گردشگری و توسعه در استان همدان

در این مسیر اما یکی از مهمترین دستاوردهای دو دهۀ گذشته در صنعت گردشگری استان همدان احداث دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه در یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران است.

منطقۀ گنجنامه با وجود دامنه‌های زیبای الوند، قلۀ الوند، قلل دیگر، دشت میشان و کتیبه‌های دوران هخامنشی (سنگ‌نوشته‌های گنجنامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشاه است) به صورت طبیعی ظرفیتی برای بازدیدهای گستردۀ گردشگران بود، اما کیفیت خدماتی که در آن منطقه به مسافران ارائه می‌شد نه در سطح استان بود و نه در سطح این منطقه با این میزان جذابیت تاریخی و طبیعی.

در واقع گنجنامۀ همدان مکانی بود برای اینکه مردم همدان تفرج‌های پایان هفته (آن هم در ایام گرم سال) را در آنجا برنامه‌ریزی کنند و پایان هفته هم کوهنوردان این مسیر زیبا و بکر را برای رسیدن به قله یا دشت میشان بپیمایند؛ غیر از این؛ اتفاق دیگری در این منطقه روی نمی‌داد و این ظرفیت به صورت بالقوه در شهر همدان مانده بود.  

البته از همینجاست که نگاه توسعه‌محور در بخش گردشگری، با نگاه محیط‌زیستی (در معنای سختگیرانۀ آن) اختلافاتی پیدا می‌کند. نگاه توسعه‌محور تلاش می‌کند از ظرفیت‌های ممکن و در مسیر و چهارچوب قانون استعدادهای منطقه را بالفعل کرده و منافع آن را به گردشگر برساند، البته که این چهارچوب قانون تمام قوانین را شامل می‌شود، قوانینی اعم از موضوعات منابع طبیعی، محیط‌زیست، راه و شهرسازی، بهداشت، امنیت و ...؛ اما نگاه سختگیرانه در حوزه محیط‌زیست معتقد است که هر گونه دخل و تصرف در طبیعت، باعث تخریب و از بین بردن پوشش گیاهی منطقه و ... می‌شود.

نمایی از ساختمان گنجنامه

حالا اگر به صورت موردی فقط گنجنامه را در نظر بگیریم، آیا احداث منطقه نمونه گردشگری دهکده تفریحی توریستی گنجنامه بافت و پوشش گیاهی و محیط زیست منطقه و ... در نظر نگرفته یا باغاتی که به صورت شخصی و بعضاً غیر قانونی ساخته شده و نفع آن فقط به صورت شخصی به مالک باغ می‌رسد؟ به علاوۀ اینکه ممکن است در ساخت باغ انواع قطع‌کردن درختان و آسیب به طبیعت در چهاردیواری باغ صورت بگیرد و از چشم قانون هم پنهان بماند؛ اما در ایجاد چنین مراکزی در حوزه گردشگری به طور قطع قانون در تمام سویه‌ها مراقبت‌های لازم را خواهد داشت و در صورت عدم رعایت قانون، جریمه‌های قابل توجهی گریبان سرمایه‌گذار را خواهد گرفت.

حال باید پرسید ایجاد منطقه نمونه گردشگری دهکده گنجنامه چقدر توانسته درتوسعۀ گردشگری استان سهم داشته باشد؟ در واقع مسألۀ اصلی این است که دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه توانسته طراز استانداردهای استان همدان و منطقۀ غرب کشور را در حوزه‌های گردشگری و خدمات به گردشگر بالا ببرد.

استانداردهای مورد توجه در ایجاد تله کابین، تیرول، بانجی جامپینگ، سورتمه ریلی، غار آکواریوم، ویلاهای کوهستانی و ... که هر کدام از این موارد در غرب کشور به عنوان یک اتفاق خوب گردشگری مطرح است توانسته نگاه به غرب کشور را در حوزۀ گردشگری تغییر دهد. نگاه کنید به تلاش‌هایی که برای ساخت تله‌کابین در استان‌های مختلف صورت گرفته است، ببینید چه میزان از این تجربه‌ها به موفقیت ختم شده و در نهایت به بهره‌برداری رسیده است؟! اگر امروز گنجنامه فقط در حد تفرجگاه پایان هفته با همان خدمات بسیار پایینی که قبلا وجود داشت در دسترس مردم بود، تبدیل به چه فضایی شده بود؟ فقط تولید زباله و درست کردن آتش را در نظر بگیرید؟ بر سر گنجنامه چه می‌آمد؟

نمایی زیبا از دهکده گنجنامه

در تمام این ادوار و بعد از ساخت دهکده، جشن‌ها و جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلفی در حوزه‌های گردشگری برگزار شده که به معرفی همدان و صنایع دستی استان و باقی ظرفیت‌ها به گردشگران پرداخته است، این فعالیت‌ها همه در کنار هم و در بازۀ زمانی بیش از 10 سال، جریانی از فرهنگ‌سازی را با محوریت دهکده گنجنامه شکل داده که امروز نتایج آن در گردشگری همدان مشهود است.

سرانجام اینکه دهکدۀ گنجنامه یک ضرورت برای گردشگری استان و شهر همدان بود، کمترین بهره‌ای که شهر همدان از این مجموعۀ گردشگری کسب کرده، سامان دادن به فضای گنجنامه است که با شکل قبلی و چند جگرکی و ... نمی‌شد گردشگر را در همدان نگه داشت. 

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.