بعد از فوت زن چه کسانی ارث می‌برند؟

 افرادی که به آن‌ها ارثیه تعلق می‌گیرد، در طبقه بندی‌هایی قرار می‌گیرند و هر یک به میزان مشخصی از سهم الارث بهره خواهند برد. 

با توجه به این موضوع ما در دادسو قصد داریم در ادامه، مطالبی جامع را در رابطه با نحوه انحصار وراثت و طبقات ارث در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

به چه کسانی بعد از فوت زن، سهم الارث تعلق خواهد گرفت ؟؟

انحصار وراثت یکی از موضوعاتی است که بعد از فوت زن مطرح می‌شود. بر اساس قانون انحصار وراثت، افرادی که از اموال زن ارث می‌برند به 3 دسته کلی طبقه بندی می‌شوند که همگی آن‌ها با او خویشاوندی نَسَبی دارند. در عین حال یک استثنا نیز در هنگام انحصار وراثت مادر یا زن وجود دارد که همسر او است. شوهر خانم فوت شده جزو خویشاوندان سببی وی به‌شمار می‌آید و سهم الارث به او تعلق خواهد گرفت. از این رو در ادامه به طبقه بندی وارثان اشاره شده است.

طبقه اول وارثان

طبقه اول از وارثان زن را فرزندان، نوه‌ها، پدر و مادر او تشکیل می‌دهند. میزان سهم‌ الارث این افراد کمی با یکدیگر تفاوت دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • میزان سهم الارث پدر و مادر متوفی، یک سوم و به‌طور مساوی از دارایی به جا مانده از او است.

  • اگر زن فوت شده، فقط یک پسر داشته و پدر و مادر او نیز در قید حیات باشند، سهم الارث هر کدام از پدر و مادر وی به اندازه یک سوم از اموال به جا مانده از او خواهد بود و مابقی آن به فرزند پسر او خواهد رسید. همچنین اگر والدین متوفی در قید حیات نباشند، تمام دارایی متوفی به تنها فرزند پسرش می‌رسد.

  • اگر فرد متوفی یک دختر داشته باشد و پدر و مادر وی نیز در قید حیات باشند، انحصار وراثت هم‌چون زمانی است که وی فقط یک پسر دارد.

  • به نوهای متوفی نیز سهم‌ الارث تعلق می‌گیرد، اما در صورتی‌که فرزند یا فرزندان وی در قید حیات نباشد.

طبقه دوم وارثان

طبقه دوم وارثان متوفی متشکل از پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر‌ها، بردارها و همچنین فرزند یا فرزندان برادران و خواهران او است. لازم به ذکر است که سهم الارث در صورتی به این طبقه از وارثان تعلق می‌گیرد که هیچ یک از افراد طبقه قبل در قید حیات نباشند.

  • پدر بزرگ و مادر بزرگ فرد متوفی، اگر از سمت پدر او بوده، دو سوم از دارایی‌ها و اگر از سمت مادر وی باشند، یک سوم از دارایی‌های او را به ارث خواهند بود.

  • برادران و خواهران متوفی به‌طور مساوی و به میزان یک سوم از دارایی‌های او را به ارث خواهند برد.

  • فرزند یا فرزندان خواهر و برادر متوفی در صورت فوت پدر و مادرشان نیز می‌تواند به جای آن‌ها از سهم الارث بهره ببرند.

طبقه سوم وارثان

طبقه سوم وارثان متوفی شامل عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها و همچنین فرزندان آن‌ها است و اگر هیچ یک از افراد طبقه دوم وارثان در قید حیات نباشند، به آن‌ها دارایی تعلق خواهد گرفت. در واقع میزان سهم الارث خاله‌ها، دایی‌ها، عمو‌ها و عمه‌های متوفی به‌صورت یکسان داده می‌شود و اگر هیچ‌کدام از آن‌ها نیز در قید حیات نباشند، نوبت به فرزندان آن‌ها برای دریافت سهم الارث خواهد رسید.

وارثان سببی

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، تنها وارث سببی زن فوت شده؛ شوهرش خواهد بود که به‌صورت زیر از سهم الارث بهره‌مند خواهد شد.

  • اگر زن دارای فرزند باشد، یک چهارم از دارایی به جا مانده از او به همسرش به ارث خواهد رسید و مابقی اموال بین فرزند یا فرزندانش تقسیم خواهد شد.

  • اگر زن دارای فرزند نباشد، یک دوم از دارایی به جا مانده از او به همسرش تعلق خواهد گرفت.

نحوه انحصار وراثت بعد از فوت زن به چه صورت خواهد بود؟

برای انحصار وراثت زن فوت شده بایستی مراحلی طی شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • در ابتدا بایستی گواهی فوت از ثبت احوال به‌صورت حضوری یا آنلاین تهیه شود.

  • یکی از وارثان یا وکیل او بایستی به همراه مدارک شناسایی خود و گواهی فوت تهیه شده به شورای حل اختلاف آخرین جایی که متوفی در آن سکونت داشته، مراجعه کند.

  • بعد از آن وارث بایستی به همراه 2 شاهد که از آشنایان متوفی هستند، برای دریافت تاییدیه وارث بودن و همچنین دریافت استشهادیه انحصار وراثت به یکی از دفاتر اسناد مراجعه کند.

  • در ادامه وارث بایستی با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و استشهادیه مجددا به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دادخواستی را مبنی بر دریافت گواهی انحصار وراثت به ثبت برساند تا بتواند بعد از محاسبه مالیات بر ارث، برگه مالیاتی را دریافت کند.

  • در انتها نیز برای صدور گواهی انحصار وراثت باید در دادگاه حضور پیدا کند.

کلام آخر ...

انحصار وراثت بعد از فوت زن یکی از مواردی است که وارثان به دنبال رسیدگی به آن خواهند بود. ما در موسسه حقوقی دادسو سعی بر این داشتیم که مطالبی را در رابطه با مراحل انحصار وراثت و همچنین طبقات آن برای شما بیان کنیم تا با اطلاعاتی جامع برای دریافت سهم الارث اقدام کنید. در عین حال شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت دادسو با مشاورین و وکلای مجرب و متخصص ما در زمینه انحصار وراثت در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.