مقالات ISI برای دانشجویان، محققین، اساتید دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی اهمیت بسیاری دارند. داشتن مقالۀ ISI ارزش و اعتبار خاصی به رزومۀ تحصیلی و تحقیقاتی یک فرد اضافه می‌کند. پذیرفته‌شدن یک مقاله از سوی ژورنال‌های معتبر نشان‌دهندۀ کیفیت تحقیقاتی بالای آن مقاله است. در صورت ریجکت شدن یک مقاله از سوی یک ژورنال معتبر، می‌توان مطمئن بود که مقاله دارای نقاط ضعف مهمی است که کیفیت آن را کاهش داده است. در ادامه با دلایل اصلی ریجکت شدن مقالات از سوی ژورنال‌های معتبر آشنا می‌شویم.

۱. مقاله با اهداف ژورنال همخوانی ندارد

ژورنال‌ها اهداف مشخص و از پیش تعیین شده‌ای را دنبال می‌کنند که در سایت ژورنال مشخصاً بیان شده‌اند تا از این طریق زمینۀ فعالیت خود را کاملاً روشن سازند. محققانی که به تازگی شروع به فعالیت کرده‌ا‌ند، اغلب این جنبه را نادیده می‌گیرند و مقالات خود را بدون در نظر گرفتن این اهداف، به مجلات می‌فرستند. بنابراین، بهتر است محقق قبل از ارسال مقاله، تلاش کند با هدف و دامنۀ فعالیت ژورنال بیشتر آشنا شود یا بهتر از آن، مجلات مرتبط با تحقیقی را که قصد دارد منتشر کند فهرست کند. به این ترتیب، مجله مناسب برای مقاله خود را پیدا خواهد کرد.

۲. مقاله پژوهشی شما توسط مجله دیگری در حال بررسی است

مجلات مقاله‌ای را که در مجله دیگری در حال بررسی است، پذیرش نمی‌کنند. اکثر مجلات در دستورالعمل ارسال خود ذکر می‌کنند که اگر مقاله تحقیقاتی در جای دیگری در دست بررسی باشد، آن را نمی‌پذیرند.

۳. نامفهوم بودن نوشته

ژورنال‌ها می‌خواهند مقالات به ساده‌ترین شکل ممکن نوشته شوند تا به راحتی قابل درک باشند. بنابراین، اصطلاحات تخصصی، استفادۀ نادرست و ضعیف از لغات و دستور زبان نادرست، معمولاً ناشران را به رد مقالات سوق می‌دهد. سایر دلایلی که منجر به نگارش ناصحیح می‌شود، عبارتند از اشتباهات املایی و از دست دادن عناصر ضروری متن مانند وابستگی‌ها، فهرست نویسندگان، جداول و شکل‌ها. اگر برای نوشتن به زبان انگلیسی مشکل دارید، ابزارهای متعددی وجود دارد که می‌توانید برای بهتر کردن نوشتن تحقیق خود از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین ترجمه مقاله فارسی به انگلیسی بسیار اهمیت می‌یابد.

۴. مقاله شما از استانداردهای نگارش مجله پیروی نمی‌کند

هر مجله مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های نوشتاری خاص خود را دارد که شامل جزئیاتی مانند سبک ارجاع، فونت، اندازه فونت، حاشیه، فاصله و غیره است که به آن فرمت‌بندی مقاله می‌گویند. پیروی نکردن از استانداردهای نگارشی تعیین‌شده توسط یک مجله دلیل بزرگی برای رد شدن است. بنابراین، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های مجله‌ای را که می‌خواهید مقاله را به آن ارسال کنید، دنبال کنید.

دلایل فنی برای ریجکت مقاله

اشتباهات فنی معمولاً ریشه در روش انجام تحقیقات دارند و بر خلاف دلایل ویرایشی، اصلاح آن‌ها ممکن است زمان ببرد. گاهی اوقات، حتی از محقق خواسته می‌شود که تحقیق خود را از ابتدا دوباره انجام دهد. بهتر است چند قدم جلوتر از این اشتباهات فنی باشید و از ریجکت شدن مقاله خود جلوگیری کنید.

1. مقاله پژوهشی ارزشی به مجله نمی‌افزاید

گاهی اوقات یافته‌های یک مقاله تحقیقاتی برای مجلات جذاب نیست، به خصوص اگر این یافته‌ها واقعاً به هیچ پیشرفتی در زمینه تحقیقی آن‌ها کمک نکند. اگر اینطور است، بهتر است مجله دیگری را انتخاب کنید.

2. فرضیه نامشخص

فرضیه بیانیه‌ای است که توسط محقق بیان می‌شود و آنچه را که آن‌ها در تلاش هستند انجام دهند، بیان می‌کند. سپس با انجام تحقیق و طی کردن مراحل آن، درستی یا نادرستی فرضیه ثابت می‌شود. اگر یک مقاله پژوهشی نتواند یک فرضیه مطرح کند یا بر روی فرضیه‌ای کار کند که قبلاً بررسی و مطرح شده است، برای مجلات جذابیتی نخواهد داشت.

