مواد حیات بخشی که نقش پالایش آب را دارند

از جمله مهم ترین مواد مورد استفاده در تصفیه آب به خصوص در مقیاس صنعتی می توان به کربن فعال، سیلیس، رزین سختی گیر، متا بی سولفیت سدیم و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر که نقش کلیدی در تصفیه آب دارند، اشاره کرد.

برای استفاده از مواد شیمیایی مختلف دو مورد اهمیت زیادی دارد، اولین مورد این که ماده شیمیایی خریداری شده باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و دومین مورد این که مقدار و دوز مناسب این ماده را به آب ورودی به سیستم تصفیه آب تزریق کنیم.

به همین دلیل است که طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید حتما توسط طراح و متخصص این کار و مطابق با نیاز مشتری انجام شود. طراح دستگاه تصفیه آب صنعتی با در نظر گرفتن آنالیز دقیق آب ورودی به سیستم و هدف از تصفیه آب مقدار مورد نیاز برای تزریق مواد شیمیایی مختلف را قبل از ساخت دستگاه محاسبه می کند.

هدف از تصفیه و پالایش آب

منابع آبی مختلف با عبور از مسیری که طی می کند تا به تصفیه خانه های شهری برسد و همین طور در مسیر رسیدن از تصفیه خانه های شهری به دست ما از طریق آلاینده های مختلف می تواند آلوده شود. بنابراین همان طور که تصفیه آب در تصفیه خانه های شهری اهمیت زیادی برای تضمین کیفیت و سلامت آب دارد، تصفیه آب در محل مصرف نیز از اهمیت ویژه ای برخودار است.

به همین دلیل برای تصفیه آب از فیلتر تصفیه آب در انواع و کارکردهای مختلف در دستگاه های تصفیه آب استفاده می شود. این فیلترها که در بخش پیش تصفیه، واحد اسمز معکوس و پس تصفیه دستگاه نصب می شوند، هر کدام وظیفه حذف نوعی از آلاینده های آب را بر عهده دارند.

به دلیل اهمیت و نقش آب در سلامتی ما، تصفیه آن ضرورتی است که هر خانواده باید برای خود در نظر بگیرید. با فیلتراسیون آب در دستگاه تصفیه آب نه تنها با استفاده از فیلترهای الیافی، کربنی، ممبران و ... آلاینده های آب از آن حذف می شوند، بلکه به کمک بسیاری از فیلترها مانند فیلتر مینرال و قلیایی مواد معدنی ضروری بدن نیز که در جریان فرایند اسمز معکوس حذف شده اند، به آب اضافه می شود.

موادی که حیات را به جریان می اندازند

مواد مختلفی که در فرایند فیلتراسیون آب مورد استفاده قرار می گیرند، باعث ایجاد سلامت آب و به جریان افتادن حیات سالم برای انسان و دیگر موجودات زنده می شوند. مواد شیمیایی تصفیه آب که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شوند، در تضمین کیفیت و سلامت آب نقش مهمی دارند.

موادی-که-حیات-را-به-جریان-می اندازند

کربن اکتیو

کربن فعال از مواد شیمیایی پر استفاده در صنایع مختلف و هم چنین تصفیه آب و فاضلاب است. کربن اکتیو برای از بین بردن طعم، رنگ، بوی نامطلوب، برخی از فلزات سنگین و کلر آب مورد استفاده قرار می گیرد. 

کربن فعال به دلیل مساحت سطحی زیادی که فراهم می کند، قابلیت جذب مقدار زیادی از آلاینده های آب را دارد.

سیلیس

سیلیس برای حذف کدورت و ذرات معلق آب مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیس دانه بندی های مختلفی دارد که برای حذف ذرات معلق درشت کاربرد دارند. آب با عبور از بستر سیلیس داخل مخزن فیلتر شنی، ذرات معلق خود را از دست می دهد. در واقع ذرات معلق در بین حفره های بستر سیلیس به دام می افتند. آب شفاف بدون کدورت و ذرات معلق از تنهای مخزن خارج می شود و برای فیلتراسیون به دیگر مراحل تصفیه می رود.

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر که دارای انواع مختلف رزین آنیونی، کاتیونی و میکس بد می باشد، برای از بین بردن یون های عامل سختی آب مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق فرایند تبادل یونی یون های فرم یونی رزین جایگزین یون های سختی آب شامل منیزیم و کلسیم می شود. به این ترتیب آب سخت به آب نرم تبدیل شده و آماده مصرف برای بسیاری از کاربردهاست.

متا بی سولفیت سدیم

متا بی سولفیت سدیم نقش ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و نگهدارنده را بر عهده دارد. یکی از مهم ترین کابردهای متا بی سولفیت برای حذف کلر اضافی در بخش پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی است. کلر از جمله پرکاربرد ترین مواد ضد عفونی کننده آب است. رسیدن مقدار حتی اندکی از این ماده باعث از بین رفتن غشای فیلتر ممبران می شود. بنابراین با استفاده از متا بی سولفیت سدیم باید آن را در بخش پیش تصفیه ا آب ورودی به واحد اسمز معکوس حذف کرد.

متا بی سولفیت سدیم و بسیاری از مواد دیگر هر کدام وظیفه حذف نوع مشخصی از آلاینده های آب را در بخش پیش تصفیه یا پس تصفیه دستگاه بر عهده دارند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.