درخت بادام بومی جنوب غربی آسیا بوده و کشور ایران نیز یکی از مناطق مهم برای رشد این درخت محسوب می‌شود، چیزی که باعث جذابیت درخت بادام در بین کشاورزان شده است، سازگاری آن با هر اقلیم و آب و هوایی از به‌طوری‌که در اقلیم مدیترانه‌ای تا کوهستانی و خشک بیابانی به راحتی رشد کرده و بازدهی بالایی از خود نشان می‌دهد.

تمامی مصرف کنندگان میوه بادام را به دو صورت می‌شناسند، بادام شیرین و بادام تلخ از نظر متخصصین بادام تلخ به عنوان یک داروی گیاهی بوده و منبع غنی ویتامین، املاح معدنی و مواد مغذی است، ولی از بادام شیرین برای تهیه آجیل استفاده می‌کنند، یک میوه خشک لوکس بوده به صورت خام، برشته و یا بو داده شده آن را مصرف می‌کنند.

 البته مصرف بادام در کشورها فرق می‌کند معمولاً در قاره اروپا از بادام برای تهیه شیرینی و در قاره آسیا از بادام برای تهیه غذا‌های متنوع استفاده می‌شود، ارتفاع درخت بادام بین ۳ تا ۵ متر بوده و به خاطر گل‌های زیبایی که دارد معروف شده، البته قابل ذکر است گل درخت بادام نیز قابل خوردن است.

 تفاوت بین بادام شیرین و بادام تلخ

در جهان بیشتر از ۱۰۰ نوع بادام وجود دارد برخی از درختان بادام در کوهستان و دشت‌ها به صورت خودرو رشد می‌کند، بدون اینکه کشاورز و یا باغداری مراقب آنها بوده و به کود و آبدهی آنها رسیدگی کند، به این نوع بادام بادام خودرو و وحشی می‌گویند که جزو محصولات ارگانیک محسوب می‌شود، این نوع بادام چندین ویژگی بارز دارد که عبارتند از:

  •   اندازه بادام وحشی و خودرو کوچکتر بادام‌های باغی و اصلاح شده است.

  •  مزه بادام وحشی تلخ بوده و معمولاً آنرا با نام بادام تلخ می‌شناسیم.

  •  تحقیقات نشان داده است میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام تلخ بیشتر از بادام شیرین بپده و خاصیت ضد سرطانی بیشتری دارد.

  • پوست بادام تلخ کلفت تر بوده و شکستن آن سخت است در حالی که امروزه بیشتر نهال‌های بادام شیرین که به صورت اصلاح شده تولید می‌شوند دارای پوست کاغذی هستند.

برای اطلاعات بیش‌تر و خرید نهال [bartarnahal] به سایت‌های معتبر مراجعه کنید.

فرق بین باغات قدیمی درخت بادام با باغات تجاری و مدرن

چند دهه گذشته جهش بسیار عمیقی در کشت و احداث باغات بادام، گردو و میوه در کشور ایران ایجاد شده است، به طوری که شما می‌توانید باغ‌های این کشور را به دو دسته باغات قدیمی و باغات تجاری و نوین دسته‌بندی کنید، متاسفانه برخی از کشاورزان هنوز خود را با اصول و قواعد نوین گیاهپزشکی وقف ندادند.

 درعوض برخی از سرمایه گذاران و کشاورزان هستند که با آگاهی‌های لازم به احداث باغات جدید یا اصلاح و بازسازی باغات قدیمی پرداخته‌اند تا بتواند به یک درآمد مناسب و ثابت برسند، شما با ورود به یک باغ به راحتی می‌توانید باغ تجاری و نوین را از باغات قدیمی و فرسوده تشخیص دهید، مهم‌ترین ویژگی آنها عبارتند از:

  • باغات بادام قدیمی معمولاً کوچک بودند و در حد جوابدهی به یک خانواده چند نفره کشت می‌شد، در حالی که باغ‌های مدرن و تجاری دارای متراژهای طولانی هستند تا کشاورز با برداشت محصول آنها به یک درآمد مناسب دست پیدا کنند.

  • از مهم‌ترین تفاوت آنها می‌توان به رقم گرده افشان باغ اشاره کرد، شاید در گذشته میزان باردهی درخت بادام برای کشاورز مهم نبود ولی امروزه کشاورزان جهت افزایش باردهی درخت بادام در باغ خود از رقم گرده افشان کردی و کاملا سازگار استفاده می‌کنند.