3. فقدان شواهد پشتیبان

مواقعی وجود دارد که داده‌های جمع آوری شده در طول تحقیق برای رسیدن به نتیجه پیشنهادی در مقاله کافی نیست. اگر حجم نمونه کوچک باشد یا کنترل به خوبی تعریف نشده باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر داده‌های به‌دست‌آمده فرضیه یک مقاله پژوهشی را تأیید نکند، رد آن اجتناب‌ناپذیر است.

4. تحلیل ضعیف

تجزیه و تحلیل آماری نتایج به دست‌آمده آخرین مرحله در هنگام انجام تحقیق است. با این حال، انتخاب یک تکنیک آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق می‌تواند دشوار باشد. تحلیل اشتباه و استفاده از تکنیک نامناسب نتایج به دست‌آمده را مشکوک می‌کند.

5. روش تحقیق غلط

استفاده از روش تحقیق قدیمی‌تر، در صورت وجود روش‌های جدیدتر که نتایج دقیق‌تری می‌دهد منجر به رد مجله می‌شود. محتمل‌ترین نتیجه‌گیری این خواهد بود که نتایج به دست‌آمده ناقص هستند، زیرا روش‌های بهتری برای انجام تحقیق وجود دارد.

6. نتیجه غیر قطعی

نتایج غیرقطعی یا عدم پاسخ به سؤال مطرح‌شده در فرضیه توسط مجلات به عنوان مهم‌ترین نقص در مقالات در نظر گرفته می‌شود. امری که عمومأ دلیل اصلی رد مقاله است.

7. نقض اخلاق تحقیق

عمومأ در انتشار مقالات، از یک آیین‌نامه رفتاری سخت‌گیرانه با اخذ رضایت کتبی از ‌شرکت‌کنندگان (در صورت وجود) در تحقیق، اعلامیه مبنی بر اینکه تحقیق صرفاً توسط یک فرد انجام شده است و سرقت ادبی نیست، پیروی می‌شود و سایر اصول اخلاقی مشابه نیز باید رعایت شود. اگر محققی موفق به انجام این کار نشود، مقاله نه تنها رد می‌شود بلکه مورد بررسی نیز قرار نمی‌گیرد.

به طور خلاصه می‌توان گفت در صورتی که قصد دارید در ژونال معتبری مقاله منتشر کنید و امیدوارید مقاله پذیرش شود، بهتر است ویرایش مقالۀ خود را برای به یک ویراستار نیتیو بسپارید تا از این طریق از کیفیت مقاله‌تان اطمینان حاصل کنید. از سوی دیگر اگر قصد دارید مقاله را ترجمه کنید بهتر است این کار را به یک مترجم حرفه‌ای و یا در صورت امکان مترجم نیتیو بسپارید.

سوالات متداول در مورد ریجکت شدن مقاله

  1. بعد از ریجکت شدن مقاله چه باید کرد؟

رد شدن یک مقاله می‌تواند باعث تضعیف روحیه شود. با این حال، اگر مقاله شما رد شد، گزینه های زیر پیش روی شماست:

• پس از اعمال تغییرات لازم، مقاله را مجدداً به همان مجله ارسال کنید.

• تغییراتی ایجاد کنید و مقاله را به یک مجله دیگر ارسال کنید.

• هیچ تغییری ایجاد نکنید و مقاله را به مجله دیگری ارسال کنید.

  1. امکان ارسال مقاله به یک ژورنال دیگر وجود دارد؟

اگر اولین انتخاب شما قبلأ مقاله شما را رد کرده است، می‌توانید همان مقاله را به مجله دیگری ارسال کنید. با این حال، قبل از ارسال به مجله دیگری، توصیه می‌شود نظرات داوران مجله قبلی را بررسی کنید تا شانس بیشتری برای پذیرش داشته باشید.

  1. انواع ریجکت مقاله کدامند؟

مقاله ارسالی شما ممکن است به روش های زیر رد شود:

• ریجکت ویراستار: کار شما توسط ویراستار بدون ارسال به داوران رد می‌شود. این نوع ریجکت به دلیل نقص در نگارش اتفاق می‌افتد. لذا نگارندگان مقالات باید توجه ویژه‌ای به ترجمه مقاله در وهله اول و ویرایش آن در وهله بعدی دقت کنند.

• ریجکت قطعی: در صورت دریافت دو یا چند ارزیابی بد از داوران خارجی، هیچ راهی برای ارسال مجدد نسخه به مجله اصلی وجود ندارد.

• تجدید نظر و ارسال مجدد: ویرایشگر شما را از تغییرات نشان داده شده توسط بازبینان مطلع می‌کند. پس از رعایت آن‌ها ، می‌توانید مقاله خود را مجددأ ارسال کنید.

• ریجکت ناقص: مقاله شما تایید شده است، اما ویرایشگر از شما می‌خواهد قبل از ارسال مجدد، تنظیمات نسبتاً جزئی انجام دهید.

  1. ریجکت یک مقاله معمولأ چقدر زمان می‌برد؟

ریجکت توسط تحریریه معمولاً بین یک تا چهار هفته طول می‌کشد. اگرچه همه مجلات این مرحله را انجام نمی‌دهند، زیرا مجلات مختلف سطوح فیلتراسیون متفاوتی دارند. اکثر مقالات پس از اولین دور بررسی خارجی رد می‌شوند. طول فرآیند تصمیم‌گیری اغلب با نتیجه‌گیری ارتباطی ندارد، بنابراین ممکن است تا دو ماه طول بکشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.