اگر آگاه سازی‌های لازم در این زمینه انجام شود، کشاورزان بیشترین مشتاق راه‌اندازی باغات میوه مخصوصاً باغ خشکبار و باغ گردو خواهند بود، ما در این این مقاله سعی می‌کنیم شرایط ویژه و فرصت هایی که با احداث باغ گردو به دست می‌آورید را به شما توضیح دهیم.

دلایل سرمایه گذاری بر روی احداث باغ گردو

از لحاظ اقلیمی کشور ایران یک کشور چهار فصل بوده و دارای منابع نامحدود برای راه اندازی انواع باغات میوه و گردو است، البته در این مورد به خصوص نباید تنها به اقلیم گوناگون کشور ایران اشاره کنیم، بلکه نیاز روز افزون بازار داخلی همچنین صادرات پررنگ میوه گردو به کشورهای اطراف باعث شده تا هر کشاورزی در مرحله اول نسبت به احداث باغ گردو وسوسه شود.

موقعیت استراتژیک کشور ایران در منطقه و همجوار بودن با کشورهای مصرف کننده باعث شده تا جایگاه بسیار مناسبی در تولید و صادرات میوه گردو به دست بیاورند، البته نباید فراموش کنیم نهال بومی کشور ایران و اندازه آن با کیفیت و مرغوب است که در کل دنیا نهال گردوی ایران و یا نهال گردو انگلیس بسیار معروف بوده و کشورهای زیادی به دنبال احداث باغ آن هستند، تنوع فراوانی که در نژاد گردو وجود دارد باعث شده تا 

  • نژاد زود گل نهال گردو

  • نژاد میان گل نهال گردو

  • نژاد دیرگل نهال گردو

 در مناطق مختلف از ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا به راحتی کاشته شده و باغدار برای نگهداری و مراقبت از آن‌ها دچار هیچ دغدغه و مشکلی نشود، قابل ذکر است در دو دهه گذشته نژادهای اصلاح شده گردو بر پایه ژنوتیپ نیز وارد بازار شده و باروری آنها تا چند برابر افزایش پیدا کرده است.

تاثیر تولید گردو صادراتی در تولید ملی

با توجه به اینکه شرایط تحریم‌ها باعث شده تا صادرات نفت کشور ایران تحت تاثیر قرار بگیرد، همچنین نوسانات ارزی کسب و کار بسیاری از تاجران و صادر کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است، سرمایه‌گذاری بر روی تولید محصولات کشاورزی مخصوصاً میوه گردو برای سرمایه گذاران به صورت تضمینی عمل می‌کند.

امروزه کشور ایران در پنج رتبه اول تولید میوه گردو و صادر کننده آن به کل بازار جهان قرار گرفته است، پس مسئولین کشور به دنبال حمایت از باغداران و سرمایه گذارانی هستند تا با تولید گردوی مرغوب و صادراتی کمک بزرگی به تولید ملی و تثبیت جایگاه جهانی کشور ایران می‌کند، در واقع صادرات میوه گردو یکی از مهمترین صادرات غیر نفتی کشور ایران محسوب می‌شود.

منظور ما از توضیح دادن این مطالب این است، کشاورزان مطمئن باشند با راه اندازی پروژه تولید گردوی درجه یک حتماً تا آخرین عدد میوه گردو آنها فروخته می‌شود، به طوری که حتی مجبور به انبار کردن میوه گردو نخواهند شد، ولی زمانی این مسئله امکان‌پذیر است بهترین نهال گردو ( bartarnahal.ir/walnut-seedlings ) را خریداری و در باغ خود کشت کنند.

