عدم آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی هزینه‌های سنگینی بر ما وارد می‌کند و باید در این خصوص یا از خدمات مشاوره مالیاتی حرفه ای استفاده کنیم و یا خودمان آموزش مالیات را در برنامه های جاری کسب و کارمان قرار دهیم.

 اگر یکی از این دو راه را انتخاب نکنیم، به احتمال خیلی زیاد، باید منتظر هزینه‌های به مراتب بیشتری از سوی سازمان امور مالیاتی باشیم. ما در مؤسسه آقای مالیات به منظور ارتقای سواد مالیاتی جامعه، تمامی محتوای آموزش مالیات رایگان را به صورت پرسش‌و‌پاسخ مالیاتی، آموزش قوانین مالیاتی، آموزش امور مالیاتی، ویدئو، پادکست مالیاتی و مقاله قرار داده ایم.

مالیات چیست؟

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که افراد یک ملت الزاماً و اجباراً باید به دولت پرداخت کنند تا آن دولت بتواند هزینه‌های جاری را تأمین نماید. مالیات در کشور ما پایه‌های مختلفی دارد؛ مثل: مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر املاک و مستغلات و غیره است.

آموزش مالیات به صورت تخصصی

در کشور ما به‌طور کلی 2 نوع مالیات وجود دارد:

مالیات های مستقیم

 یعنی مالیات‌هایی که دولت، مستقیماً و بدون واسطه از اشخاص وصول می‌نماید؛ مثل: مالیات عملکرد که به وسیله برگ تشخیص، مستقیماً از اشخاص حقوقی یا صاحبان مشاغل وصول می کند که خود، به 2 دسته زیر تقسیم می شوند:

 مالیات بر درآمد

در کشور، درآمدهای اشخاص در 4 حالت زیر، مشمول مالیات است:

الف) مالیات بر در املاک: درآمدهایی که اشخاص حقیقی یا حقوقی بابت واگذاری حقوق خود نست به املاک واقع در ایران کسب می نمایند، مشمول مالیات است؛ مثل: مالیات بر درآمد اجاره، مالیات نقل و انتقال، مالیات ساخت و فروش.

ب) مالیات بر درآمد مشاغل: هر درآمدی که اشخاص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل در کشور، تحصیل می کنند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می باشد.

ج) مالیات بر درآمد اتفاقی: درآمد اتفاقی، به درآمد نقدی یا غیر نقدی گفته می شود که معمولاً به‌صورت بلاعوض نصیب افراد می شود؛ مثلاً: جوایز نقدی یا غیر نقدی شرکت های خصوصی به افراد. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی: تمامی درآمدهایی که اشخاص حقوقی کسب می کنند، مشمول مالیات بوده و 25% از سود خود را بایستی به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.

یادگیری انواع مالیات در دوره های آموزشی مالیات

 مالیات بر دارایی

یعنی از دارایی اشخاص مالیات گرفته می شود که شامل:

مالیات بر ارث: اموال و دارایی هایی شخصی که در ایران فوت می کند، مشمول مالیات بر ارث می شود.

 حق تمبر: زمانی که شرکت ها ثبت می شوند (یا افزایش سرمایه می دهند)، تا 2 ماه فرصت دارند که نیم در هزار سرمایه ثبتی (یا افزایش یافته) را به عنوان حق تمبر پرداخت نمایند.

مالیات های غیر مستقیم

یعنی مالیات‌های که دولت، به‌صورت غیر مستقیم و با واسط از اشخاص وصول می نماید؛ مثل: مالیات بر ارزش افزوده که شامل 2 شاخه زیر می شود:

مالیات بر واردات: که گمرک متولی دریافت این نوع مالیات است و شامل:

مبالغی که در گمرک، از کالاهای وارداتی اخذ می‌شود، به موارد تقسیم می‌شود:

یکی حقوق و عوارض است که نوعی مالیات غیرمستقیم است و دیگری هزینه‌هاست که در مقابل انجام خدمت وصول می‌شود؛ مثل هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد و انبارداری.

حقوق و عوارض توسط گمرک وصول می‌شود، ولی هزینه‌ها توسط سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات، مثل: سازمان بنادر در بنادر، انبارهای عمومی در گمرکات داخلی و سازمان ملی استاندارد.

 حقوق ورودی که در بند (ح) ماده یک قانون امور گمرکی تعریف شده، شامل دو قسمت است:

1. حقوق گمرکی (که برای همه کالاها ۴ درصد است و توسط مجلس وضع شده است).

2. سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می‌شود.

البته مالیات‌ها و عوارض دیگر از جمله ۹ درصد از مالیات ارزش افزوده، ۴ درصد از کالاهای فرهنگی، یک درصد از مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی (حقوق ورودی) به عنوان عوارض هلال احمر نیز از واردات انواع کالاها و به تناسب نوع و حجم کالا دریافت می‌شود.

تعدادی از دانشجویان که به دنبال آموزش مالیات هستند.

مالیات بر مصرف و فروش: در این نوع مالیات، هر چه میزان مصرف و فروش بالاتر برود، میزان مالیات های پرداختی نیز بالاتر رفته و شامل 3 مورد زیر است:

1. فرآورده های نفتی که عمدتاً پتروشیمی ها درگیر آن هستند.

2. فروش دخانیات که در قوانین مختلف، تعرفه آن تغییر می کند.

3. مالیات بر ارزش افزوده که تقریباً همه مردم با آن درگیر هستند.

تا اینجا با کلیات مالیات آشنا شدیم ولی برای یادگیری سریع‌تر به شما پیشنهاد می کنیم از دوره های آموزشی آقای مالیات استفاده کنید. مؤسسه آوای رسای علم و دانش با برند تجاری آقای مالیات، اولین و تخصصی ترین مرکز مشاوره مالیاتی و آموزش در ایران بوده و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، نسبت به تولید محتواهای آموزشی رایگان، اقدام نموده است. لیست زیر، شامل محتواهای آموزشی رایگان در زمینه مالیات است:

1. پادکست آقای مالیات: فایل های صوتی رایگان با توضیح ساده مفاهیم.

2. نقشه راه یادگیری مالیات: فایل تصویری توضیحات جناب استاد فرشید رستگار در مورد چگونگی یادگیری مالیات

3. از من بپرس: آرشیو پاسخ به سؤالات مالیاتی مؤدیان

4. مالیات‌چی: آرشیو توضیح مسائل مختلف مالیاتی

5. محصولات آموزشی رایگان با موضوعات مختلف مالیاتی

اما اگر تصمیم دارید به‌صورت حرفه‌ای مالیات را یاد بگیرید، پیشنهاد ما، شرکت در دوره های آموزشی کارشناس مالیاتی و سپس مشاور مالیاتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره ها و دریافت مشاوره رایگان در این خصوص می توانید با شماره  09120415376 تماس بگیرید.

نحوه دسترسی به آموزش های رایگان مراجعه به سایت آقای مالیات به نشانی (mrtax.site)، ارسال عدد 1 به شماره 3000892300 و یا آدرس شبکه‌های اجتماعی آقای مالیات را که در زیر قرار دادیم دنبال کنید.

  • تلگرام: MrTax_podcast

  •  اینستاگرام: MrTaxco

  •  پیامرسان بله: mrtax_site

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.