بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیسی

قیسی یک میوه خشک خوشمزه و مقوی

 در این مقاله می‌خواهیم با بررسی آمارهای موجود بدانیم که این قیسی در چه کشورهایی تولید و مصرف می‌شود و به بررسی و تحلیل آن بپردازیم.

شرایط محیطی تولید قیسی و کشورهای تولیدکننده آن

قیسی خشک شده میوه زردآلو می‌باشد. زردآلو در مناطق گرمسیری و مدیترانه ای پس از ۲ سال و در بخش های سردسیر پس از ۴ سال شروع به میوه دهی می‌نماید؛ هوای معتدل نسبتا گرم بهترین شرایط آب و هوایی برای رشد و میوه دهی این درخت به شمار می‌آید. با این حال این میوه در مناطق سرد نیز هر چه بیشتر در مقابل آفتاب قرار بگیرد، باردهی آن بهتر خواهد بود. همچنین اندازه میوه نهایی زردآلو می‌تواند به عوامل مختلفی چون فاصله‌ی کاشت درخت‌ها، میزان تابش خورشید، میزان PH خاک، نوع درخت و رطوبت هوا بستگی داشته باشد. 

            

ترکیه بزرگترین تولید کننده قیسی دنیا

                                                                                                                                       

ترکیه بزرگترین تولید کننده قیسی دنیا

یکی از کشورهایی که به خوبی توانسته است شرایط کشت و برداشت زردآلو را فراهم کند ترکیه است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای این منطقه، درخت زردآلو به خوبی می‌تواند در آن رشد کند. در ترکیه استان مالاتای بیشترین مقدار تولید قیسی را به خود اختصاص داده است. این کشور به خوبی توانسته است از امکانات خود برای تولید و صادرات این محصول به اقصی نقاط دنیا استفاده کند و نام بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده قیسی رو از آن خود کند. 

بیاید  نگاهی به آمار صادرات و واردات قیسی بیندازیم. در نمودار زیر می‌بینیم که صادرکنندگان برتر قیسی کشورهای ترکیه با ۷۱/۸%، ازبکستان با ۴/۵۳% و افغانستان با 4.15% هستند. که در مقابلش واردکنندگان برتر این محصول قرار دارد که کشورهای ایالات متحده آمریکا با ۱۱/۷% ، آلمان با ۸/۵۶% ، فرانسه با ۷/۳۶% و روسیه با ۶/۴۷% بیشترین درصد واردات را به خود اختصاص داده اند.

در کنار ظرفیت صادرات و واردات باید یه نیم نگاهی به میزان تولید کشورها هم بپردازیم. در بحث تولید اما قضیه کمی متفاوت است. ایران در تولید زردآلو(میوه قیسی) این‌بار با ۳۴۴ هزارتن تولید در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در جایگاه سوم پس از ترکیه و ازبکستان قرار دارد که خود نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای ایران در تولید این محصول است.

بنابراین جایگاه ۱۵ ام ایران در بخش صادرات قیسی که سودآوری بالاتری برای کشور نسبت به میوه آن دارد به مراتب قابلیت بهبود دارد. با این حال شرایط اقتصادی و بنگاه‌های سرمایه گذاری و همچنین الزامات دولت برای رفع تعهدات ارزی با نرخ های نیمایی و نرخ های پایین تر از بازار آزاد با وجود خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان با قیمت های دلاری روز باعث شده صادرات کاهش یافته و یا  از طریق راه های غیررسمی انجام گیرد. امید است با رفع موانع موجود بحث صادرات، مواد کشاورزی و غذایی با جدیت بیشتری پیگیری شوند.

ظرفیت بالای ایران در تولید و صادرات قیسی

همانطور که گفته شد، کشور ایران با اقلیم متفاوت و چهارگانه خود محیط مناسبی برای رشد و تولید انواع درختان میوه و به خصوص درخت زردآلو است و در بسیاری از استان‌های ایران میوه زردآلو با کیفیت‌ خوب تولید و برداشت می‌شود. بیشترین مقدار قیسی در ایران در استان های آذربایجان شرقی و غربی و زنجان تولید می‌شود.

در آذربایجان شرقی با تولید ۷۷ هزار تن انواع زردآلو از ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی رتبه اول کشور را دارد. با این وجود با توجه به داده‌های موجود تنها کمتر از ۳ هزار تن آن را میوه خشک قیسی صادراتی تشکیل میدهد که بازارهای هدف بزرگ آن نیز با توجه به داده‌های نمودار زیر کشورهای هند، آذربایجان، اوکراین ، آلمان و بلژیک با بیشترین مقدار واردات هستند.

(کشورهای مقصد برای صادرات قیسی از ایران در سمت راست)

(کشورهای مقصد برای صادرات قیسی از ایران در سمت راست)

 ایران با توجه ظرفیت بالایی که در تولید قیسی دارد می‌تواند سهم بزرگتری از بازار جهانی را از آن خود کند و در بازارهای صادراتی جهانی بدرخشد. با این حال صرفا تولید کردن یک محصول نمی تواند آن را به صادرات برساند و عوامل بسیار دیگری نیز هستند که باید کنترل شوند تا یک محصول از تولید به مرحله صادرات برسد.

وقتی محصولی برای صادرات در نظر گرفته می شود باید از ابتدای تولید آن، این هدف در نظر گرفته شود که در نهایت میوه با کیفیتی تولید شود که قابل رقابت در بازار جهانی باشد. همچنین نوع چیدن میوه از درخت و مراحل شست و شو و خشک کردن و در نهایت بسته بندی، عوامل خیلی مهم و سختی هستند که اگر بخواهیم محصولات خود را برای صادرات آماده کنیم باید به نحو احسن انجامشان دهیم. 

پارلان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده قیسی در ایران

شرکت بین المللی آفتاب پارلان ارس

شرکت بین المللی آفتاب پارلان ارس یکی از برترین شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت دارد. پارلان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده انواع قیسی در ایران است. این شرکت با قرارگیری در جغرافیای تولید این محصول به خوبی توانسته است که قیسی های بسیار با کیفیت و درجه یک را تولید نموده و در بحث صادرات جزو اولین ها باشد.

باغات این شرکت در منطقه آذربایجان است که همانطور که گفته شد بهترین جغرافیا و آب و هوا را برای رشد درختان زردآلو دارد. صادرات عمده ی قیسی پارلان بیشتر برای کشورهای اوراسیا، حوزه خلیج فارس و اروپا می‌باشد 

پارلان ظرفیت تولید ۳۰۰۰ تن قیسی در سال را دارد که ۶۰% آن صادراتی است و همچنین این شرکت تنها شرکتی است که محصولات قیسی آن با استانداردهای جهانی همخوانی دارد و مورد تایید مشتریان خارجی است. به همین خاطر سالانه حجم بسیار زیادی از تولیدات قیسی این شرکت صادر می شود و مابقی وارد بازارهای داخلی می شود.

قیسی های پارلان انواع متفاوتی دارد و شامل قیسی جامبو، که یکی از بهترین های نوع قیسی می باشد و صادراتی است. انواع دیگر قیسی نیز به گریدهای ۱ تا ۵ معروف هستند و همچنین قیسی صنعتی که بیشتر برای مربا و مارمالاد مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.