انحلال شرکت‌ها (دلایل انحلال شرکت ها)

 در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و مراحل ثبت قانونی انحلال شرکت را انجام دهند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نمایند. به طور کلی علل انحلال شرکت‌ها را می‌توان به یکی از موارد زیر ارتباط داد.

انحلال قهری

در زمانی که شرکت شما دچار ورشکستگی می‌باشد می‌توان گفت انحلال قهری انجام می‌شود. برای انحلال قهری و ورشکستگی شما نیاز به حکم دادگاه ندارید و بدون نیاز به این حکم می‌توانید شرکت خود را منحل کنید.

انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی

با تعریف ساده‌ای از مجمع عمومی شروع می‌کنیم: مجمع عمومی یعنی سهامداران (شرکا) و مدیران، جلسه‌ای را تشکیل ‌می‌دهند. با توجه به شرایط و نتیجه‌گیری‌های این مجمع در صورت توافق یک شرکت می‌تواند منحل شود. در این حالت می‌توان گفت که انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

انحلال شرکت با حکم قضایی

در برخی موارد نیز دادگاه می‌تواند حکم انحلال یک شرکت را صادر کند. در این حالت می‌گوییم که انحلال آن شرکت به صورت اجباری انجام شده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دادگاه در ابتدا یک مهلت ۶ ماهه به شرکت مورد نظر می‌دهد. در صورت برطرف نشدن ایرادات وارده از طرف دادگاه در طی مهلت داده شده، حکم انحلال صادر خواهد شد.

موارد انحلال شرکت سهامی خاص

طبق قانون تجارت ایران، شرکت‌های سهامی (عام و خاص) در موارد زیر منحل می‌شوند:

  1. وقتی شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.

  2. در صورتی که شرکت برای مدتی معین تشکیل شده و آن مدت منقضی گردیده باشد، مگر اینکه این مدت پیش از انقضا تمدید شده باشد.

  3. در صورت ورشکستگی (که تابع مقررات ورشکستگی خواهد بود.)

  4. هر موقع که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد.

  5. در صورت صدور حکم قطعی دادگاه.

موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود

علاوه بر مواردی که پیش‌تر در مورد انحلال شرکت‌های سهامی ذکر شد، نظیر انجام شدن موضوع یا پایان مدت شرکت و یا ورشکستگی، شرکت‌های با مسئولیت محدود در موارد ذیل منحل می‌شوند:

  1. در صورت تصمیم عده‌ای از شرکا که سهم‌الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد.

  2. در صورتی که به واسطه ضررهای وارده، نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.

  3. در مورد فوت یکی از شرکا، اگر به موجب اساسنامه پیش‌بینی شده باشد.

  4. همچنین باید یادآوری کرد که تشکیل سرمایه احتیاطی در شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز لازم‌الرعایه است. به این ترتیب که هر سال دست‌کم یک‌بیستم از‌ عایدات خالص شرکت برای تشکیل سرمایه احتیاطی در نظر گرفته شود و هنگامی که سرمایه احتیاطی به عشر سرمایه شرکت رسید، ادامه آن اختیاری خواهد بود.

سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت

سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت

از طریق سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت‌های آسان ثبت شما می‌توانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به انحلال شرکت خود اقدام نمایید. با دنبال کردن راهنمای ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید. گفتنی است که مراحل ثبت و پیگیری انحلال شرکت‌ها را می‌توانید با کمک و پشتیبانی تیم آسان ثبت انجام دهید.

هزینه انحلال شرکت‌ها چه مقدار است؟

هزینه انحلال شرکت‌ها چه مقدار است؟

هزینه انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به میزان بدهی‌های شرکت بستگی دارد. علاوه بر آن شامل تعرفه درج آگهی انحلال شرکت با مسئولیت محدود در روزنامه رسمی  و کثیرالانتشار نیز می‌شود.

پیگیری انحلال شرکت بر عهده کیست؟

وظیفه‌ی پیگیری انحلال شرکت طبق قانون بر عهده مدیر تصفیه گذاشته شده است. این فرد موظف است ظرف شش ماه این کار را به انجام برساند و ختم تصفیه شرکت را اعلام نماید.

نحوه محاسبه مالیات انحلال شرکت‌ها چگونه است؟

مالیات شرکت جزو بدهی‌های آن محسوب می‌شود و در فرایند انحلال باید به طور کامل تصفیه شود. اگر درآمدی نیز پس از منحل شدن نصیب شرکت می‌شود باید در نظر گرفته شود. به طور مثال، اگر هنوز محصولاتی در انبار موجود باشند و با فروش آنها سودی حاصل شود، باید در نرخ محاسبه مالیات اشخاص حقوقی منحله لحاظ شوند. البته اگر فروش دارایی‌های شرکت منحل‌شده فقط برای دادن بدهی‌ها باشند و قصد کسب سود و انتفاع در آنها نباشد، از پرداخت مالیات انحلال شرکت معاف هستند.

چرا شرکت‌ها باید از خدمات آسان ثبت استفاده کنند؟

خدمات ارائه‌شده در سامانه آسان ثبت به نوعی واسطه‌گری میان نهادهای مختلف حاکمیتی و دولتی و صاحبان کسب‌وکارها است. از آنجایی که این خدمات تخصصی هستند و استفاده از آن‌ها نیاز به دانش و مشاوره دارد و قوانین آن‌ها مدام در حال تغییر و به‌ روزرسانی است، کاری که آسان ثبت در راستای ثبت و پیگیری انحلال شرکت انجام می‌دهد شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیندها برای مشتریان است.

به بیان دیگر تیم آسان ثبت به ضروریات رفتارها و تغییرات فرآیندها آشنایی دارد و برای مشتری شفاف‌‌سازی می‌کند چه اقدام و وظیفه‌ای را در چه بازه‌زمانی باید انجام دهد. این کار مشتریان را به جای ورود به پیچیدگی‌های قانونی و فرآیندی چند ارگان مختلف تنها با یک سازمان (آسان ‌ثبت) طرف می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.