل بورس موفق شد پس از ۳۱ ماه از رکورد قبلی خود یعنی شاخص کل در سال ۹۹ پیشی بگیرد. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذارانی که پس از ریزش بازار، سرمایه خود را خارج کرده بودند، به رشد بورس (مشابه نیمه اول سال ۹۹) امیدوار شوند.

در حال حاضر دو حالت کلی برای آینده بازار بورس کشور می‌توان متصور بود:

شرایط صعودی:

مهم‌ترین محرک رشد بازار در ماه‌های اخیر، نرخ دلار آزاد در بازار بوده است. افزایش 80 درصدی قیمت دلار در بازار آزاد در ماه‌های آبان تا بهمن 1401 باعث شد تا شاخص کل بورس در ماه‌های اسفند و فروردین رشد قابل توجهی پیدا کند.

در صورتی که نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش قیمت مضاعف همراه شود و به محدوده 60 هزار تومان برسد، شاخص کل بورس با رشد خوبی همراه خواهد بود.

شرایط نزولی:

در حال حاضر قیمت دلار در محدوده 50 تا 55 هزار تومان است و نوسان دارد. در صورتی که به هر دلیلی قیمت دلار آزاد کاهش پیدا کند و به محدوده 40 هزار تومان بازگردد، بازار بورس با اصلاحی جزئی و مقطعی مواجه خواهد شد.

صندوق اهرمی؛ بهترین راه کسب سود در بازار صعودی

بعد از این که تا حدودی از صعود بازار اطمینان پیدا کردید، باید بهترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید تا به حداکثر سود ممکن برسید.

یکی از گزینه‌های مناسب و پربازده در شرایط صعودی بازار، استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی است.

در توضیح این سوال که صندوق اهرمی چیست میتوان گفت، این صندوق‌ها مانند صندوق‌های سهامی، بخش بزرگی از دارایی خود را به سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم آن‌ها اختصاص می‌دهند. نکته قابل توجه اینجا است که میزان بازدهی صندوق اهرمی با صندوق سهامی یکسان نیست. در واقع بازدهی و ریسک صندوق اهرمی بیشتر از بازدهی و ریسک صندوق سهامی است و به همین دلیل در شرایط صعودی بازار، سودی بیشتر از سایر صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران دارد.

واحدهای صندوق‌های اهرمی به دو نوع عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند. واحدهای عادی، بدون ریسک هستند و عملکردی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دارند. واحدهای ممتاز، پرریسک هستند.

برای درک میزان سود صندوق‌های اهرمی به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید صندوق اهرمی مورد نظر شما تضمین داده است که بین 20 تا 27 درصد سود به دارندگان واحدهای عادی پرداخت کند. در این شرایط اگر سود کل صندوق اهرمی به 10 درصد برسد واحدهای عادی که سود تضمین شده دارند، 20 درصد سود دریافت می‌کنند. این در حالی است که واحدهای ممتاز، سودی دریافت نمی‌کنند؛ چرا که اختلاف سود پرداختی و سود به دست آمده از فعالیت صندوق، از محل واحدهای ممتاز تامین می‌شود.

در صورتی که صندوق مورد نظر موفق شود به سودی 100 درصدی برسد، واحدهای عادی همان 27 درصد سود را دریافت می‌کنند. این در حالی است که واحدهای ممتاز سودی برابر با 173 درصد می‌گیرند. به عبارت بهتر مازاد سود به دست آمده (از واحدهای عادی)، به دارندگان واحدهای ممتاز پرداخت می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که در شرایط نزولی بورس، خاصیت اهرمی بودن صندوق می‌تواند منجر به زیان بیشتری شود.

در حال حاضر، دو صندوق اهرمی در بازار بورس کشور فعالیت دارند و در ماه‌های اخیر با روند صعودی، توجه سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. به زودی پذیره‌نویسی سومین صندوق اهرمی بازار نیز انجام خواهد شد که توسط کارگزاری آگاه مدیریت می‌شود.

راهکاری برای حفظ ارزش دارایی در بازار نزولی

اگر پیش‌بینی شما از شرایط بازار در سال ۱۴۰۲ نزولی است، باید صندوق‌های دیگر را انتخاب کنید. چرا که در بازار نزولی، سرمایه‌گذاران واحدهای ممتاز اهرمی، زیانی مضاعف را تجربه خواهند کرد. از جمله می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا اشاره کرد. دقت داشته باشید که مدیریت ریسک یکی از مهمترین مهارت‌های هر سرمایه‌گذار است. همیشه می‌توانید پرتفویی از صندوق‌های مختلف تشکیل دهید و درصد ریسک را با توجه به شرایط بازار، تنظیم کنید.

کلام آخر

برای تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری لازم است ابتدا شرایط بازار در آینده را پیش‌بینی کنید. چنانچه پیش‌بینی شما از بازار برای سال ۱۴۰۲ روندی صعودی است، بهترین راه برای کسب بیشترین میزان سود از بورس، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی است. چرا که می‌توانید با قدرت اهرم، سود بیشتری نسبت به دیگران کسب کنید.

در صورتی که بازار روندی نزولی داشته باشد، برای حفظ ارزش دارایی‌ها بهتر است سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا منتقل کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.