دلار گران شد، گردوی ایرانی کمیاب! + جدول قیمت

البته این گفته به آن معنا نیست که بی‌ارزش شدن پول ملی لزوما خوب است، بلکه وقتی دولت از دستکاری نرخ ارز دست بکشد و بگذارد بازار، خودش نرخ واقعی را تعیین کند، ارزش واقعی پول ملی مشخص می‌شود و این امر باعث می‌شود در «حالت تعادلی» به وجود آمده، تولید ملی به صرفه شود و تولیدکننده ایرانی در یک بازی عادلانه، توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد.

یکی از محصولاتی که در سال‌های اخیر همواره از تغییرات قیمت دلار تاثیر گرفته، گردوی ایرانی است. بالا رفتن قیمت دلار معمولا باعث می‌شود که واردات گردوی خارجی به صرفه نباشد و اقبال به گردوی ایرانی افزایش یابد.

در همین راستا با آقای مهدیان، باغدار تویسرکانی و مالک برند پوست کاغذی، صحبت کرده‌ایم تا از وضعیت فعلی بازار گردوی ایرانی با خبر شویم. گزیده‌ای از این صحبت‌ها را می‌خوانید:

در ماه‌های اخیر استقبال از گردوی ایرانی بیشتر شده

«در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت دلار، در خواست برای خرید گردوی ایرانی بیشتر شده است. معمولا قیمت محصول برای خریداران عمده مهمتر از کیفیت آن است. به همین دلیل، وقتی اختلاف قیمت گردوی ایرانی و خارجی زیاد باشد، تمایل دارند گردوی خارجی بخرند.

قیمت گردوی خارجی حدود ۱۰ درهم است و این قیمت تقریبا ثابت است. بنابر این وقتی قیمت دلار و درهم گران می‌شود، گردوی خارجی هم قیمت ایرانی می‌شود یا از آن گران‌تر می‌شود. در این حالت کیفیت بالاتر گردوی ایرانی باعث می‌شود که از رقیب خارجی‌اش پیشی بگیرد. به همین دلیل در ماه‌های اخیر، به خصوص در چند هفته اخیر فروش گردوی ایرانی افزایش داشته و گردوی خوب ایرانی تقریبا در حال کمیاب‌ شدن است.»

گردو ایرانی خوش‌طعم‌تر، گردوی خارجی کم‌دردسرتر

 گردوی ایرانی یکی از خوش‌طعم‌ترین گردوهای دنیاست و افرادی زیادی هم این موضوع را تایید کرده‌اند. اما باید پذیرفت که گردوی خارجی به دلیل فرآوری‌هایی که بر روی آن انجام می‌شود، معمولا دردسر کمتری دارد. یعنی معمولا تعداد گردوی پوک خارجی نزدیک به صفر است در حالی که در گردوی ایرانی این عدد نزدیک ۱۵-۲۰ درصد است. گردوهای خارجی معمولا درشت و یکدست هستند اما در گردوی ایرانی اندازه و رنگ و ... می‌تواند متفاوت باشد. پوست گردوهای خارجی هم عموما نازک‌تر است.

مجموع این عوامل باعث می‌شود افرادی که در زمینه پخش گردو فعالیت می‌کنند، در بیشتر مواقع گردوی خارجی را ترجیح دهند و فقط افرادی که کیفیت و طعم گردو برایشان مهم است به سراغ گردوی ایرانی بروند اما با افزایش قیمت ارز، کفه ترازو به سمت گردوی ایرانی سنگین‌تر شود.

قیمت امروز گردو

قیمت گردو، چه ایرانی و چه خارجی، دائما در حال تغییر است و بسته به تقاضای بازار، قیمت دلار و سایر عوامل، در هر بازه زمانی این محصول با قیمت متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. در جدول زیر قیمت عمده امروز گردوها را ذکر کرده‌ایم.

نام محصول

قیمت (تومان)

گردو با پوست ایرانی

۹۰ تا ۱۴۰

گردو با پوست خارجی

۱۲۰ تا ۱۵۵

مغز گردو سفید ایرانی

۳۰۰ تا ۳۸۰

مغز گردو سفید خارجی

۲۵۰ تا ۲۸۰

 

توجه: مرجع ما برای درج این قیمت‌ها وبسایت پوست کاغذی بوده است اما همانطور که در مقاله گفته شد، قیمت‌ گردو دائما در حال تغییر است و این قیمت به نوع گردو، مقدار خرید (عمده/خرده) منطقه، کیفیت بار، زمان و... وابسته است. برای دیدن قیمت روز گردو می‌توانید به صفحه قیمت گردو فروشگاه پوست کاغذی مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۹۱۸۳۱۰۴۶۸۷ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.