تاثیر هنر و هنرمندان بر جذب و تثبیت گردشگر در دهکده گنجنامه

هنر و هنرمندان در اقصی‌نقاط جهان و در دوره‌های مختلف تاریخی دارای شان و شوکتی بوده‌اند که با هم در یک رتبه قرار نمی‌گیرند. اما می‌شود در یک بررسی سطحی تاریخی، به این رسید که هر جا هنر و هنرمند وارد کارزار زندگی اجتماعی مردم شده، همسویی فرهنگی بیشتری بین مردم شکل گرفته است.

برای مثال، اگر «لئوناردو داوینچی» نقاشی دیواری «شام آخر» را برای سفره خانهٔ کلیسای «سانتاماریا» در میلان نقاشی نمی‌کرد، غیر از قدمت بنای مورد اشاره، چه زیبایی‌های دیگری در آن بنا وجود داشت که مردم تا امروز با آن زندگی کنند؟ یا اینکه آیا زیبایی «کلیسای سیستین» به خاطر چیزی غیر از تلاش هنرمندان عصر رنسانس، بزرگانی چون «میکل‌آنژ»، «پیترو پروجینو»، «پینتوروچیو»، «ساندرو بوتیچلی» و ... است که شهرتی دیگرگونه پیدا کرده است.

در میان آثار وطنی هم بسیاری از نمونه‌ها در عصر، سامانی، ایلخانی، تیموری، صفوی و را .... می‌توان نام برد که تاثیر هنر و هنرمندان در برهه‌هایی از تاریخ، امروز گردشگری را در آن مناطق رونق داده است. با اطلاع از تاثیر موزه‌ها، آثار هنری و ... مقدمه عنوان شده آغازی بود بر طرح موضوع تاثیر هنرمندان، بر رونق گردشگری و ایجاد فرهنگسازی در مناطق نمونه گردشگری و دهکده‌های تفریحی و توریستی با تمرکز بر شهر همدان و منطقه گردشگری گنجنامه.

IMG_5082

هنرمندان همدان مانند باقی استان‌ها در رشته‌های مختلف هنری در حال فعالیت هستند، از موسیقی و تئاتر و سینما، تا هنرهای تجسمی اعم از نقاشی و خط و مجسمه‌سازی و ... . همدان شاعران و داستان‌نویسان به‌نامی هم دارد؛ حالا نقش این افراد در توسعه گردشگری از طرفی و بالابردن مخاطب خود و ارتقاء سطح فرهنگی استان در این مسیر چگونه بوده و می‌تواند باشد؟

آیا هنر و هنرمندان همدان، می‌توانند جریان‌هایی را ایجاد کنند که هم برای آن‌ها در حوزه اقتصاد هنر عوایدی داشته باشد و هم گردشگر به آن به عنوان یک جریان جذاب نگاه کند، نمونه‌هایی که در کردستان و برخی مناطق خراسان جنوبی در حوزه موسیقی ایجاد شده است، حتما الان از سوال خواهید کرد که مگر چقدر دولت حمایت کرده یا کدام زیرساخت برای این کار مهیا بوده است؟ و آیا بخش خصوصی در این حوزه توانسته جای خالی دولت را پر کند؟!

j002

حالا امروز بخش خصوصی برای این کار فعال شده است. برای مثال، دهکده تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان یک مرکزی که با رویکرد گردشگری نزدیک به 2 دهه در حال فعالیت است وارد این موضوع شده و می‌تواند با استفاده از کنشگرهای فرهنگی و هنری، هم جایگاه اجتماعی خود را ارتقاء بخشد و هم شرایطی را برای اقتصادهنرمندان و بالا بردن مخاطب آن‌ها ایجاد کند، به گونه‌ای که برای هر دو طرف، چشم‌انداز روشن و مطلوبی قابل تصور باشد.

امروز این مرکز گردشگری، برای گردشگر، امکان اقامت در کلبه‌های سنگی، ویلاهای کوهستانی، امکان تفریح و بازدید از دامنه الوند و دشت میشان با استفاده از تله‌کابین، امکان بازی، سرگرمی و ورزش در بانجی جامپینگ، غار آکواریوم، دیواره سنگ‌نوردی و ... را فراهم کرده است، اما غیر از اینکه این یک کارآفرینی محسوب می‌شود و سهمی هم در رونق اقتصادی استان و شهر دارد، باید توجه داشت که همسو با این کار اقتصادی و گردشگری، سویه فرهنگی آن هم باید تقویت شود.