توسعه باغات گردو در کشور ایران

طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شده است چندین دلیل باعث توسعه باغات گردو در کشور ایران شده است، اشتیاق کشاورزان ایرانی برای خرید نهال گردو و احداث باغ آن با تصویر نهال گردو ژنوتیپ چند برابر شده است:

  • تولید چند برابری باغات گردو با کاشت نهال گردو ژنوتیپ و تامین امنیت غذایی جامعه   

  • رسیدن خودکفایی کشاورزان ایرانی برای تهیه انواع نهال داخلی و وارداتی به صورت اصلاح شده و ژنوتیپ از نهالستان‌های معتبر و تولید کننده کشور

  • راه اندازی باغات گردو در کشور ایران یعنی اشتغال زاییدر نواحی روستایی و دورافتاده برای جوانان و فقر زدایی

  • تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد فروش نهال گردو ژنوتیپ از محیط زیست محافظت بیشتری می‌کند چون سیستم دفاعی این درخت در برابر بیماری و آفات بسیار قوی بوده بنابراین باغبان در طول سال از نهاده های کمتری استفاده می‌کند.

  • محافظت از ذخایر آبی با تهیه انواع نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده، نیاز آبی نهال گردو اصلاح شده بسیار کمتر از نیاز آبی باغات گردو سنتی و بذری است.             

منبع : https://www.burntridgenursery.com/English-Walnut-Trees/products/۵۵        

سازگاری نهال گردو با محیط زیست اطراف باغ

قبل از کاشت نهال گردو بهتر است اطلاعات جامع و دقیق در مورد محیط زیست باغ خود به دست بیاورید و بر اساس آن بتوانید نهال گردوی سازگار را شناسایی و باغ آن را احداث کنید، از نظر متخصصین برای مناطق سردسیری و ارتفاعات بهترین نهال گردو نژاد دیرگل است، چون گلدهی و شکوفایی آن ها در پایان ماه فروردین آغاز می‌شود بنابراین از سرمای بهاره در امان هستند.

ولی برای مناطق گرمسیری بهتر است نژاد زود گل را انتخاب کنید، چون نیاز سرمایی این نژاد کمتر بوده، همچنین در برابر آفات مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد، نهال گردو گرمسیری نیاز آبی کمتری داشته باغدار با کمترین آبیاری می تواند باغ پربار داشته باشد.

مهمترین مشکلی که امروزه با تولید نهال ژنوتیپ بر طرف شده است، می ‌وان به مناطق شرجی و ارتفاعات بالاتر از ۱۷۰۰ متر اشاره کرد، در گذشته احداث باغ گردو در این مناطق کاملاً غیر ممکن بود، ولی امروزه با تهیه نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ می‌توانید، در ارتفاعات بالاتر از ۱۷۰۰ متر و همچنین مناطق ساحلی باغ پربار گردو را راه اندازی کنید.

با انواع نهال گردو آشنا شوید

بیشتر از ۴۰ نوع نهال گردو داخلی و خارجی در نهالستان‌های کشور به فروش می‌رسد و هر کدام شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد، ما در اینجا تنها چند مورد که پرفروش هستند را معرفی میکنیم:

  • نهال گردو پالیز ژنوتیپ ۹ 

  • نهال گردو پیوندی چندلر

  •  نهال گردو پیوندی فرانکت

  •  نهال گردو پیوندی فرنور

  •  نهال گردو پیوندی پدرو

 کلام آخر

با توجه به پتانسیل بالای زمین و اراضی دکشور ایران، وحود نهالستان‌های تولید کننده، تولید انواع نهال گردو ژنوتیپ با به روز ترین متد کشاورزی، باید گفت و امروزه باغداران و سرمایه گذاران نباید فرصت راه‌اندازی باغ گردو را حتی برای یکسال از دست بدهند، تولید گردو در کشور ما بسیار ارزشمند است.

از شهر های مهم که دارای زمین های گردوی زیادی است می توان به تهران اشاره کرد که می توانید برای خرید نهال گردو تهران ( https://bartarnahal.ir/walnut-seedling-tehran ) سفارش خود را ثبت کنید یا با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.

برای تهیه نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ، همچنین استعلام قیمت نهال گردو کافی است به سایت اینترنتی مراکز معتبر مانند سایت برتر نهال مراجعه کرده و با کارشناس نهالستان مستقیماً در ارتباط باشید، کارشناسان و متخصصین فروش اطلاعات لازم است را برای شما ارائه می‌دهند.

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.