  • از دیگر مولفه‌هایی که باعث شناساندن باغ گردوی تجاری از باغ معمولی می‌شود، می‌توان به میزان باردهی درختان اشاره کرد، درخت بادام اصلاح شده و پیوندی که در باغات سودده کاشته می‌شود معمولاً دو برابر درختان بذری و سنتی محصول بادام درجه یک و با کیفیت تولید می‌کند.

  • استفاده از تجهیزات مدرن کشاورزی جایگزین کردن آنها با نیروی انسانی در باغات بادام، امروزه مدیران باغ‌های صنعتی و تجاری برای جلوگیری از اتلاف زمان و انرژی زیر به جای استفاده از نیروی انسانی از تجهیزات و مکانیسم‌های خاصی استفاده می‌کنند.

استفاده از تکنولوژی و ماشین‌های صنعتی در کاشت باغ‌های وسیع بادام بسیار به کمک کشاورزان آمده است و مانع از اتلاف وقت و انرژی آن‌ها شده، از این رو بیشتر مهندسین و کارشناسان گیاه پزشکی سعی می‌کنند تمامی تجهیزات و دستگاه‌هایی که در عمل کاشت، داشت و برداشت نهال بادام موثر است را یادآوری کنند.

آشنایی با نهال بادام اصلاح شده و پیوندی

درختان بادام که توسط نهالستان‌های تولید کننده به صورت اصلاح‌شده و پیوندی تولید و به بازار عرضه شده اند دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی هستند، همین ویژگی باعث متمایز شدن آنها از نهال بادام سنتی شده است، متخصصین گیاه پزشکی با تغییر دادن ژنوم‌های نهال بادام ( نهال-بادام/bartarnahal.ir  ) سعی کرده‌اند ژن‌های معیوب نهال را نابود در عوض ژن‌های مثبت و تاثیرگذار نهال بادام را ارتقا ببخشند، همین امر باعث شده تا:

  • میزان مقاومت نهال بادام را در برابر انواع بیماری‌ها خشکسالی و رطوبت افزایش دهد.

  • باردهی آن را حداقل یک و نیم تا دو برابر افزایش دهد.

  • وزن میوه بادام تولیدی افزایش پیدا کند.

  • هسته میوه بادام تولیدی بزرگ تر و پوسته آن نازک‌تر شود.

  • طول عمر اقتصادی محاله دادم افزایش پیدا کند.

خرید نهال گردو

به همان اندازه که مسئولین نهالستان‌های تولید کننده بر روی نهال بادام اصلاح شده کار کردند از آن بیشتر به دنبال تولید نهال ژنوتیپ و پیوندی هستند تا کار کشاورزان و سرمایه‌گذاران را برای تولید ملی گردو را راحت‌تر کنند، آنها با خرید نهال گردو اصلاح شده می‌توانند میزان درآمد سالانه خود را تا دو برابر افزایش بدهند، برای اطلاعات بیشتر و خرید ن توصیه می‌شود که به لینک ثبت شده وارد شوید یا با شماره تلفن‌های درج شده در ارتباط باشید.

منبع : https://www.plantsguru.com/almond-plant

کلام آخر

امروزه سرمایه گذاری بر روی صنعت کشاورزی مخصوصاً کاشت نهال گردو و نهال بادام یک سرمایه‌گذاری کاملاً مطمئن و ایمن شناخته شده و بیشتر اقتصاددانان کشور بر روی آن تاکید دارند، شما برای احداث باغ بادام و خرید نهال بادام می‌توانید از مهندسین کشاورزی نهالستان معتبر و شناخته شده مانند برتر نهال کمک بگیرید.

نهالستان‌ معتبر برتر نهال که قدمت دیرینه در تولید و عرضه نهال گردو و بادام دارند، شرایط خاص و ویژه‌ای برای کشاورزان در نظر گرفته‌اند، از مهم‌ترین آنها می‌توان به 

  • فروش نهال بادام به صورت تضمینی و ارائه کارت گارانتی 

  • ارائه خدمات و مشاوره پس از فروش به صورت رایگان

اشاره کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر و علمی در مورد خرید نهال بادام و احداث باغستان بادام به شما توصیه می‌کنیم از درگاه‌های زیر برای ارتباط با ما استفاده کنید.

تماس با برتر نهال: 09144501003

تماس با پالیز نهال: 09144501008

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.