با امضای دیجیتال نگران جعل امضا نباشید!

امضای دیجیتال، با افزایش تعاملات دیجیتالی مردم و کم‌رنگ شدن نقش قلم و کاغذ، به کمک تجارت الکترونیک آمد. با رشد فعالیت‌های اقتصادی و اداری آنلاین، وقت آن بود تا قوانین هم متناسب با این شرایط و برای افزایش امنیت این تعاملات، به روز‌رسانی شود.

جعل امضا، از رایج‌ترین مشکلات اسناد کاغذی در سال‌های گذشته بود که این مشکل در بستر اینترنت و فعالیت‌های آنلاین، خود را به صورت جعل هویت نشان می‌داد. در سال ۱۳۹۱ بود که امضای دیجیتال در ایران رسما به عنوان یک راهکار تایید اسناد و مدارک دیجیتالی مورد پذیرش قرار گرفت تا این تعاملات دیجیتالی را سر و سامان دهد.

اما این امضا دقیقا چیست و چطور کار می‌کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا سیر تا پیاز امضای دیجیتال را بررسی کنیم.

امضای دیجیتال چیست و چگونه کار میکند؟

امضای دیجیتال یک روش تایید هویت اسناد مبتنی بر الگوریتم‌های ریاضی است. درواقع این امضا، نوعی سیستم رمزگذاری می‌باشد. سیستم رمزگذاری امضای دیجیتال، با به کارگیری الگوریتم رمزنگاری نامتقارن تحت عنوان RSA ایجاد شده است و بر مبنای فناوری رمزگذاری زوج کلیدها کار می‌کند:

کلید خصوصی (قفل کننده مدرک، در اختیار کاربر) و کلید عمومی (باز کننده مدرک، در اختیار عموم).

هنگامی که شما گواهی امضای دیجیتال دریافت می‌کنید، کلیدهای خصوصی و عمومی تولید می‌شوند. کلید خصوصی روی تلفن هوشمند شما ذخیره شده و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد. کلید عمومی هم در سرورهای سازمان‌هایی قرار می‌گیرد که قرار است امضای شما را تایید کند (اختصارا به این سازمان‌ها CA گفته می‌شود).

زمانی که شما می‌خواهید مدرکی را امضا کنید، بستر امضا، کلید عمومی را از CA فراخوانی می‌کند و با کلید خصوصی روی تلفن‌هوشمند تطبیق می‌دهد. در صورتی که تطبیق موفقیت‌آمیز بود، سامانه اجازه امضای سند را خواهد داد.

ویژگی‌هایی که امنیت امضای دیجیتال را ارتقا می‌دهند

برخی از ویژگی‌های امضای دیجیتال مانند صرفه‌جویی در زمان یا میزان استفاده از کاغذ بسیار واضح است. در اینجا قصد داریم شما را با ویژگی‌هایی آشنا کنیم که این امضا را به یک روش بسیار امن و قابل اتکا برای تایید اسناد و مدارک دیجیتالی تبدیل کرده است.

انکار ناپذیر بودن

در فرم‌ها و قراردادهایی که نیاز به قلم و کاغذ دارند و به شیوه سنتی عقد می‌شوند، ممکن است یکی از طرفین به هر دلیلی پا پس بکشد و زیر بار مسئولیت امضایی که ثبت کرده است نرود.

امضای دیجیتال نقش یک سند رسمی و معتبر را ایفا می‌کند و از آنجا که هر شخص امضای دیجیتال منحصر به فرد خود را دارد، امکان انکار کردن سند امضا شده وجود ندارد. گواهی امضای دیجیتال هر فرد، شناسه اوست.

احراز هویت افراد دخیل

تمامی افرادی که از سامانه امضای دیجیتال استفاده می‌کنند باید احراز هویت شده باشند، بنابراین هویت تمامی افرادی که امضای دیجیتال انجام می‌دهند شفاف و مشخص است و امکان جعل وجود ندارد.

بانک‌ها و بسیاری از ارگان‌های دولتی که قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند، به سبب همین احراز هویت، در فرآیندهای حساسی مانند افتتاح حساب آنلاین، امضای قراردادها، صدور جواز کسب و... با اطمینان خاطر از این امضا استفاده می‌شود.

درواقع این امضا مسیر رسیدن به بانکداری الکترونیک که در راستای رسیدن به دولت الکترونیک است را بسیار هموار کرده است.

امضای دیجیتال نیازمند احراز هویت

تضمین صحت داده‌ها 

اگر محتوای سند دیجیتالی که توسط این امضا تایید شده است، دستکاری شده و دچار تغییر شود، این تغییر به راحتی قابل تشخیص و پیگیری می‌باشد. به عبارت دیگر، تغییر دادن محتوای سند اعتبار امضای آن را زیر سوال می‌برد.

این ویژگی امضای دیجیتال به راحتی جلوی دستکاری متن قراردادها و اسناد را می‌گیرد؛ اتفاقی که در بسیاری از قراردادهای کاغذی و غیردیجیتال رخ می‌دهد. به این ترتیب از مشکلات حقوقی و گرفتاری‌های قضایی احتمالی پیشگیری می‌شود.

امضای دیجیتال فراشناسا آماده ارائه به کسب و کارها

اگر در سازمان، اداره یا بیزینس خود، فرآیندهایی دارید که به امضا نیاز دارند، می‌توانید از سرویس امضای دیجیتال فراشناسا استفاده کنید. این سرویس جایگزین کاغذبازی‌های اداری شده و مشتریان شما می‌توانند فرآیند امضای قراردادها و... از راه دور و به صورت آنلاین و کاملا معتبر انجام دهند.

این سرویس به دو صورت زیرساخت SDK  و اپلیکیشن قابل ارائه است. نکته مهم اینجاست که بدون داشتن هیچ‌گونه زیرساخت خاصی مانند سایت یا اپلیکیشن، می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

فراشناسا عضوی از خانواده پارت بوده و با پشتوانه هوش مصنوعی پارت، سرویس های احراز هویت آنلاین و امضای دیجیتال را به سازمان‌ها، ادارات و کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت سرویس، می‌توانید به farashenasa.ir مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.