رفتار مردم گرجستان با ایرانیان چگونه است؟

 در حقیقت برای آنکه فعالیت‌های گردشگری در یک کشور به منبعی از درآمد اقتصادی تبدیل شود نیاز است تا اقدامات خاصی برای توسعه آن انجام شود. بسیاری از کشورها در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تا این صنعت را در کشور خود بهبود دهند، آنها با انجام سرمایه‌‌گذاری‌های عظیم سعی در ایجاد جاذبه‌های گوناگون و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز و البته جذاب برای گردشگران داشته‌اند تا از این طریق آنها را برای سفر به آن کشور ترغیب و تشویق کنند.

با این حال باید به این نکته مهم اشاره کرد که هرچند تعدد و تنوع جاذبه‌های دیدنی یک مقصد گردشگری و امکاناتی نظیر سیستم حمل و نقل عمومی آسان و قابل دسترس از جمله عوامل موثری در انتخاب یک کشور به عنوان مقصد سفر است؛ اما عوامل دیگری هم وجود دارند که گردشگران در هنگام تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب مقصد سفرشان به آنها توجه می‌کنند. یکی از این عوامل را می‌توان نحوه برخورد مردم آن کشور با گردشگران خارجی دانست.

در واقع میزان پذیرش گردشگران از سوی مردم کشور مقصد که در حکم میزبان آنها هستند می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب گردشگران به آن کشور داشته باشد. با توجه به آنکه در دهه اخیر گردشگران ایرانی بسیاری کشور گرجستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند و حتی میزان مهاجرت ایرانیان به این کشور نیز به اوج خود رسیده است.

 بنابراین تصمیم گرفتیم تا این مطلب را به رفتار مردم گرجستان با ایرانیان اختصاص دهیم. اگر شما هم در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد گردشگری در سفر بعدی خود با خرید بلیط هواپیما هستید، حتما تا پایان مطلب با ما همراه شوید تا از نحوه رفتار مردم میزبانتان مطلع شوید.

رفتار مردم گرجستان با گردشگران ایرانی

رفتار مردم گرجستان با گردشگران از جمله گردشگران ایرانی به اندازه‌ای گرم و صمیمانه است که در هنگام سفر به این کشور  ممکن است با این موقعیت بارها و بارها مواجه شوید که یک فرد گرجی بعد از یک آشنایی مختصر، شما را به مهمانی در منزل خود دعوت کند، چیزی که به راحتی در فرهنگ کشورهای دیگر دیده نمی‌شود؛ اما این کار در رابطه با مردم کشور گرجستان نه تنها عجیب نیست بلکه یک عادت فرهنگی مثبت است و گردشگرانی که از قبل تجربه سفر به این کشور را داشته‌اند به خوبی با آن آشنا هستند و از این دعوت‌های بی‌بهانه استقبال می‌کنند.

اگر در طول سفرتان با چنین دعوتی مواجه شدید و تصمیم گرفتید تا تجربه شیرینی از مهمانوازی گرجی‌ها داشته باشید، می‌توانید با تهیه یک دسته گل زیبا از میزبانتان قدردانی کنید. بهتر است یادتان باشد که اگر دوست دارید با دادن یک دسته گل به یک فرد گرجی از او بابت مهمانوازی‌اش تشکر کنید، تعداد شاخه‌های گل باید حتما به عدد فرد برسد؛ زیرا در فرهنگ آنها دسته گل با تعداد گل‌های زوج تنها برای عزاداری‌ها و مراسماتی از این قبیل کاربرد دارد.

اگر قصد دارید به جای خرید دسته گل با یک هدیه کوچک و ساده به استقبال میزبانتان بروید، باید بگوییم که در فرهنگ گرجی‌ها هدیه هر چه باشد نشانه‌ای از دوستی و احترام است و به همین دلیل ارزشمند تلقی می‌شود و حتما نیاز به تهیه هدایای لوکس و گران قیمت نیست. جالب است که بدانید در فرهنگ آنها باز کردن کادو در حضور مهمان رسم نیست. دانستن این نکته به شما یادآوری می‌کند که میزبان گرجی شما از سر عدم علاقه یا بی‌توجه دست به این کار نمی‌زند، بلکه این کار او فقط پیروی از یک رسم رایج در فرهنگ آنها است.

بایدها و نبایدهای رفتاری در سفر به گرجستان

طبیعی است که گردشگران همیشه درباره بایدها و نبایدهای رفتاری در یک کشور دیگر اطلاع کافی نداشته باشند. این عدم آگاهی باعث می‌شود که یک گردشگر رفتارهایی که در جامعه خود عادی و مرسوم تلقی می‌شوند را در یک کشور دیگر نیز از خود بروز دهد.

اما باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که برخی رفتارهای مورد قبول در یک جامعه، از نظر مردم یک کشور دیگر دور از ادب و رفتاری غیر مرسوم تلقی می‌شوند. مسلم است که ما به عنوان گردشگری که نماینده کوچکی از مردم کشورش محسوب می‌شود نمی‌خواهیم با بروز این رفتارها از خودمان تصویر نادرستی در ذهن دیگران ایجاد کنیم. به همین سبب در این بخش از مطلب حاضر قصد داریم بایدها و نبایدهای رفتاری در سفر به گرجستان را بر حسب مورد به شما گوشزد کنیم.  

عقاید مذهبی: بدیهی است که در تعامل با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، احترام به موارد متفاوت در جوامع گوناگون از جمله اصول اولیه‌ای است که بر آن تاکید فراوانی می‌شود. به خصوص وقتی صحبت از عقاید مذهبی باشد این موضوع بسیار پر رنگ‌تر می‌شود. احترام به عقاید مذهبی در همه فرهنگ‌ها عملی پسندیده است و بی‌احترامی و تمسخر عقاید مذهبی در هیچ جامعه‌ای پسندیده نیست.

