به‌صورت کلی دانشگاه‌های آلمان به دو مدل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی طبقه‌بندی می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی آلمان به نحوی است که برای تحصیل در آن نیاز است تا پیش‌نیازهای خاصی داشته باشید. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و در صورت داشتن شرایط تحصیل پزشکی در آلمان، می‌توانید به‌صورت رایگان در این دانشگاه‌ها تحصیل کنید.در همین راستا در ادامه قصد داریم تا شما را با شرایط و هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های آلمان آشنا کرده و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

شرایط و هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آلمان

میانگین شهریه در دانشگاه‌های خصوصی در آلمان

 همان‌طوری که بیان کردیم، اگر برای تحصیل به سراغ دانشگاه‌های دولتی بروید، هزینه‌های تحصیل شما رایگان می‌شود. از سوی دیگر اما اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را دارید، باید شهریه تحصیل خود را پرداخت کنید. به منظور بررسی میانگین شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور آلمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Bard College Berlin

28700 یورو

دانشگاه علمی کاربردی CODE

9800 یورو

EBC Hochschule

10000 یورو

Friedensau Adventist

3500 یورو

GISMA Business School

20000 یورو

Hertie School of Governance

32500 یورو

Munich Business School

24000 یورو

SRH Hochschule Berlin

10000 یورو

WHU – Otto Beisheim School of Management

15000 یورو

 University of Applied Sciences Europe

1400 یورو

البته برخی از دانشگاه‌های دولتی باندهایی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. در صورتی که شرایط تحصیل پزشکی در کشور آلمان را دارید و جز دانشجویان نخبه هستید، می‌توانید از این فاندها برای کاهش شهریه تحصیل استفاده کنید. به منظور تحصیل در آلمان میرداماد به‌عنوان برترین یکی از برترین مجموعه‌های فعال در حوزه مهاجرت از ابتدا تا انتها در کنار دانشجویان است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان

اگر چه شما می‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهید، با این حال هزینه‌های زندگی در این کشور اجتناب‌ناپذیر است. با توجه به شهری که دانشگاه شما در آن وجود دارد، هزینه زندگی شما به پارامترهای مختلفی وابسته است. به‌عنوان‌مثال در شهرهای بزرگ کشور آلمان نظیر برلین، فرانکفورت یا دوسلدورف نیاز است تا ماهانه 900 تا 1400 یورو پرداخت کنید.

از سوی دیگر هزینه‌های زندگی در شهر مونیخ بسیار بالاتر از سایر شهرها بوده و شما باید ماهانه 12000 یورو در این شهر زندگی کنید. از سوی دیگر شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های زندگی خود، در شهرهای کوچک‌تر زندگی کنید. فرایبورگ، لایپزیگ یا هانوفر از جمله شهرهای کوچک است که هزینه زندگی در آن‌ها ماهانه 750 تا 1100 یورو است. اگر بخواهیم به‌صورت جزئی، شما را با هزینه‌های زندگی ماهانه در کشور آلمان آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرد و خوراک

168 یورو

پوشاک

42 یورو

حمل‌ونقل

94 یورو

هزینه تلفن، اینترنت، تلویزیون

30 یورو

خرید لوازم تحصیل

20 یورو

فعالیت‌های تفریحی

60 یورو

 

در کنار این هزینه‌ها، نیاز است تا مبالغی را برای صدور ویزا و کارهای اداری پرداخت کنید. به منظور بررسی هزینه‌های مربوط به کارهای اداری باید گفت که شما باید 75 یورو برای صدور ویزای تحصیلی آلمان پرداخت کنید. همچنین شما باید مبلغ 80 یورو را ماهانه برای دریافت بیمه سلامت پرداخت کنید. لازم به ذکر است که دانشجویان باید سالانه 110 یورو را بابت مجوز اقامت خود در آلمان پرداخت کنند.

برای تحصیل در آلمان نیاز است تا هزینه‌های جانبی تحصیل را در نظر بگیرید.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی در آلمان

هزینه‌های تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه‌های آلمان متفاوت است. به‌عنوان‌مثال اگر شرایط تحصیل رشته پزشکی در آلمان را داشته باشید، با توجه به خاص بودن رشته پزشکی، نیاز است تا مبلغ بالایی را برای تحصیل پرداخت کنید. به منظور بررسی هزینه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی در آلمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

اگر چه هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی رایگان است، البته نیاز است تا در هر ترم برای ثبت‌نام 250 یورو پرداخت کنید. این در حالی است که اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را داشته باشید، نیاز است تا مبالغ بیشتری پرداخت کنید.

دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی به منظور تأمین بودجه خود از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند. این شهریه می‌تواند بیش از 20.000 یورو در سال باشد. از سوی دیگر فارغ از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، نیاز است تا مبلغی را برای خرید بلیت ترم Semesterticket پرداخت کنید. با استفاده از این بلیت هزینه‌های حمل‌ونقل شما کاهش پیدا می‌کند.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

اگر قصد تحصیل در مقطع ارشد را در کشور آلمان دارید، نیاز است تا به چند نکته مهم توجه کنید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به نوع دانشگاه شما و نحوه ورود شما به دانشگاه وابسته است. اگر به‌صورت پیوسته وارد مقطع ارشد شوید و در دانشگاه‌های دولتی آلمان تحصیل کنید، هزینه‌های تحصیل شما رایگان خواهد بود. البته نیاز است تا  هزینه کمی برای ثبت‌نام در هر ترم پرداخت کنید.

از سوی دیگر اگر به‌صورت ناپیوسته وارد مقطع کارشناسی ارشد شوید، نیاز است تا شهریه سالانه پرداخت کنید. در صورتی که در دانشگاه‌های دولتی به‌صورت ناپیوسته تحصیل کنید، باید سالانه 20 هزار یورو پرداخت کنید. این در حالی است که اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را دارید، باید سالانه 30 هزار یورو پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

یکی از ویژگی‌های خاص کشور آلمان این است که شهریه مقاطع دکتری در تمام دانشگاه‌های این کشور، برای 6 ترم رایگان است. البته باید به این موضوع توجه کنید که دانشجویان دکتری باید در هر ترم برای ثبت‌نام ترم 250 یورو پرداخت کنند.

مشاور مهاجرت تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان

ما در مؤسسه میرداماد در کنار شما هستیم تا با توجه به شرایط و پیش‌نیازهایی که دارید، بتوانید بهترین دانشگاه را در کشور آلمان انتخاب کنید. همچنین تلاش ما این است که در کنار انتخاب بهترین دانشگاه برای شما، هزینه‌های تحصیل شما را کاهش دهد. همچنین در صورتی که سؤال خاصی در مورد تحصیل در آلمان دارید، ما در مجموعه میرداماد به ابهامات و سؤالات شما پاسخ می‌دهیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.