در واقع پیوست‌های فرهنگی که در برخی پروژه‌ها از آن نام می‌برند، در اینجا هم باید به صورت ملموس‌تری مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، در آن فضا که حدود ۱۸۰۰۰ متر زیربنای مسقف تعریف شده است، یک گالری برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری در حوزه عکس، نقاشی، خوشنویسی و ...، یک سالن اجرای موسیقی و تئاتر و ... می‌تواند تصویر تازه‌ای از دهکده تفریحی توریستی گنجنامه در جامعه فرهنگی – هنری استان همدان به عنوان یک بخش خصوصی ایجاد کند.

هنرمندان با حضورشان، ارزش‌آفرینی مجددی برای آن منطقه توریستی – تاریخی ایجاد خواهند کرد که بر نگاه جامعه پیرامونی بسیار موثر است. تمام بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و مناطق گردشگری و ... اگر نتوانند جامعه پیرامون خود را با خود همراه کنند و بخشی از منافع آن‌ها را در مجموعه مورد نظر قرار دهند، عقوبت خوبی در انتظار نخواهند داشت.

اگر روزگاری «احمد نادعلیان» هنرمند حوزهٔ هنرهای محیطی و زمینی ایرانی (Land Art) که به‌خاطر کنده‌نگاری بر روی سنگ‌های رودخانه‌ها شناخته می‌شود در سال‌های اخیر به سراغ جزایر هرمز و قشم نمی‌رفت، به این زودی این دو جزیره اینقدر مورد توجه هنرمندان و گردشگران قرار می‌گرفت؟

کارهای محیطی نادعلیان در طبیعت کشورهای فرانسه، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، کره جنوبی، انگلستان، هلند، چین، سوئد، فنلاند، دانمارک، روسیه، مجارستان، اسلواکی، اتریش، هند، برزیل، آرژانتین، لهستان، جمهوری چک، تایلند و ... غیر از هنرمندان، نگاه گردشگران را هم متوجه خود کرده است.

امروز الوند، دامنه الوند، قله الوند(تاریک دره، چشمه فرشه، چشمه ملک، دائم‌برف، قزل ارسلان، چشمه قاضی، هفت‌چشمه و ... ) یک محیط بکر برای چهره‌هایی است که در حوزه‌های هنر بوم‌شناختی (که به آن هنر زیست محیطی نیز گفته می‌شود و در آن اصل تمرکز هنرمند بر تعامل با محیط زیست بوده و یا آن را بازنمایی می‌کند) در حال آفرینش اثر هنری هستند.

هنرمندان زیادی هم در همدان هستند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف هنر، اینگونه به آفرینش هنر دست بزنند و هم تاثیر اجتماعی بر شهر و استان به شکل ملموس‌تری داشته باشند، هم در یک مجموعه گردشگری، اثر هنری خود را عرضه کنند و باعث شوند خاطرات عمیق و تاثیرگذاری (همراه با دعوت به اندیشیدن) برای گردشگر ایجاد شود. گردشگران البته سفیران فرهنگی منطقه خود، و  انتقال‌دهندگان فرهنگ مناطقی هستند که به آن‌ها سفر می‌کنند. هر چقدر فضایی که در یک منطقه گردشگری ایجاد می‌شود جذاب‌تر باشد، هر دو طرف از منافع آن بهرمند خواهند شد.

در واقع بخشی از گردشگری پایدار، توجه به این نوع رویکردها در حوزه جذب و ماندگار کردن بیشتر گردشگر است، همدان غیر از اماکن تاریخی و طبیعی و ...، هنرمندان و فضاهای خلق اثر هنری خاصی هم دارد که می‌توانند سفیران تاریخ فرهنگ و هنر، همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران باشند.

هنرمندان با ارائه آثار خود در گالری دهکده تفریحی توریستی گنجنامه، هم مخاطبان تازه‌ای می‌یابند و هم به این مجموعه کمک می‌کنند که خاطرات بهتری برای گردشگر رقم بزنند. آنچه از یک سفر (غیر بومگردی و ماجراجویانه) برای گردشگر می‌مانند، حتما باید خاطرات متنوعی باشد از اقلیم، مکان تفریح، سهولت در حمل و نقل، اقامتگاه راحت، پذیرایی مناسب، و خاطراتی از هنر و فرهنگ آن اقلیم، و از همین روست که گنجنامه می‌تواند محل مناسبی برای ایجاد پاتوق‌های فرهنگی و  ایجاد خانه فرهنگ برای حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ استان همدان باشد .

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.