تفریحات زمستانی استانبول که باید تجربه کنید

استانبول رتبه اول را درمیان شهرهای مقصد گردشگری در ترکیه دارد و در تمام سال گردشگران سراسر جهان را به سوی خود جلب می‌کند. تفریحات زمستانی استانبول سبب استقبال علاقه‌مندان به گردش در این شهر در سردترین روزهای سال می‌شوند؛ از گشت‌وگذار در مراکز خرید و شهربازی های سرپوشیده و پاساژها گرفته تا استراحت عصرگاهی در حمام های سنتی استانبول، از تفریحات زمستانی محبوب در استانبول به شمار می‌روند. برای آشنایی بیشتر با تفریحات استانبول در زمستان با ما همراه شوید.

حمام های سنتی استانبول

images_1672664989.png

حمام های ترکی از جمله جاهای دیدنی و تفریحات استانبول هستند که مورد توجه گردشگران از سراسر جهان قرار می‌گیرند. حمام‌های سنتی ترکیه ریشه در سنت‌ و فرهنگ مردم این کشور دارند و کاربرد آن‌ها فراتر از حمام است. برخی از حمام‌های تاریخی از لوکس‌ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌روند و برای بازدید و استفاده از امکانات برخی از آن‌ها باید هزینه‌هایی بسیار بالا بپردازید.

حمام‌های سنتی استانبول به دو گروه حمام‌های قدیمی و جدید تقسیم می‌شوند. حمام‌های قدیمی با ارزش تاریخی بالا، از دوره پادشاهی عثمانیان به جامانده‌اند. حمام‌های جدید نیز در طول سال‌های بعد برای استفاده شهروندان استانبول و گردشگران ساخته شده‌اند. بازدید از حمام های استانبول و استفاده از خدمات آن‌ها به‌خصوص در زمستان برای گردشگران لطف دوچندان دارد.

در فرهنگ مردم ترکیه در طول سال‌های اخیر و با توجه به استقبال گردشگران ساخته شده‌اند. هزینه ورودی این حمام‌ها با توجه به قدمت و امکانات آن‌ها از ۱۰۰ لیر به بالا است و برای دریافت برخی سرویس‌ها نیز باید هزینه‌ای مجزا بپردازید. از بخش‌های مختلف حمام های استانبول می‌توان به اتاق ماساژ، گرمخانه، دیگ بخار، کابین و سنگ مرمر اشاره کرد. برخی از معروف‌ترین حمام های استانبول به شرح زیر هستند:

  • آقا حمامی

  • حمام سلیمانیه

  • حمام ایاصوفیه خرم سلطان

  • حمام قلیچ علی پاشا

  • حمام گالاتاسرای

  • حمام ریتز کارلتون

بازارگردی در استانبول

بازارهای سنتی و روزانه و مراکز خرید متنوعی در گوشه و کنار استانبول به چشم می‌خورند که معروف‌ترین برندهای جهانی در آن‌ها فعالیت می‌کنند. این مراکز خرید به‌خصوص در ماه‌های زمستان به‌دلیل نزدیکی به سال نو میلادی و برگزاری حراج‌های پایان سال، بسیار شلوغ می‌شوند.

از نخستین روزهای دی ماه (برابر با اواخر دسامبر) تا واپسین روزهای بهمن ماه (اواسط فوریه)، بسیاری از برندهای معتبر در مراکز خرید استانبول اجناس متنوعی را به حراج می‌گذارند. جشن‌ها و برنامه‌های مختلفی نیز در این زمان از سال در پاساژها برگزار می‌شود. گشت‌وگذار در بازارها و پاساژهای تجاری استانبول در زمستان، با حال و هوای کریسمس و سال نو میلادی خالی از لطف نیست.

از معروف‌ترین مراکز خرید در استانبول، بازار بزرگ استانبول یا «کاپالی چارشی» است. این بازار قدیمی‌ترین بازار استانبول به شمار می‌رود و در فضایی سرپوشیده با معماری زیبا و بیش از ۶٬۰۰۰ مغازه، از پررونق‌ترین مراکز گردشگری استانبول در زمستان است. از دیگر بازارهای سنتی استانبول می‌توان به بازارهای مصر (ادویه)، بشیکتاش و کادیکوی اشاره کرد. مراکز خرید جواهیر، وادی استانبول، مال آف استانبول، ایستینیه پارک، پالادیوم، اولیویوم، مرکز خرید فروم و ونیزیا نیز از بهترین مراکز خرید استانبول هستند.