بنابراین هر گردشگری باید تلاش کند فارغ از عقاید مذهبی خود به عنوان مهمان به عقاید مذهبی مردم در کشور مقصد احترام بگذارد. بی‌شک گرجستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و علیرغم آنکه مردم این کشور بسیار مهربان و خونگرم هستند، در مورد احترام به تفکرات مذهبی خود حساسیت زیادی دارند. اگر می‌خواهید در طول سفرتان ارتباط دوستانه‌ای با آنها برقرار کنید و حتی دوستانه گرجی زیادی پیدا کنید بهتر است به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 پوشش: بطور کلی مردم گرجستان در ارتباط با پوشش خود بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند. به بیان ساده‌تر آنها بیشتر تمایل دارند تا در موقعیت‌های روزمره و عادی لباس‌های ساده به تن داشته باشند و شئونات ظاهری را حفظ کنند. این مورد هم در مورد آقایان و هم خانم‌ها صادق است و هر دو دسته همواره لباس‌های پوشیده و کمی آزاد می‌پوشند.

از این رو بهتر است برای آنکه به عنوان یک گردشگر ظاهری متفاوت‌تر از ظاهر مردم بومی نباشد، حتی در فصل‌های گرم سال نیز برای گشت و گذار در شهر تفلیس لباس‌های راحت و در عین حال پوشیده را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که در خصوص بازدید از برخی اماکن کشور گرجستان از جمله کلیساهای تاریخی، بازدیدکنندگان حتما باید لباس‌های مناسب و پوشیده به تن داشته باشند در غیر این صورت اجازه ورود و بازدید به آنها داده نمی‌شود.

جاذبه‌های رنگارنگ

عکاسی: بطور حتم با وجود آن همه جاذبه‌های رنگارنگ و جذابی که در کشور گرجستان وجود دارد، سوژه‌های زیادی برای علاقمندان به عکاسی وجود دارد. با این حال باید این نکته را مد نظر قرار دهید که در کشور گرجستان با توجه به حساسیت خاصی که در خصوص مسائل مذهبی وجود دارد، عکاسی از دیوارنگاری‌های کلیساها که معمولا شامل تصاویر شخصیت‌های مذهبی است، مجاز نیست. بنابراین بهتر است اگر در هنگام بازدید از این اماکن تمایل به عکاسی دارید حتما به تابلوهای ورودی دقت کنید زیرا بطور معمول هشدار منع عکاسی بر روی آنها درج شده‌است.

 انعام دادن: اگرچه در تمام دنیا انعام دادن نشان دهنده رضایت مشتریان از کیفیت سرویس‌دهی و خدمات است، اما این کار در نقاط مختلف دنیا بطور یکسان انجام نمی‌شود. اگر مقصد شما کشور گرجستان باشد خوب است بدانید که انعام دادن بطوری که مرسوم و محترمانه باشد، در مکان‌های خدماتی این کشور از جمله رستوران‌ها به میزان ۱۰ درصد است. جالب است بدانید که انعام دادن در هتل‌های گرجستان رسم نیست و بنابراین نیاز نیست پس از رزرو هتل و هتل آپارتمان برای ابراز رضایت خود از میزبانی هتلی که در آن اقامت داشتید، به کارکنان آن هتل انعام نقدی بدهید.

نقاط مشترک فرهنگی میان مردم گرجستان و ایرانیان

ارتباط فرهنگی و تاریخی گرجستان با ایران ارتباطی صمیمانه و دوستانه است که در طول چند صد سال برقرار بوده‌است. بخشی از دلایل اصلی این ارتباط را می‌توان به وجود نقاط مشترک فرهنگی میان مردم گرجستان و ایرانیان مرتبط دانست.

بطوری که به عنوان یک گردشگر ایرانی در همان لحظه ورود به کشور گرجستان متوجه شباهت‌ها و قرابت‌های فرهنگی زیادی میان این دو کشور خواهید شد. همین موضوع باعث شده‌است تا سفر به گرجستان برای گردشگران ایرانی بسیار شیرین و لذت‌بخش شود.

این گردشگران که در هنگام ورود به این مقصد گردشگری با استقبال گرم و رفتار دوستانه مردم گرجی رو به رو می‌شوند، آنچنان احساس راحتی می‌کنند که گویی به یک سفر داخلی رفته‌اند. در واقع یکی از اصلی‌ترین شباهت‌های فرهنگی میان مردم این دو کشور را می‌توان همان تمایل به برقراری روابط گرم و صمیمانه دانست که بیشتر آن را از ویژگی‌های خوب مردمان مشرق زمین می‌دانند.

بطور مثال گرجی‌ها در هنگام صحبت با دیگران و زمانی که دچار هیجان می‌شوند با صدای بلند و با لحن دوستانه صحبت می‌کنند و تمایل دارند از زبان بدنشان بسیار استفاده کنند، همان چیزی که در رفتار اغلب ایرانی‌ها نیز می‌توان دید. جالب است بدانید که علاوه بر الگوهای رفتاری مشابه، تا حدودی اشتراکات مذهبی نیز میان این دو فرهنگ وجود دارد.

به بیان ساده‌تر در کشور گرجستان بعد از دین مسیحیت بیشترین اقلیت مذهبی مربوط به دین اسلام است و همین مورد نیز از جمله ویژگی‌های مشترکی است که در ارتباط با دو کشور مطرح می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.