شرکت در جشن ها و جشنواره های سال نو میلادی

در روزهای نزدیک به کریسمس و سال نو میلادی زیبایی استانبول با تزیینات پرزرق‌وبرق خیابانی دوچندان می‌شود. مراکز گردشگری این شهر در این روزها حال و هوای خاصی دارند و برنامه‌هایی ویژه برای جشن‌های کریسمس و سال نو برگزار می‌کنند. چنانچه برای سفر به استانبول در زمستان برنامه‌ریزی می‌کنید، در نخستین روزهای دی ماه امکان شرکت در جشن‌های پایانی سال این شهر را خواهید داشت.

میدان تکسیم، خیابان بغداد و خیابان استقلال استانبول بیشترین گردشگر را در آخرین روزهای سال به سوی خود جلب می‌کنند. تزیینات زیبای فروشگاه‌ها و کنسرت‌های خیابانی در این مکان‌ها طرفداران زیادی دارند و بیشتر مراکز خرید این مناطق در شب‌ سال نو تا بامداد باز هستند.

از دیگر برنامه‌های ویژه استانبول در روزهای پایانی سال می‌توان به جشن و مراسم ویژه در سالن اپرا و باله استانبول و مرکز فرهنگی گالاتاپورت اشاره کرد. تورهای قایق کروز تنگه بسفر نیز از تفریحات زمستانی محبوب میان گردشگران هستند. رستوران ها و کافه های استانبول نیز در زمستان و به‌خصوص در شب سال نو میلادی پاتوق گردشگران به شمار می‌روند و فضایی شاد و صمیمی دارند.

جاذبه های تاریخی استانبول

کلیساها، مساجد، کاخ‌ها، موزه‌ها و بناهای تاریخی استانبول از بهترین جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند که بازدید از آن‌ها در زمستان مناسب است. این جاذبه‌ها فضاهایی بسته دارند و برای گشت‌وگذار در آن‌ها در طول زمستان مشکلی نخواهید داشت. از مهم‌ترین ویژگی بناهای تاریخی استانبول می‌توان به معماری باشکوه آن‌ها اشاره کرد. موزه‌های استانبول نیز ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارند و از بهترین جاهای دیدنی این شهر در زمستان هستند.

از مشهورترین مساجد استانبول می‌توان ایاصوفیه، سلطان احمد، رستم پاشا، اورتاکوی، فاتح و سلیمانیه را نام برد. در جوار مسجد ایاصوفیه موزه‌ای قرار دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست. کاخ‌های توپکاپی، بیلربی و دولما باغچه از معروف‌ترین کاخ‌های استانبول به شمار می‌روند و معماری زیبای آن‌ها توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی استانبول برای بازدید در زمستان می‌توان کلیساهای چورا و ایا ایرنه، برج‌های گالاتا و دختر، قلعه یدیکویه و موزه‌های مادام توسو، فرش، ماشین‌های کلاسیک اورال آتامان، باستان‌شناسی، پر استانبول، هنر مدرن، مولوی خانه و هنرهای ترکی و اسلامی را نام برد.

شهربازی های استانبول

شهربازی های استانبول به دو دسته سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شوند که دسته نخست از بهترین تفریحات زمستانی استانبول به‌خصوص برای خانواده‌ها هستند. «موی پارک» بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شهربازی سرپوشیده استانبول است که آن را در دو طبقه مجزا برای کودکان و بزرگسالان طراحی کرده‌اند. در این شهربازی وسایل بازی متنوعی برای گردشگران از سن چهار سال به بالا تعبیه شده است.

از دیگر شهربازی‌های سرپوشیده استانبول می‌توان به «فان لب»، «استار پارک» و «بابالو» اشاره کرد. پارک‌های موضوعی «کیدز موندو» و «کیدزانیا» نیز امکان بازی کودکان در غرفه‌های مشاغل مختلف را فراهم کرده‌اند. بسیاری از شهربازی‌های استانبول در طبقات فوقانی مراکز خرید قرار گرفته‌اند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.